Најновије

Уравнотежене финансије – буџет заснован на реалним основама Посланичка група

Дејан Раденковић, народни посланик Социјалистичке партије Србије на Петој седници Другог редовног заседања Народне скупштине Србије о Предлогу буџета за 2018. године и сету пореских закона:

“СПС подржава овај предлог буџета јер нас он недвосмислено води у правцу који је наш дугорочни циљ и циљ свих оних који воле Србију и који је виде као уређену и просперитетну државу, тј. европску државу.“

Хвала, председнице.

Поштована председнице Владе, уважени министри, даме и господо народни посланици и народне посланице, ово моје обраћање ће можда бити мало неуобичајено и необично, добрим делом и препознатљиво, јер морам да поновим неке ствари из ранијих дискусија о Закону о буџету и да будем у потпуности и са пуним правом поносан на процене посланичке групе СПС, а и на моје неке личне прогнозе.

Ако се нешто може закључити из анализе буџета које је садашња скупштинска већина усвајала последњих година, то је да држава није тротинет који се може лако окренути и зауставити, а потом окренути у другом смеру уз мало излизаног ђона без елиминисања озбиљних последица. Међутим, ако се један велики брод полако заокреће, резултати су наравно неизбежни. Вођење јавних финансија озбиљне државе која је као таква призната у озбиљном свету, почевши од ЕУ, па до ММФ, Светске банке Русије, Кине и многих других земаља и организација, а посебно оздрављење јавних финансија је процес који се не дешава у једном буџетском циклусу, а који је по мени стигао до једног логичног епилога након четири године снажних реформи – имамо уравнотежени буџет и раст БДП.

Подсећам вас, ако сте заборавили, говорио сам ако заиста желимо да једном заувек изађемо из проблема потребно је неизбежно дозирати кораке, а то су, да смањујемо расходе, да не заборавимо људе. Тако да повећамо приходе, а да не убијемо привреду, да стимулишемо продуктивне активности, али да не гурнемо у пропаст гране које су у проблемима. Сада могу са сигурношћу да кажем, па чак  бих могао мирно да завршим своје излагање и да закључим са тим да смо успели.

Овај буџет више него икад јасно упућује на следећу чињеницу – напуштена је пракса да се буџетске пројекције праве на основу нереалних и нетачних претпоставки. Буџетско планирање за 2018. годину, а и за 2017. годину, засновано је не само на реалистичним, него на врло опрезним претпоставкама. Србија заборавља на традиционалне ребалансе у време бивших власти, као и оне у првим годинама наше власти кад смо отклањали последице јавашлука. Ми морамо то да признамо. То нам говори, не само да реалистично планирамо, него да поред доброг планирања имамо и одговарајуће потезе, тј. резултате. То се односи како на прикупљање пореских и непореских прихода, тако и на држање расхода под  контролом. Уосталом, признање из ове области смо добили од институције која је веома заинтересована за овај буџет. Не само зато што та институција воли СПС или СНС, премијерку или председника, него зато што се брине о повериоцима наше земље и њиховим интересима.

Када вам ММФ каже да су поставке реалне, а реализација охрабрујућа, онда та процена долази од некога ко нема апсолутно ни један политички или било какав други разлог да нам улепша стварност. Када вам привреда почиње расти после година кресања дефицита, знате да сте у праву и да сте успели средњерочно да урадите нешто за привреду, а не само за повериоце.

Знам да може боље, увек може боље и ми ћемо бити увек конструктивни део владајуће већине. Као што смо спремни увек да саслушамо и сваког ко има конструктивне предлоге, а не овакве како смо имали прилике да чујемо. Проблема и даље има, чекају нас озбиљни задаци који ће имати консеквенце на буџет и утолико ми је теже да разумем оригиналне анализе које нам стижу од оних који су уништили наше јавне финансије.

