Најновије

Министар финансија мора истовремено да буде и економски стручњак и одлучан политичар Посланичка група

ДИЈАНА ВУКОМАНОВИЋ, председница и овлашћени представник Посланичке групе Социјалистичке партије Србије на Петој посебној седници Народне скупштине Републике Србије о Избору  Душана Вујовића за министра финансија.

„Данас смо се окупили да расправљамо о челном човеку који ће да предводи изузетно важан ресор у Влади Републике Србије.

            Подсећам вас да смо пре нешто више од сто дана усвојили Закон о министарствима и између осталих, у ресору Министарства финансија је таксативно наведено 40 различитих и врло важних надлежности у систему Владе, у економском систему Србије.

            Од републичког буџета, од биланса јавних прихода и расхода, од политике пореза, такси, накнада и других јавних прихода, политике јавних расхода, од јавних набавки, фискалне политике, регулисања фискалних монопола, до кредитно-монетарног система, банкарског система и других врло важних области.

            Ми данас расправљамо о ономе што је наша заједничка судбина, а то је констатација да смо у кризи.

            Ми који имамо мало већи број година, можемо се сетити да је реч криза употребљавана још од почетка 80-их година, када је након смрти Јосипа Броза Тита, обнародовано колики је спољни дуг бивше Југославије.

            Од тог времена па до данас, били су различити програми стабилизације, различити програми реформи, усвајани предлози, сарађивали смо, како међусобно различити политички актери, тако и са ММФ. Ако се не варам ово је 13. по реду Влада Србије, од када је уведен вишепартијски систем.

            Апелујем да економске проблеме и економску кризу посматрамо у континуитету.

            Мислим да није важно толико да се бавимо о утврђивању кривице, него да се расправља о томе шта су различита решења.

            Доктор Вујовић као стручњак Светске банке, врло добро зна да постоје различити модели. Он је истовремено и експерт, он је учествовао у много дебата и на основу његових радова се види да је он врло студиозно изучавао моделе посткомунистичке транзиције ка тржишним економијама, не само у региону централне и источне Европе, нашем региону, него и региону Далеког Истока азијских земаља.

            То је врло драгоцено искуство и због његове репутације и због његовог искуства, због његовог знања исто тако и људске и политичке воље да преузме одговорност Посланичка група СПС ће гласати за његов избор на место министра финансија.

            У својству актуелног министра у Влади Србије, господин Вујовић је у последњих неколико недеља, упутио неколико важних стратешких порука и смерница привредницима Србије, а истовремено и грађанима.

            Набројаћу их, под тачком један, то је једна охрабрујућа порука да терет реформи јесте на свима, да сви солидарно треба да делимо одговорност и да сносимо одговорност тих економских реформи, а не само један слој, а поготово не они који су најугроженији.

            Порука број два, господина Вујовића јесте, да чак и када се расправља о евентуалности смањења плата и пензија, не више у износу од 10%, мада постоје различити предлози, од различитих стручњака из ММФ, да тај граничник од 10% не може да буде пређен.

            Такође је најављено да ће се укинути солидарни порез у септембру, а исто тако шпекулације у медијима од различитих стручњака, да ће доћи до повећања цена струје од 30%, господин Вујовић је указао да то не може тек тако декретом да се одлучи, него мора да се побољша професионални менаџмент и ефикасније пословање у ЕПС-у. Исто тако, имали смо прилике када смо га слушали око расправе о Закону о приватизацији и Закону о стечају, да је апеловао и на нашу културу штедње, говорећи о енергетској ефикасности.

            Следећа порука господина Вујовића је била да ће ДРИ бити главни судија у јавним предузећима, да ће будућим законом о јавним предузећима доћи до професионализације у управљању јавним предузећима, а истовремено и стабилизацији и реструктурирања ових јавних предузећа, али исто тако што је било охрабрујуће за све нас, а то је порука господина Вујовића, да ће Парламент бити укључен у контролу рада јавних предузећа.

            Очекује се да ће се таквим односом према професионализацији јавног сектора и бољег управљања и менаџмента, остварити уштеде које на годишњем нивоу могу да износе најмање 200 до 300 милиона евра.

