Најновије

Предлог закона Посланичка група

ПРЕДЛОГ ЗАКОНА О ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ЗАКОНА О ИЗБОРУ НАРОДНИХ ПОСЛАНИКА

РУЖИЋ БРАНКО
РУЖИЋ БРАНКО

Поштована председнице, поштовано председништво, даме и господо народни посланици, посланици СПС овај предлог измена и допуна Закона о избору народних посланика сагледавају као једно прелазно решење, али такође и као једно демократско сазревање у односу на управо одредбу члана 102. Устава, коју су неке од мојих уважених колега помињали претходно.

Сматрамо да један овакав предлог закона јесте управо базиран на ономе што јесте интенција сваког Устава и сваког закона, а то је да нормира и уведе у норму политичку праксу, друштвену праксу, све оне процесе који се у једном друштву дешавају.

Сматрамо да, када кажем да ово сагледавамо као прелазно решење, из простог разлога што још увек није довољно сазрела ситуација да у предизборној или изборној години мењамо читаво изборно законодавство. Неко ће рећи да смо са тим мало задоцнили, неко ће рећи да има времена, али у сваком случају, постоји један џентлменски договор још од увођења вишепартијског система у Србији да се у изборној години не чине било какве промене у изборном законодавству.

Такође, са друге стране, политичка пракса нас је демантовала да је члан 102. Устава Републике Србије преко потребан у примени. Већ две и по године се практично тај колоквијално изражен назив „бланко оставке“ у неком правном оквиру не користи и то је довољан доказ да смо преживели једно демократско сазревање. Као што је и довољан доказ Устав из 2006. године када смо ту одредбу унели у њега као највиши правни акт, из разлога што смо желели тиме да сачувамо демократске институције, да спречимо да парламент постане политичка пијаца, где би неки тајкуни или неке интересне групе могле да фалсификују изборну вољу грађана Србије.

Такође је важно да поштујемо оно што Устав каже, а то је да су носиоци суверености или суверенитета наше земље грађани Србије. Зато је важно да они који ће критиковати и овај предлог, који може бити плод критика и мислим да има неких недоречености на које ћемо и ми указати и зато кажем да се ради о прелазном решењу, али морамо водити рачуна и о Уставом суду и одлуци Уставног суда Републике Србије који третира ово питање, пре свега питање редоследа на листама одређених политичких организација, коалиције или групе грађана и на тај начин нам и императивно даје обавезу да то исправимо овим изменама и допунама закона.

Уставни суд је ово питање разматрао и на основу Закона о локалним изборима 2008. године. Такође, третирао је ово питање и у односу на Закон о избору народних посланика. Оно што у политичкој пракси, ако не гледамо норму и правну форму, јесте отежавајућа околност, то је да пре свега код предизборних коалиција може доћи до одређених проблема у техничком смислу, механизмима, како извршити доделу и прерасподелу мандата. То се тиче оног формалног дела, али та прерасподела, да не будемо неискрени једни према другима и према грађанима, ће практично бити завршена оним чином предаје те листе када изађемо на изборе.

Оно што смо раније радили након избора, сада ћемо радити пре избора, што је много транспарентније, поштеније, честитије и часније према онима које кандидујемо, али и према грађанима Србије којима тиме јасно шаљемо поруку.

Неке странке ће рећи да ће можда они који се налазе ниже на листама које су предложене за улазак у Народну скупштину Републике Србије бити демотивисани.

Што се тиче СПС, могу да кажем да озбиљне странке са тиме не могу имати проблем, јер на листи од 250 квалитетних, референтних људи можете просто подастрти пред грађане Србије кадровску базу, да овај парламент броји хиљаду народних посланика, СПС не би имала проблем да и хиљаду квалитетних људи понуди и да у том смислу пошаље јасну поруку и јавности и грађанима Србије за кога се опредељује. Тако да, у том делу морамо да сагледамо не само ову императивну норму и одлуку Уставног суда, већ и да сагледамо са чим која од политичких партија располаже.

Када говоримо о правилима изборне утакмице, правила изборне утакмице су нешто што треба бити дефинисано, треба бити нормирано, треба бити договорено, треба да имамо барем најмањи заједнички именитељ у вези са тим, али оно око чега не можемо да разговарамо, а да о томе не поведемо рачуна, јесте та у више наврата поменута одлука Уставног суда и члана 84. Закона о изборну народних посланика.

Оно што би било много боље за грађане Србије, то је да је Влада Републике Србије предложила онај закон у измењеном облику о локалним изборима што би у многоме олакшало да и овај проблем који третира сада и републичке изборе практично решимо на један задовољавајући начин.

Што се тиче једног, да кажем, новог квалитативног помака, морам рећи да је сада веома важно, мислим да већина политичких партија у парламенту то подржава, то је да се представници мање заступљеног пола, односно дама, просто ће се овим изменама и допунама закона наћи дефинитивно у одређеном проценту у клупама овог парламента, овог дома. Надам се да та одредба да мора бити најмање 25% неће значити да ће их бити 25%, него много више. Мислим да против тога не може нико да буде, осим оних који не познају уставну одредбу која говори о равноправности полова у нашој држави.

Оно што јесу одређене резерве и сам предлагач овог закона, напоменућу да посланичка група СПС-ЈС није један од предлагача овог предлога закона, али оно што је важно да је и сам предлагач изнео спремност да све оне сугестије које су у складу са и одлукама Уставног суда и са мишљењем Европске комисије, али пре свега Венецијанске комисије, да могу да буду узети у обзир и да постану саставни део овог закона.

У односу на те предлоге и на предлог посланика СПС, али и неких других партија и ПУПС и ЈС, али и осталих посланичких група, уколико се ти буду прихватили, а буду у складу са оним што јесте интенција и мишљење Венецијанске комисије, али и да буду комплементарне одлукама Уставног суда, сматрам да ће се на тај начин овим изменама и допунама закона нормирати једна не политичка потреба, него политичка реалност која ће нас сачекати на следећем изборима, у следећем изборном циклусу и ни на који начин не можемо оценити да је ово један заокружени системски законски приступ. Ово је само иницијатива или иницијална каписла за заиста јасно формулисање, системско формулисање системског законодавства, које ће, уверен сам и надам се, надамо се сви у СПС, уследити након следећег изборног циклуса, односно следећих републичких избора. Захваљујем.

 

Категорије: Посланичка група