Могу да схватим да ово критикује неко ко није водио земљу, ко никада није водио Србију, али ми је заиста тешко да прихватим критике које долазе од оних који су доказали да не умеју да воде земљу. А, ми смо имали прилике да се уверимо у то онога тренутка када смо били део владајуће већине због европског пута, када смо били мањински партнер и када је тадашња Влада довела у питање одрживост наших јавних финансија и успела да нас доведе на руб тихог сукоба са ЕУ. Врапци на грани знају оно што је неоспорно свакоме ко не жели да буде малициозан. Незапосленост опада, буџет је у суфициту, падају каматне стопе по којима се рефинансирају дугови, инвестиције и нето инвестиције су солидне и нема више бацања новца у бунаре које су други ископали.

Радо бих сада искористио и мање конвенционалне индикаторе, али ћу искористити нешто што ми је парламентарна буџетска канцеларија на мој захтев дала и који показују не оздрављење,  здравље наших јавних финансија. Па, ајде да погледамо расходе за камате као део укупног прихода.

Од како смо се значајно ослободили кредита којим су рефинансирани дефицити од 2012. године, и када смо коначно успели да прикажемо сва скривена задужења којих није било у систему буџета и статистике јавног дуга, бележи се пад учешћа камата са 13,3 % на 10% у укупном буџету. Од како смо платили све гаранције издате форме ради, а које су биле сакривене, тј. сакривен је издатак буџета, могу тако да кажем, учешће активираних гаранција у буџету пало је са 3,8 % на 1,2 %. У том периоду смо решили проблеме неких од највећих привредних система губиташа. Наравно, нисмо још решили све, признајемо, али смо решили неупоредиво више него неки други.

Расходи на запослене исто падају од 2014. године, јер о тиме смо могли одмах управљати. Стабилизација јавних финансија нам је омогућила да плате стабилизујемо на 23% укупног буџета. Толико о некаквом енормном запошљавању о коме сви причају и о невероватно плаћеним партијским функцијама.

Могу да кажем да се ми поносимо тим нашим људима, јер они су донели резултате, али наши људи нису чланови ни СНС, ни СПС,  него цела јавна управа која добро ради свој посао, без обзира коме свој глас даје на бирачком месту. Много нас изазова још чека. Мораћемо врло брзо да решимо стални проблем пребацивања лопте са једног нивоа власти на други ниво власти, било то да су то покрајине или општине.  Нема брзих решења, наравно ни у овој области. Када будемо уравнотеживали наше јавне финансије биће све лакше да поштено поделимо послове и приходе у вертикалној подели одговорности.

Наш дуг опада, када се посматра његово учешће у БДП, виси нам Дамаклов мач пораста каматних стопа над вратом, ако дође до промене у светској привреди, а ми не решимо структурне проблеме до краја. Зато је битно да завршимо препаковање наших дугова, направимо стратегију отплате наших дугова, што и чинимо јер идемо на средњи рок што повољније.

Могуће је да ћемо ако средимо стање јавног дуга и урадимо структурне реформе моћи да размишљамо о благом дефицитарном растерећењу привреде, посебно ако будемо имали бар две године стопе раста које су изнад 2,5%. Много је лепих очекивања. Имамо уравнотежене финансије, можемо размишљати наравно и о развојној ставки. Смеши нам се у перспективи смањење пореских стопа и проширење пореске основице. Завршили смо са улогом ватрогасца и време је да се ствара, а не само да се спашава.

Ја бих као социјалиста рекао да ова Влада има црвено светло за нерационално трошење, да смо заиста у плавом океану где постоји мир, да имамо зелено светло да будемо део породице успешних нација, а да неко међустање трептућег жутог светла, где не знамо ни шта хоћемо, ни где нећемо, више није на дневном реду.

Даме и господо народни посланици СПС подржава овај предлог буџета јер нас он недвосмислено води у правцу који је наш дугорочни циљ и циљ свих оних који воле Србију и који је виде као уређену и просперитетну државу, тј. европску државу. Ја вам се захваљујем на пажњи.

 

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *