ОСМА СЕДНИЦА ДРУГОГ РЕДОВНОГ ЗАСЕДАЊА НСРС Посланичка група

ЂОРЂЕ МИЛИЋЕВИЋ: Уважена госпођо председавајућа, поштовани министре, даме и господо народни посланици, најпре бих се сложио са малопређашњом констатацијом јер је изузетно позитивно то што је Влада Републике Србије благовремено усвојила нацрт Предлога закона о буџету за 2013. годину и проследила га Републичком парламенту на разматрање. Просто, то говори да Влада жели и да Влада на један одговоран и озбиљан начин сагледава актуелну ситуацију и да жели да понуди конкретна решења Републичком парламенту на разматрање и када је реч о буџетској, када је реч о економској и када је реч о социјалној политици.

Предлог закона о буџету за 2013. годину и сет пратећих законских предлога, о којима говоримо данас, о којима ћемо говорити током наредних дана, за нас је један системски и свеобухватан одговор на проблеме који на жалост јесу евидентни. Ово је заправо један реалан одговор и на економске и на социјалне проблеме и није ово ни политичка ни економска прокламација јер има јасно дефинисане израчунате, прокламоване циљеве који ће свакако бити реализовани. Влада жели и показује оваквим законским предлогом да води једну одговорну, али пре свега практичну и реалну политику која ће имати позитивне ефекте реализације у наредном временском периоду.

Слажемо се, овај буџет јесте баланс, како је то речено, између штедње и развоја. Он заправо јесте одраз потребе да се смање буџетски дефицит, што колико смо схватили сви подржавају, да се подстакне развој инвестиција, што јесте позитивно и да се сачувају они елементи и сегменти социјалне правде, што ми то представници социјал демократске орјентације у потпуности подржавамо. Дакле, овај предлог закона о буџету за 2013. годину има и развојну и социјалну компоненту. Он заправо представља равнотежу између подршке и потребе да се помогне онима којима је помоћ у овом тренутку најпотребнија и то су социјално најугроженије категорије становништва. Присутна су већа социјална давања, издвајања за социјалну заштиту, чини ми се негде око седам милијарди динара. Равнотежа између социјално најугроженијих категорија становништва и реализације оних важних пројеката у Србији и то јесте тај инвестициони карактер буџета, односно присутна су издвајања за инфраструктурне пројекте, али је и удвостручен, како се могло чути у уводном излагању, аграрни буџет и то јесу стратешки правци и стратешки циљеви деловање Србије у наредном временском периоду. То ће увек имати подршку посланичког клуба СПС.

Циљеви Владе РС свакако не могу бити реализовани без економског опоравка државе. Да би дошло до економског опоравка државе важно је покренути привредну активност, производњу, инвестиције, реализацију капиталних и инфраструктурних пројеката. Развијена инфраструктура је услов ефикасније економије. Без инфраструктурног нема економског опоравка и зато по нашем мишљењу улагање у инфраструктуру јесте једини реалан приступ да се реши оно горуће и суштински најважније питање данас у Србији, а то је питање незапослености. Није добро, нажалост, то је видљиво и у овом предлогу о коме данас говоримо, да стопа незапослености расте. Јесмо за активну политику запошљавања, али управо кроз покретање инвестиција, кроз привредну активност, кроз реализацију капиталних и инфраструктурних пројеката. Не сме све да заврши на пасивном давању.

Овај предлог буџета, сложићемо се, говори још једно, а то је да у периоду економске кризе уштеда мора и треба да буде приоритет приоритета. Наравно, у периоду економске кризе не може се штедети тамо где нема, а немају грађани. Животни стандард грађана на жалост данас није на завидном нивоу. Уштеда на нивоу државе треба и мора да буде приоритет приоритета. У дефинисању и изради овог буџета, колико смо могли да приметимо, уштедело се свуда где је било потребно и где је било могуће, где је било реално, где је било изводљиво, а да се опет не наруши функционисање државе, да се не наруши реализација циљева Владе РС и имало се на уму она важна ствар, а то је да терет економске кризе најмање морају да осете оне социјално најугроженије категорије становништва.

Смањење дефицита, поновићу у једној реченици, јесте озбиљан, важан, одлучан и храбар потез и колико видим има подршку свих у Републичком парламенту. Оно што је важно јесте да се мора уложити максимум напора да се овај буџет реализује, јер ће то свакако бити подстицај даљим структурним реформама у Србији. По нашем виђењу неколико је, хајде да кажем, основних карактеристика овог буџета, а то су перспективност, домаћинско трошење и пре свега једно рационално понашање. Новца има само за оне пројекте који имају потпуну оправданост. Послата је, рекао бих, једна јасна порука администрацији да то јесте добро, али са друге стране Србија у одређеном периоду мора ући у суштинску реформу јавног сектора, не сме све да стане на два закона када је реч о национализацији државне управе. Послата је једна порука администрацији, али је послата порука и привреди – нема неозбиљности.

Оно што је такође важно је да су предвиђени механизми да се не нагомилавају трошкови државе према привреди. Привреда ће одиграти битну улогу у реализацији буџета. Она заправо треба да обезбеди приходе и зато подстицањем привредне активности јесте нужност у овом тренутку. Стимулисање привредне активности, улагање буџетских средстава кроз интезивирање кроз капитална улагања пре свега у инфраструктуру и јачање капацитета домаће производње за нас у овом тренутку јесу приоритети. Наравно, о томе је данас било речи и желим да кажем да је важно да треба постићи договор са представницима ММФ. Тиме би Србија добила један одговарајући кредибилитет од страних инвеститора и кредитора.

Наравно да је важно сагледати и сугестије и предлоге Фискалног савета, али највећи део сугестија и предлога Фискалног савета, колико сам могао да видим, је управо уграђен у овај предлог буџета. Смањене су субвенције за седам милијарди динара и нето буџетски кредити. Уведена је контрола када је реч о броју запослених у јавном сектору. Важно је створити овај механизам за месечну контролу расхода и спречавање недовољне контроле трошкова. То су неке ствари које јесу биле сугестије и предлози, али које су уграђене у Предлог закона о буџету за 2013. годину. Важна је контрола јер и најбољи и најтранспарентнији и најквалитетнији буџет може да упропасти његова реализација, може да упропасти начин трошења и извршење расхода.

Међутим, када је реч о мишљењу Фискалног савета и када је реч о разговорима са представницима ММФ и у једном и у другом случају треба имати на уму једно, а то је да наш интерес мора бити интерес Србије и интерес грађана Србије. Имајући то на уму и у том погледу треба одржати један одговоран однос.

Током расправе о ребалансу сам рекао да ми се нажалост чини да свако у Србији има неки свој интерес. Наш интерес у том погледу мора бити јединствен, а то је Србија и грађани Србије.

Дакле, предлог о коме данас говоримо представља један јасан програм Владе РС у 2013. години и то јесте темељ даљих реформских потеза у превазилажењу негативних ефеката економске кризе, јесте заокрет у вођењу политике јавних финансија и јесте онај други део пакета фискалне консолидације. Он у начелу има подршку посланичког клуба СПС. Поднели смо одређени број амандмана, али о томе ћемо говорити у току расправе у појединостима. Захваљујем.

 

Категорије: Посланичка група