Најновије

Усклађивање железничког саобраћаја са европским тржиштем Посланичка група

Данијела Стојадиновић, народна посланица Социјалистичке партије Србије о Предлогу закона о железници

Овим законом штите се интереси свих учесника у железничком саобраћају, управљача инфраструктуре, железничких превозника, односно корисника мреже од локалних преко регионалних до магистралних.

 

Госпођо министарка, уважени сарадници министарства, данас ћу  говорити о железницама.

Ова три предлога закона имају значај и оправданост доношења с обзиром да су железнице витални део транспортног сектора и свакако би требало да се побољша, да се учине ефикаснијим и конкурентнијим у односу на друге видове саобраћаја.

Подсетила бих да Србија има изузетно важан положај када је у питању саобраћај, да је чвориште железничког саобраћаја, да повезује исток и запад и да треба искористити укупну дужину железничке мреже у Србији од 3.808 километра. Да подсетимо да је у међувремену урађена и електрификација на 1.196 километара до 2017. године.

Начин на који се предвиђа будуће функционисање железничког сектора у нашој земљи, уклопиће се у ефикасну примену железничког пакета ЕУ. Предлог закона о железници има за циљ усклађивање са Предлогом закона о безбедности и интероперабилности железнице.

Циљ овог закона је такође и осавремењивање и прецизирање дела закона у коме се уређује приступ и коришћење железничке инфраструктуре, затим коришћење и регулисање тржишта, решавање проблема железничких превозника, обављању делатности превоза путника, робе и уопште проблеме националног управљача железничке инфраструктуре. Овим законом штите се интереси свих учесника у железничком саобраћају, управљача инфраструктуре железничких превозника, односно корисника мреже од локалних преко регионалних до магистралних. Дакле, усклађивање услуга железнице Србије са европским тржиштем, јачање улоге дирекције, интегрисање у тржиште транспортних услуга и унапређење ефикасности железничког система и његове конкурентности у односу на друге видове саобраћаја.

Закон о безбедности и интероперабилности железнице доноси новине које се односе на прецизно дефинисање послова и надлежности Дирекције за железнице као и развој јачање Дирекције за железнице као националног тела за безбедност, и укључује заједничке безбедоносне методе, дефинише услове за центре за стручно оспособљавање радника железнице.

Ова три Предлога закона међусобно не само да се усаглашавају и чине неодвојиву целину, зато се и разматрају заједно, већ ће и дефинисати и  регулисати железнички саобраћај на територији Републике Србије. Све заједно, када би то дефинисали са три речи, ја бих рекла да се са ова три закона постиже модернизација, ефикасност и конкурентност. Када кажем модернизација, мени је прва помисао на Коридор 10. Дакле, сагласна сам да је  Коридор 10 приоритет свих приоритета, али предлажем да паралелно са Коридором 10 радимо на Коридору железница и то тако да у старту постављамо високе стандарде. Значи, брзе пруге и брзина 200 километра на сат.

Ви сте јуче помињали цифру од четири милијарде еура које ће бити уложене у железнице и мислим да је ово права прилика да на овај начин решавамо и неке друге проблеме, односно прикључне пруге.

Госпођо министарка, на пример, мост на Великој Морави који спаја општину Свилајнац са ауто-путем, је творевина настала после Другог светског рата донацијом Немачке. Последња реконструкција овог моста била је 1988. године, дакле пре 40 година. Мислим да је то последњи мост у Србији који има спојену путну мрежу и железнички саобраћај. Дакле, пруга и саобраћајнице су на истом мосту. Знам да сте ви били у Свилајнцу, можда сте имали срећу да не буде спуштена рампа са једне и са друге стране, али заиста то отежава саобраћај. Општина Свилајнац је у међувремену, после толико година и овог нерешеног проблема, успела да изађе из реда неразвијених у ред развијених општина. Имамо стране инвеститоре. „Панасоник“ је један од највећих страних инвеститора и он доноси субвенције целом Поморавском округу и било би заиста добро да се ово питање реши, тим пре што је општина Свилајнац још пре много година урадила и планску и пројекту документацију која стоји.

Наравно, очекујемо да нам ту помогнете Ви и Ваше министарство. Пре свега, свима нам је важно да људи остају у својим местима, да развијамо инфраструктуру, јер је она прва и најзаслужнија за било ког инвеститора, и да даље отварамо радна места. Ово није битно само за општину Свилајнац него и за све друге општине, општину Деспотовац, Петровац на Млави и општину Жабаре које су у међувремену постале и туристичке општине.

 

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *