Најновије

Транспортни систем мора бити безбедан, доступан и економичан Посланичка група

Стефана Миладиновић, народни посланик и овлашћени представник Посланичке групе Социјалистичке партије Србије, о сету закона из области саобраћаја.

Да бисмо разумели важност регионалне транспортне заједнице и потребу за регионалним транспортним увезивањем, пре свега морамо да разумемо и транспортну политику ЕУ, која је превасходно једна од најзначајнијих и можда првих политика успостављених још у формирању Европске економске заједнице. Она јесте услов за ефикасно функционисање заједничког тржишта ЕУ.

Уважена министарка, поштоване колеге сарадници из Министарства, надам се да ће моја дискусија бити у духу конструктивног дијалога који имамо данас у Скупштини, за разлику од претходних дана, када је атмосфера била нешто другачија.

Данас ћу као овлашћена представница посланичке групе СПС говорити о два уговора, која доприносе даљем развоју транспорта у Републици Србији, не умањујући наравно значај друга два уговора, уговора о зајму за развој малих и средњих општина у области комуналних услуга и о закону о потврђивању финансијског уговора  између Републике Србије и Европске инвестиционе банке о којима ће говорити моје колегинице нешто касније.

Да бисмо разумели важност регионалне транспортне заједнице и потребу за регионалним транспортним увезивањем, пре свега морамо да разумемо и транспортну политику ЕУ, која је превасходно једна од најзначајнијих и можда првих политика успостављених још у формирању Европске економске заједнице. Она јесте услов за ефикасно функционисање заједничког тржишта ЕУ. Њена регулатива обухвата све видове саобраћаја, обухвата техничке, друштвене али и безбедносне стандарде и у многоме је допринела привредном развоју и држава чланица али и региона у Европи.

Такође, важна је због два податка на која сам наишла, а то је да транспорт представља 10% богатства ЕУ мереног на  темељу БДП и оно што је за нас као народне посланике посебно битно јесте да скоро 10% правних тековина ЕУ јесу прописи из области транспортне политике.

Европска унија у овом савременом добу труди се да успостави један савремени транспортни систем који мора бити и безбедан и доступан и економичан. Са друге стране порастом транспорта, односно превоза терета и превоза путника, ЕУ инсистира на мобилности која треба бити одржива, енергетски ефикасна и еколошки свакако одговорна.

Паралелно са овом политиком, изграђена је и нова инфраструктурна политика ЕУ која предвиђа формирање „кор нетворк“ до 2030. године, која обухвата девет главних коридора. Циљ ове политике јесте трансформација, конекција исток – запад Европе. То подразумева унапређење инфраструктуре граничних прелаза, унапређење сваког од видова саобраћаја и оно што је изузетно важно за развој транспорта јесте да уводи и нове моделе транспорта.

Када је Србија у питању, у основну мрежу транспорта ЕУ унета јесте регионална основна мрежа, још 2015. године и као стратешки добро позиционирана, Србија представља кључни транспортни чвор, како за повезивање држава Балкана тако и повезивање Балкана и југоисточне Европе са Европом.

У последњим деценијама Србија је преузела врло конкретне кораке када је у питању израда пројеката од националног и регионалног значаја са фокусом на интензивирање интер-конекција, не само транспортних већ и у енергетском смислу и интензивно радимо на достизању европских стандарда по питању регулативе, везане за транспортну политику у оквиру преговарачког Поглавља 14, што је ипак за нас народне посланике изузетно важно. Нама је познато, будући да смо у претходних неколико година усвојили кровне законе за различите видове саобраћаја.

У складу са Стратегијом развоја транспорта Републике Србије и тежњама Србије да се успостави један равномерни привредни развој који подразумева и прекограничну сарадњу, овај уговор о оснивању транспортне заједнице је корак ка успостављању квалитетнијих добросуседских односа и регионалној стабилности, као једног од кључних приоритета спољне политике Републике Србије.