            Дакле, није само реч о предузећима, није само реч о привредној супстанци, него је исто тако реч и о судбини 60.000 људи који раде у овом сектору. Хоћу да нагласим да свако ко преузима челну позицију, било у Министарству финансија или Министарству привреде или у неким другим ресорима који су важни за животни стандард грађана, треба истовремено не само да буде добар економски стручњак и аналитичар, него исто тако и одлучан политичар. Ја мислим да то управо ова Влада и показује, на челу са премијером Вучићем и са министрима, да су одлучни реформско оријентисани политичари, али исто тако и мотиватори и комуникатори, јер, ако не објаснимо грађанима шта је циљ ових економских реформи, ако не успемо да их мотивишемо да заједнички солидарно поднесемо терет тих промена, ми онда не можемо успети.

            Следећа 4. тачка и порука господина Вујовића јесте везана за ребаланс буџета. Он је конкретно најавио да ће средином септембра доћи до преиспитивања свих ставки буџета и да ћемо средином септембра расправљати и одлучивати о том ребалансу, зато што је он први корак у крупној фискалној консолидацији коју очекују наши инострани партнери, не само политичари, него и потенцијални инвеститори.

            Нешто што бих желела такође  да истакнем, то је то партнерство и апел за економским патриотизмом од стране политичара ка привредницима и ка грађанима. Наиме, Министарство финансија је упутило позив пореским обвезницима на заједничку борбу против сиве економије. Сива економија и рад на црно је идентификовано од ове Владе као највеће зло наше економије, а против чега се заједнички боримо.

            Министарство финансија ће увести једну оштрију финансијску дисциплину, да би сва привредна предузећа која функционишу у нелегалној зони у потпуности поштовала пореске прописе и  да би постали равноправни и фер играчи у тржишној утакмици.

            Исто тако, Министарство финансија ће апеловати да се искористе ове пореске олакшице за порезе и доприносе за новозапослене раднике да остварују сва своја права на основу социјалног, здравственог и пензионог осигурања. Јуче смо имали прилику да чујемо премијера да су у искоришћавању ових пореских и социјалних олакшица много агилније стране компаније него наше, јер оне много чешће прате те прописе и понуде за олакшицама, док су се свега четири компаније из Војводине досад пријавиле да искористе ове повластице.

            Ја бих такође рекла да постоје различите анализе. Сад од представника опозиције чујемо различита обећања да не ваља овако како јесте, да је лоше, да је катастрофално, али исто тако подсетила бих уважене представнике ДС, некад јединствене, да су они још 2010. године конципирали један стратешки документ, Стратегију развоја Србије до 2020. године, у којој су за далеку будућност установили циљ да ће 2020. године 65% радно способних људи од 20 до 64 године бити запослено.

            Хоћу рећи да сви ми заједнички сносимо део одговорности за оно што јесмо чинили на економским позицијама и што нисмо. Исто тако, ми морамо да уђемо у дијалог са грађанима и са привредницима. Дозволите ми да само укратко наведем један аналитички оквир Немачке развојне агенције за међународну помоћ ГИЗ, који је рађен под кишобраном, да тако кажем, који је одржао 12 округлих столова на територији читаве Србије са представницима привреде и локалних самоуправа и где је изложена визија 2016. Само ћу вам рећи шта су кључна очекивања била од привредника и локалних самоуправа.

            Дакле, на првом месту, оно што управо ова Влада ради и што је претходна Влада радила, на чијем је челу био сада први потпредседник Владе Дачић, сива економија је сузбијена, укинути су парафискални намети, затим су смањени порези на плате, али су повећани намети на имовину. Дакле, говоримо о пројекцији за 2016. годину, говоримо да ова Влада као и претходна агилно ради на неким од ових тачака. Ограничени су рокови плаћања, то смо такође остварили. Субвенције су замењене инвестицијама и на крају, нешто што ми као СПС, гледајући шта раде социјалдемократске партије у Европи, о чему разговарамо унутар наше партије, на чему бисмо инсистирали можда, а то је да се оснује државна развојна банка и посебна банка за финансирање пољопривредне производње. Дакле, то су све теме за размишљање за министра финансија.

            Оно што смо до сада успели да урадимо, што је заиста у ових 100 дана, а и у претходној Влади остварено, а то је нешто што се зове „инвестициони амбијент“. Дакле, променили смо имиџ Србије у свету, у региону, свету и Европи. Не морам ја да вас подсећам колико је био лош имиџ Србије не само током деведесетих, када је наша привреда била једноставно опхрвана разним проблемима као што је био велики прилив избеглица и расељених лица, етничких сукоба, на послетку и бомбардовања, него и од 2000. па до 2010, до 2012. године, када Србија никако није могла да изађе из те, да тако кажем, сиве зоне лошег имиџа. Управо стручњаци који говоре о имиџу разних земаља и који прате упоредне податке кажу следеће, да она држава која успе за 10% да поправи имиџ своје земље у позитивном смислу, може да очекује за 11% већи прилив туриста у земљи, самим тим што се шире добре вести о земљи и за 2% већи прилив директних страних инвестиција.

            Управо подаци из Туристичке организације Србије говоре да је ова земља, односно ова Влада у периоду, не ових 100 дана, него уназад 700 дана или две године успела да повећа приходе од туризма у доларима за 11%, да је дошло у Србију више од два милиона туриста, од чега је око 1,2 милиона било домаћих и око 900.000 страних.

            Дакле, десило се управо оно што су нам стручњаци говорили да се дешава када побољшавамо спољно-политички имиџ ове Владе и у том смислу похваљујем и председника Владе господина Вучића и првог потпредседника Владе господина Дачића, зато што воде једну активну спољну политику која ће бити крунисана чињеницом да 2015. године Србија председава ОЕБС која окупља 57 земаља и то је наша шанса да још више ојачамо спољно-политички имиџ.

            Морам рећи нешто, дозволите ми да цитирам и академика, уваженог академика, Матију Бећковића и то ће бити мој апел, а он је рекао следеће: „Све што су странци лоше рекли о нама, најпре су чули од нас самих.“

            Дакле, хајде да се трудимо заиста да о Србији у свету пошаљемо једну бољу слику, самим тим што ћемо се сви трудити да ми сами будемо бољи, и власт и опозиција, јер партије на власти увек су задовољне када имају, нећу апеловати за конструктивну опозицију, али опозицију која ће стручним аргументима и конструктивно да подстакне јавну расправу о кључним економским проблемима.

            Споменула сам управо једну синтагму коју је премијер Вучић нагласио, а то је да ми очекујемо повећање и побољшање инвестиционог амбијента, да би дошао здрав новац у Србију. Дозволите ми да предочим још само један податак, постављам питање – како ћемо ми привући стране инвеститоре, ако од пет милијарди долара који долазе од наше српске дијаспоре из целог света годишње, свега 9% јесте у виду директних инвестиција, а 91% јесте у виду дознака.

            Дакле, ако нам наши сународници из дијаспоре, из иностранства не верују да имамо један кредибилан пословни и инвестициони амбијент због различитих лоших законских регулатива или регулатива које се не поштују, како ћемо онда привући стране инвестиције? То је нешто на чему ова Влада агилно ради.

            Напослетку, дозволите да цитирам брата америчког председника Кенедија, Боба Кенедија, који је рекао да бруто друштвени производ казује све о некој земљи, осим оног за шта је вредно живети. Хоћу да вам кажем следеће – грађани Србије су навикли да жртвују свој лош економски стандард за неке више циљеве.

            Било је погрешно да дајемо жртву у крви за те неке више циљеве, које смо можда погрешно интерпретирали, погрешно схватили. Платили смо заиста велику жртву, али сада је крајње време да политичари успеју да мотивишу грађане на поштен рад и да им омогуће да за поштен рад добију такође и поштену плату.

            Дакле, то је један интерактивни дијалог између нас који се бавимо политиком, економских стручњака,  министара који воде економске ресоре и неке друге ресоре у Влади Србије и грађана. Дакле, морамо да их мотивишемо и морамо да им обезбедимо амбијент да се за поштен рад добија поштена плата.

            На крају, дозволите да похвалим господина Вујовића, пошто смо имали прилике да га слушамо, управо као што сам рекла, када је бранио Закон о приватизацији и Закон о стечају. У својству политиколога, ја закључујем да је он врло добар комуникатор економских реформи, да једним питким, да тако кажем, течним речником, илустративним речником, успева да објасни грађанима зашто болне реформе, да их не заплаши, него да их мотивише да се придруже.

            Дакле, ја са пуним самопоуздањем у име посланичке групе Социјалистичке партије Србије изјављујем да ћемо ми са задовољством гласати за господина Вујовића на месту министра финансија“.

Категорије: Посланичка група