Најновије

Ђукић Дејановић: Ово је Дачићева влада Вести

Разговор са министарком здравља Славицом Ђукић Дејановић вођен је у њеном кабинету непосредно пре него што је отишла у Скупштину на седницу Одбора за здравство на којој се расправљало о електронским књижицама, још једној врућој теми у узаврелом лету у којем су двојца потпредседника њене странке остала без министарских фотеља, а председник СПС-а, премијер Ивица Дачић, под притиском да дигне руке од полиције. Она ипак верује да Влада може да опстане цео мандат уколико се заиста испуне циљеви актуелне реконструкције: „Циљ реконструкције је боља ефикасност у сегментима где се није радило довољно. То су пре свега економски развој и финансије. Реконструкција ничим није била изнуђена, Влада је сама поставила тај циљ, и то би требало да реши с једне стране најбитнија питања везана за обавезу коју Влада има, да води земљу у бољем смеру, али и да буде модел свима другима да морају полагати рацуне за посао који им је држава поверила.pol-slavica_620x0

 

  • ·         Дакле, није се радило довољно и у министарствима за образовање, саобраћај…

Ради се о околностима када се оцењује да ли у менаџменту једног министарства може више да се уради али и када се оствари атмосфера неповерења која може бити и потпуно неоснована. Конкретно, крађа тестова заиста није лична грешка министра образовања али је направљена атмосфера да промена министра враћа поверење у то министарство… Па нико од нас није незамењив, зашто да не?

 

  • ·         Можда је сам тада требао да поднесе оставку а не да чека да га смене?

Стало је било господину Обрадовићу да се установи да се ради о крађи и где је до тога дошло. Он је сачекао да се види где су у ланцу били пропусти у раду. За њега би био велики проблем да је починилац нађен у министарству. И он се није бавио истрагом, то су радили органи унутрашњих послова.

 

  • ·         Због чега је премијеру Дачићу толико важно министарство полиције?

Он је већ пет година министар полиције и прве праве кораке у борби против криминала као предуслов за борбу против корупције држава је учинила у претходној влади са Дачићем као министром. То су оцене најбитнијих регионалних, европских и светских организација, као што је ДЕА, на пример. То је једно од најпопуларнијих министарстава. Народ воли полицију, има поверења. Он је дете полицајца и што је најважније он је човек који врло предано ради тај посао.

 

  • ·         Али има примедбе да премијер не треба да има још неку функцију?

Ивица Дачић је са Вучићем разговарао и о премијерској функцији. Чврсто уверење Вучића је да Дачић, као човек који је добио мандат од председника државе, треба да води Владу. Ово је Дачићева влада. Ако он неће бити премијер, онда ће бити нови избори.

 

  • ·         Ви знате да део јавности мисли да Владу заправо води Вучић, па и МУП…

Слажем се са вама да ову владу воде Дачић и Вучић. Вучић је тренутно најпопуларнија политичка личност у Србији, води највећу странку и било би игнорисање реалности ако би Дачић сам, без дневних консултација о најбитнијим питањима, водио ову владу. Он се определио да одговорност за потезе дели са неким ко има рејтинг и поверење грађана. Тако да то што они воде заједнички ову владу јесте само добро за Србију.

 

  • ·         Да ли делите мишљење неких ваших страначких колега да напредњаци растурају СПС?

Знате, ми смо у Влади партнери и ја сам уверена да ћемо радити синергично и да ћемо имати заједничке циљеве. Али ми смо у политици сви противници једни другима. Сасвим је логично, не када говорим о Влади и потезима Владе, већ када говорим о политичким разликама које заиста наше партије имају међу собом, да се не можемо увек подржавати, односно да ће свако неговати своју индивидуалност.

 

  • ·         У реконструкцији одлазе људи који су у самом врху СПС-а. Колико то може да оштети саму странку?

Па није се то само догодило са потпредседницима наше странке. И господин Кнежевић је потпредседник СНС-а. У овом моменту је оцењивано како да Влада ради ефикасније и да Србија не губи време. Оног момента када смо се договорили да подржавамо реконструкцију ниједан појединац, ниједно персонално решење није могло бити важније. И тада смо све троје министара, укључујући и мене, свој мандат поверили премијеру Дачићу.

 

  • ·         Хоћете ли задржати досадашње ресоре?

О томе се разговара ове недеље. Да ли ће бити неког прекомпоновања ресора, прекрајања, о томе заиста одлучују само Дачић и Вучић.

 

  • ·         Помиње се Новица Тончев на месту Мркоњића а Бранко Ружић на месту министарке спорта. Колико су тачне те информације?

Искрено ћу вам рећи, ако ја у овом моменту не знам персонално решење мислим да су то маштарије и нечије жеље. Особе које помињете јесу у председништву наше партије и помињање њихових имена не чуди, али мислим да још увек нико није озбиљно разматрао персонална решења. Разговара се са неупоредиво већим бројем људи него што ће их Влада имати. Ако се са неким и разговарало, а мислим да се са Новицом Тончевим и Бранком Ружићем није, онда је то био само један од многих разговора.

 

  • ·         Колико је јака подељеност унутар странке? Говори се о Дачићевим и Ружићевим људима…

Код нас тога уопште нема, верујте, а знам да не верујете. Да ли о неком проблему мислимо различито унутар председништва – да, релативно често ја заиста не мислим исто као Ивица Дачић, а вероватно делује као да сви мислимо исто. У крупним питањима, када се пре четири године расправљало хоћемо ли у коалицију са демократама, већина нашег чланства није била за то, као што сада ти исти људи нису хтели са напредњацима. Али ми функционишемо као дисциплинована партија, имамо право да гласно размишљамо, а оног момента када се заузме став на страначким органима то је онда став свих нас и  ми више ту немамо дилему.

 

  • ·         Очигледно је ипак да постоје дисонантни тонови унутар странке. Новица Тончев је затражио „дубинске промене“.

Новица Тончев има много искуства у политици. Он има искуства у  врло успешном вођењу једне локалне самоуправе на југу Србије, која је деликатна због етничког састава људи који су тамо и он заиста добро ради. За њега кажу да је веома добар градитељ, да је добар у привреди и бизнису.

 

  • ·         Да ли се зато препоручује за новог министра?

Вероватно се препоручује, али знате, да нема амбициозних људи ми не бисмо могли да формирамо Владу. Добро је што се препоручују и сами људи, мада је боље да их препоручи неко ко објективно оцењује њихов рад. Али чињеница је да он нема много искуства у политичком раду. Ја мислим да су нама потребни и такви људи. Научиће он и то. Политички живот и политичка дисциплина се уче.

 

  • ·         Колико су странку оштетиле афере премијера Дачића због познанаства са људима из света криминала?

Ивица Дачић је човек који се бори против криминала на делу. Да ли познаје и неке људе за које се касније испостави да имају дискутабилну прошлост, да ли је био са њима у друштву – он је већ сам објаснио.

 

  • ·         Шта му ви саветујете као близак сарадник када прочитате да је човек који је на челу савета за националну безбедност био у вези са криминалцима?

Знате, Ивица разговара са свима нама али Ивица је човек који сам одлучује. И због тога има то лидерско у себи, због чега га као лидера и поштујемо. Оно што њега опредељује у таквим одлукама су чињенице и на основу аргумената доноси одлуке.

 

  • ·         Шта је вас спасило од реконструкције?

Мислим да се неради о спасу већ о увиду да је за ових годину дана поприлично ствари урађено у сегменту здравства.

 

  • ·         Али чули сте пре неколико дана министарку Зорану Михајловић која вас критикује због тога што, како каже, још увек није пронађен модел да се деца ефикасније лече и што се новац у здравству разбацује.