Повезивање у оквиру сарадње региона западног Балкана и Европске комисије у оквиру је формата за западни Балкан и агенда повезаности јесте део Берлинског процеса који је за Републику Србију изузетно важан. Оно што охрабрује јесте да велика већина народних посланика, било да долазе из редова опозиције или позиције сматра да је овај процес за Србију и цео регион важан у циљу стабилности и привредног развоја.

Поменуто је више пута овај концепт регионалне транспортне мреже. Није новина. Ми смо још 2004. године, као једна од потписница у Луксембургу потписали Меморандум о разумевању за развој основне регионалне транспортне мреже и тиме основали транспортну опсерваторију источне Европе, која је промовисала управо развој регионалне транспортне мреже и јачање капацитета за реализацију инвестиција. Свакако, састанком у Трсту ове године, када је и потписан овај уговор, он је заправо добио и формално правни карактер.

Један од кључних задатака на основу овог уговора јесте уклањање физичких баријера, успостављање инфраструктуре тамо где је нема, унапређење нове инфраструктуре, како би се несметано кретала роба и услуге. Наравно и повећање безбедности саобраћаја и на путевима и на пругама, а све то у циљу једног сигурнијег привредног пословања.

Овај уговор подразумева и припрему петогодишњих планова развоја свеобухватне основне мреже и приоритетне пројекте из регионалног интереса, као и системски усклађен развој транспортне инфраструктуре, не само железнице и путева већ  и унутрашњих пловних путева. Оно што је изузетно важно јесте израда контејнерских терминала.

С тим у вези, истакла бих да је изузетно важно то да дефинисањем ове основне и свеобухватне мреже западног Балкана јесу прихваћени сви кључни и инфраструктурни објекти и пројекти које је Србија предложила, током више сусрета министара управо у формату западни Балкан шест. Оно што је битно да грађани знају, овај уговор обезбеђује повећање инвестиција и наравно повлачење бесповратних средстава из фонда ЕУ и унапређење саобраћајне инфраструктуре у Србији и у региону.

Без обзира на различите поруке из Брисела у погледу даљег проширења од питања када и како, да ли 2025. године или раније, да ли ћемо појединачно или колективно приступити ЕУ, овај концепт и ова иницијатива и сличне иницијативе и треба да крену већ од Републике Србије, јер Република Србија јесте лидер у региону.

Ратификацијом уговора од стране свих уговорних страна потврђује се политичка воља целог региона да постане део транспортног простора и транспортних мрежа Европе. Социјалистичка партија Србије ће подржати овај уговор.

Уговор о зајму за кредит, за пројекат модернизације, реконструкције мађарско српске железничке везе јесте још један уговор који је у складу са интеграцијом транспортног система Републике Србије, југоисточне Европе у транспортну мрежу ЕУ.

Овај пројекат реконструкције и модернизације деонице Београд Центар – Стара Пазова у дужини од 35 км је део ширег пројекта модернизације и реконструкције железничке пруге Београд – Будимпешта. Он је стратешки важан инфраструктурни пројекат, не само за Србију, већ и за Мађарску. Деоница је значајна и за наше стратешке партнере, наравно Републику Кину, јер је на правцу транзитног коридора између Евроазије и држава централне и западне Европе и трећег поморског крака новог Пута свиле и Евроазијске експресне железничке мреже.

Услови кредитирања су повољни. Фиксна каматна стопа од 2%, са доспећем кредита 20 година, укључујући период почетка од пет година. Ако узмемо у обзир да овај транзитни правац преко Мађарске учествује у укупној спољној трговинској размери Републике Србије са преко 65%, можемо рећи да је у питању један развојни кредит којим се индиректно улаже и у привредни развој северног дела Србије, што додатно потврђује неопходност и оправданост подршке коју ћемо као посланичка група дати у дану за гласање.

Хвала.

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *