Девето ванредно заседање НСРС Посланичка група

ЂОРЂЕ МИЛИЋЕВИЋ:

Уважена госпођо председавајућа, поштовани потпредседниче Владе господине Вучићу, поштована госпођо Калановић, даме и господо народни посланици, најпре желим да кажем да се кроз измене, односно Предлог закона о изменама и допунама Закона о буџету за 2012. годину, сет пратећих закона, као и сет антикризних мера о којима смо говорили у републичком парламенту и током протекла два дана и данас током целог дана.

Дакле, кроз ове законске предлоге, рекао бих најпре, да се може сагледати једна јасна одлучност и опредељеност Владе Републике Србије, да се период економске кризе превазиђе на најбезболнији могући начин, односно уз најмању могућу штету.

Поштујући и уважавајући дискусије свих колега и колегиница народних посланика, желим да верујем да је интерес свих релевантних политичких чинилаца на политичкој сцени Србије, да је интерес свих оних који данас у Србији имају некакву одговорност, свих оних који јесу стубови, окоснице или ослонац друштва у изузетно важним областима у Србији, дакле да је општи интерес свих да се ове економске тешкоће превазиђу заједнички, у општем интересу грађана на један најбезболнији начин. Желим потпуно јасно и потпуно прецизно да кажем – ово није криза актуелне Владе Републике Србије, нити је ово криза само послодаваца, нити је ово криза само синдиката, ово је криза која је, нажалост, дужи низ година уназад захватила читаву Србију. Зато у потпуности, као посланички клуб подржавамо политику Владе Републике Србије, политику најширег могућег договора, политику најширег могућег дијалога, политику у којој ће свако у Србији преузети одговорност у једном изузетно тешком временском периоду.

Када кажем, политику најширег могућег договора и најширег могућег дијалога, наравно да најпре мислим на договор Владе Републике Србије са свима онима које су стубови друштва у најважнијим областима у Србији. Ту пре свега мислимо на социјални дијалог Владе Републике Србије, послодаваца и синдиката и све оно што се договори и око чега се постигне консензус, на релацији социјалног дијалога и социјалног договора Владе Републике Србије, послодаваца и репрезентативних синдиката, увек за посланички клуб СПС у потпуности прихватљиво.

Предлози о којима данас говоримо, о којима смо говорили током протекла два дана, јесу заправо једна реалност. Јесу реалан одговор на економске и социјалне проблеме данас.

Ови предлози за нас јесу у потпуности разумљиви. Имајући, пре свега на уму ситуацију у којој се налазимо, економску ситуацију у којој се налазимо, економске параметре који данас у Србији нажалост нису на завидном нивоу, и на другој страни, имајући на уму, пре свега, одлучност и опредељеност Владе Републике Србије, да терет економске кризе најмање треба да осете они који данас у Србији немају, дакле социјално најугроженије категорије становништва. Сматрамо да се оваквим конкретним предлогом, конкретним законским предлозима могу ублажити негативни ефекти економске кризе, али верујемо да ће Влада у наредном временском периоду изаћи са једном дугорочном стратегијом развоја плана покретања производње, јачања привреде, нових инвестиција, отварања нових радних места. Оваквим предлозима, то ћу поновити, ми ћемо ублажити негативне ефекте економске кризе. Из кризе се може само изаћи уз јачање привреде, покретање производње, нова радна места, нове инвестиције, када кажем инвестиције мислим на капиталне пројекте, инфраструктурне пројекте. Нема економског без инфраструктурног развоја и то је ваљда данас у Србији свима јасно.

Што се тиче посланичког клуба СПС, за нас су у овом тренутку, а видимо на основу предлога да је то јединствен став Владе Републике Србије, за нас су два изузетно важна национална и државна интереса – привреда и животни стандард грађана, и то је врло јасно дефинисано законским предлозима о којима смо говорили овде у републичком парламенту.

Ови предлози о којима данас говоримо, не бих се сложио, нису ни економска ни политичка прокламација. Ово су предлози којима имају врло прецизно израчунате и циљане практичне резултате. Наравно да је важно, и о томе је било речи данас, али јасно је видљиво да постоје одређене нејасноће и неразумевања, наравно да је важно, и то желим потпуно јасно и потпуно прецизно да кажем, имати коректан однос са представницима ММФ. Наравно да је важно постићи договор са представницима ММФ, јер то јесте интерес Србије. Наравно да је важно и сагледати релевантно мишљење Фискалног савета.

Али, знате како. Некако ми се чини да данас у Србији свако има свој интерес. Ја желим врло јасно и прецизно да кажем – интерес посланичког клуба СПС, а видим да је то и интерес Владе Републике Србије, је интерес грађана Србије, је интерес Србије. И ако неко мисли да у овом тренутку, уместо ових предлога о којима данас говоримо, постоји неки други предлог који је реалнији, који је правичнији, који је социјално праведнији, који јесте у интересу грађана, који би био опште прихваћен од стране грађана, предлог који не би значио отпуштање радника, предлог који не би значио замрзавање плата и пензија, предлог који не би значио укидање социјалних давања, предлог који не би значио укидање помоћи пољопривредним произвођачима, нека изађе са таквим предлогом. Тај предлог ће увек бити прихватљив за посланички клуб СПС.

Када је реч о конкретним предлозима о којима данас говоримо, они пре свега треба да уведу ред у јавне финансије и ја мислим да је то интерес свих релевантних политичких партија у Србији. Они треба да спрече оно о чему је много пута данас говорено, а то је финансијски банкрот, финансијски колапс државе. Они треба да онемогуће да у Србији дође до тзв. грчког сценарија. Они треба да омогуће да преживимо и да буџет буде ликвидан.

Оно што је важно за посланички клуб СПС, дакле, у периоду економске кризе нема отпуштања радника и то је врло прецизно и јасно речено, нема замрзавања плата, неће бити проблема у исплати плата и пензија, а раст плата и пензија биће у складу са економском снагом, са економским могућностима буџета.

Желим још нешто да кажем, а то сам већ и рекао, да овај буџет јесте једна реалност, једна реална слика. Шта нам та реална слика и та реалност данас говори? Морамо више да штедимо, и то је јединствен став Владе Републике Србије, а да трошимо само онолико колико је неопходно и онолико колико се мора.

Јасна је оријентација Владе Републике Србије – уштеда је приоритет приоритета у периоду економске кризе. То се врло јасно може видети кроз предлоге о којима говоримо током ова три дана. Али, не да штеде грађани, и то је јасна оријентација Владе Републике Србије, јер, нажалост, животни стандард грађана данас није на завидном нивоу, већ уштеда на нивоу државе јесте приоритет приоритета. Смањују се непотребни трошкови државе, укидају се агенције, дирекције које нису неопходне, чије постојање није неопходно, укида се више од 130 пореза, такси и дажбина које јесу биле велико оптерећење и за привреду Србије, али и за грађане. Долази до минималног повећања неких пореза и акциза, али све то у договору, у социјалном разговору, социјалном дијалогу са послодавцима и представницима синдиката у Србији.

Наравно да није коректно причати и саопштавати грађанима, говорити о уштеди а да у неким јавним предузећима, јавним службама, имамо плате које су и десет до 15 пута веће од просечне зараде у Србији. У потпуности подржавамо став Владе Републике Србије да се ограничи максимална или највиша зарада у јавним службама.

Један од приоритета предлога о којима данас говоримо је животни стандард грађана и то је потпуно логично. Дакле, подршка онима који у овом тренутку немају, социјално најугроженијима, онима којима је помоћ најпотребнија, социјално најугроженијим категоријама становништва, пензионерима са најнижим примањима, испод 15 хиљада динара. Неће бити укидања социјалних давања. Они ће бити у складу са фискалним простором.

Такође, позитивна страна ових законских предлога, односно конкретно ребаланса и сета пратећих законских предлога је и један позитиван одговор на проблеме у области пољопривреде. Ресорни министар из области пољопривреде је врло јасно рекао пре неколико дана, и то је веома позитивно и јако добро, да ће током ове године бити исплаћене све субвенције у области пољопривреде и да ће се у наредну буџетску годину, после дужег временског периода, дакле, у наредну, 2013. годину, ући без иједног динара дуга према пољопривредним произвођачима. Ми то, наравно, поздрављамо и прихватамо.

Као што је више пута речено, криза се не решава популарним већ нужним мерама. Уштеда на нивоу државе треба и мора да буде приоритет приоритета јер немогуће је уштедети тамо где нема, штеди се тамо где има. У том контексту, ми у потпуности подржавамо став Владе и размишљање Владе у правцу да дође до гашења одређених агенција, дирекција, које немају своју сврху, које нису неопходне у овом тренутку, али оно што желимо да кажемо тим поводом, пре него што се и донесе коначна одлука када је реч о појединим агенцијама и дирекцијама, јесте то да су неке од тих агенција и дирекција имале своју сврху и суштину постојања. Неке од тих дирекција, попут Дирекције за обнову и развој и санацију објеката на територији Колубарског округа који су порушени у разорном земљотресу који је Колубарски округ задесио чак 1998. године, су имале своју сврху постојања, имале су јасан циљ да санирају све оно што је природа неправедно одузела грађанима Колубарског округа. 13 година након оснивања Дирекције, а 14 година након разорног земљотреса који је задесио Колубарски округ, ми говоримо о укидању Дирекције, али није завршена комплетна санација и обнова кућа и објеката који су порушени у том разорном земљотресу.

Наша сугестија је следећа. Поштујући став Владе када је реч о рационализацији, када је реч о уштеди, када је реч о гашењу појединих агенција и дирекција које нису неопходне, односно чије постојање није неопходно, ми упућујемо само сугестију Влади Републике Србије да створи законску обавезу да у временском периоду, року, динамици, континуитету, који је у складу са економским могућностима и снагом буџета Републике Србије, створи законску обавезу, понављам, да заврши комплетну санацију и обнову и стави тачку на ово изузетно важно питање за грађане Колубарског округа.

Слажемо се, уколико нема окружне дирекције, та обнова свакако може ићи преко локалних самоуправа, односно општинских и градских дирекција, као што је то чињено и 1998. године, дакле, до периода док није основана окружна дирекција.

На самом крају, желим да кажем да ми верујемо да ће уз све негативне ефекте, уз тешкоће економске кризе, Влада потврдити овим предлозима да се успешно носи са проблемима и да оне главне и економске и финансијске и буџетске параметре држи у оквирима врло јасно и прецизно дефинисаних и постављених циљева. Захваљујем.

 

Категорије: Посланичка група