Сегмен који Михајловићева помиње је мени посебно битан због тога што сам ја први министар здравља који се изборио за суму новца за ретке болести. Критике често имају извор у емоцијама, ја то потпуно могу да разумем и на мене је то утицало подстицајно. Не само што имамо буџетску линију за ретке болести него ћемо радити да тај сегмент подигнемо на неупоредиво виши ниво, о томе до сада нико није бринуо. Чим сам дошла на место министра здравља, почели смо да решавамо проблем у Зајачи, где је код деце пре неколико година констатован вишак олова у крви. У последњих 10 месеци толико тога је урађено, али то је наш посао, ми то не  објављујемо у вестима. Радимо за локалну средину, за ту децу тамо. Мислим да нема довољно информација о томе шта министарство здравља ради и да су примедбе које се чују без довољно аргумената. Ово је била добра прилика да се оцени да ли је потребно још неко пресонално решење, реконструкција још није завршена.

 

  • ·         Да ли очекујете да ће то да се деси?

Звучаће претенциозно, али не очекује.

 

  • ·         Врло сте самоуверено рекли и да је здравствени систем данас уређенији него пре годину дана. Шта је уређено и урађено у вашем мандату?

Реконструкција четири клиничка центра, Београд, Ниш, Нови Сад и Крагујевац, стајала је и ако је од 2006.године обезбеђено 150 милиона евра. Ми смо за годину дана потпуно одблокирали тај посао, завршили смо пројектовање, у Нишу већ изабрали и извођача радова. До краја године ће почети радови у Новом Саду, а почетком следеће године и у Крагујевцу и Београду. За 531 лек није постојала цена и зато их није било на тржишту. Тај посао само завршили, лекови су у промету, користе се. Централизовали смо јавне набавке и то није само антикоруптивни поступак већ нешто што треба да доведе до уштеде. Почели смо да изједначавамо државни и приватни сектор у здравству, први корак је био кроз могућност да се лекови на рецепт могу добити и у приватним апотекама. Покренули смо скрининг. Податак да у једној Финској на 100.000 жена 0,9 посто умре због карцинома грлића материце а код нас 7,5 је за мене био драстичан параметар и много тога смо уложили у опрему, кадрове и организовани скрининг посебно за карцином дојке, грлића материце и дебелог црева, који су најчешћи.

 

  • ·         У чему нисте успели и због чега?

За мене је било фрапантно колико смо далеко од стандарда да 80 одсто здравствених потреба треба да се завршти у домовима здравља. То је капија здравља која је у претходних десетак, петнаест година урушена. Још увек се у дом здравља иде пре свега по упут за болницу, где би заправо требало да се лече само људи који су заиста за болнички третман. Мислила сам да ћемо у првој години мандата имати боље резултате у тој подели рада међу институцијама. Затим, врло нам је стара структура стручњакау здравству. Али, има и оних потеза које кад повучете резултат се види за неколико година. То што смо дали више од 1.000 специјализација за годину дана не може се видети ни ове ни следеће године оне трају 4,5,6 година.

 

  • ·         Али шта мислите, како све то виде грађани? Даћу само један пример, пре месец дана 55.000 људи је било на листи чекања за операције.

Знате, за мене је било шокантно зашто су такве листе чекања за операцију катаракте. Имамо довољно стручњака, имамо довољно болница, имамо довољно опреме. И онда смо установили да без обзира на то што свега има, када су купована сочива, нису куповани неки сегменти који су такође потребни за операцију и правиле су се листе. То може да асоцира да је то рађено намерно да би се људи оперисали у приватним секторима. Операција кука се чекала неколико година а сада је период чекања драстично самњен. Заузет је чврст став да ономе ко је на листи не сме да се погоршава здравствено стање док чека. Правилником РФЗО о листама чекања, који је у припреми, стандардизоваћемо услове којима се листе формирају.

 

  • ·         Постојала је идеја да буду централизоване.

Јесте и на томе радимо. РФЗО је формирао једну озбиљну групу стручњака који дају сугестије како ће се радити. Те листе су смањене, оне су биле неупоредиво веће, међутим, ја сам тиме незадовољна. Незадовољна сам и појединачним учинком људи у здравсту. Ненајављена одлазим у посете здравственим установама и прођем пут којим иде пацијент, од лабораторије и ране дијагностике до третмана и рехабилитација и видим да ту има одређених облика неодговорности појединаца и на то указујем. Али сам решила да сада, у другој години  мандата, то више не буде указивање у четири ока унутар установе.

 

  • ·         Здравствене установе, када сте постали министарка, биле су у дуговима 13,5 милијарди динара. Колико је дуг сад?

Често се барата цифрама које нису реалне. Када сам преузела министарство, здравствене установе су пријавиле дуг од 13,5 милијарди динара, да би се детаљним анализама установило да је та цифра више него дупло мања, тачније  4,9 милијарди динара. Разлози су техничке природе од тога да су неке веледрогерије биле у стечају, као и да су неке од њих већ наплатиле своја потраживања до тога да поједине установе нису правилно попуњавале образац који им је доставио РФЗО. У овом моменту РФЗО који по закону мора све дугове да врати одређеним субјектима до 120 дана, то чини за 60 дана, што значи да ми идемо ипак ка једној финансијској консолидацији.

 

  • ·         И сами сте констатовали да је перцепција грађана како је корупција у здравству огромна. Шта сте урадили да се корупција сузбије?

Покушали смо прво да идентификујемо где је реално било простора за корупцију. Код набавки је било великих проблема и зато смо предложили централизоване јавне набавке. Други извор корупције је, по мишљењу грађана, запошљавање. Обратила сам се свим директорима здравствених установа и од њих тражим уведу стари добри конкурс.

 

  • ·         Било је неколико кризних ситуација у здравству у ових годину дана, од афере афлатоксином до смртоносних инфекција по болницама. Шта сте најтеже поднели?

Незнање. Незнање је када се говори о интрахоспиталним инфекцијама и иду наслови: „лекари не перу руке“. А то су инфекције које постоје у земљама где је здравство на високом нивоу. Бактерија има свуда у болницама, али ко ће се разболети од такве болест? Неко ко некритично користи антибиотике и неко ко је предуго у болници. Та два битна момента нико не помиње. Имали само  и проблем са афлатоксином о коме се пуно не зна, али то реално није припадао овом министарству, мада је то био проблем свих грађана и читаве Владе.

МОЈ МУЖ НИКАДА НИЈЕ РАДИО СА ГАЛЕНИКОМ

 

  • ·         Како се носите са аферама које се тичу ваше породице? Објављено је да је ваш муж пословао са Галеником у време када су се догађале малверзације које се још истражују.

Али никад у животу није радио са Галеником. Једина веза коју има са Галеником је школски друг који тамо ради и са којим је некада попио кафу. Мој муж је био један од најбољих малих привредника Словеније много деценија раније и никакве везе нема са здравством. Сад бих можда требало да тужим али немам времена да губим енергију на то.

 

  • ·         Он је и даље под истрагом због приватизације Заставе електро.

То је једна од најбољих приватизација, али хајде да сачекамо, све приватизације су под истрагом укључујући и ту. Он је све вратио држави и у том предмету је само сведок.

 

  • ·         И за вас је писано недавно да сте у конфликту интереса, да сте на списку сарадника америчке компаније Merck Sharp and Dohme.

Ја већ 30 година радим истраживачки посао у здравству, редовни сам професор Медицинског факултета и већ 25 година сам руководилац различитих научних пројеката. Наши закони дозвољавају да неко ко је у Влади, ко је на државним функцијама, остане у научним позицијама. Када сам постала министарка здравља питала сам Агенцију за борбу против корупције да ли могу да наставим са тим научним радом. Добила сам позитиван одговор и радим неупоредиво мање него што сам радила пре, али да бих задржала статус редовног професора ја морам учествовати у научним пројектима, морам држати предавања на факултету и са поносом кажем да петком по подне, суботом и недељом са највећом љубављу радим са пацијентима и са студентима.

Извор: НИН

Категорије: Вести