Предложеним изменама се побољшава преговарачка позиција Телекома Посланичка група

НЕЂО ЈОВАНОВИЋ, народни посланик Социјалистичке партије Србије, на Првој седници Првог ванредног заседања Народне скупштине Републике Србије 2015. године, о Предлогу закона о изменама и допуни Закона о привредним друштвима:

„Oбзиром да је овлашћени представник Посланичке групе СПС, наша другарица др Дијана Вукомановић изнела став СПС којим се даје подршка предложеним законским изменама, ја ћу само додатно истаћи да се ради о доследном и принципијелном ставу СПС којим се уједно манифестује подршка Влади Републике Србије и политици коју Влада, пре свега њен премијер, први потпредседник и сви министри у Влади заступају и спроводе.

            Имајући у виду да у том политичком деловању и пружању подршке учествујемо и ми народни посланици у Посланичком клубу СПС то је још један додатан разлог да искључиво у интересу грађана Републике Србије препознамо да и данас предложени закони о којима расправљамо имају и те какав разлог за подршку.

            У свом излагању ћу се осврнути само на један од делова предложених законских аката, а то је Закон о изменама и допунама Закона о привредним друштвима. Овде би требало да кренемо од самог фокуса или мотива предлагача да се предложе овакве измене и допуне Закона о привредним друштвима. Фокус је у сваком случају на сопствене акције акционарског друштва и када разговарамо о том појму или правном институту, јер се ради о правном институту који је систематизован у одредбама Закона о привредним друштвима морамо ипак да га увежемо са основним интересом државе који се везује за предузеће Телеком Србије А.Д. Београд.

            Овде су се појавиле дилеме са којима ћу се ја као правник и адвокат сагласити. Дилеме које се везују за ретроактивност закона и дилеме које се везују за селективност. Када говоримо о тим дилемама морамо одмах да се одредимо на следећи начин. Тачно је да смо у овој ситуацији прибегли изменама и допунама закона како би омогућили да предузеће Телеком Србија А.Д. буде на најбољи могући начин стављено у процедуру продаје сопствених акција. Да нисмо прибегли оваквим изменама и допунама поставља се основано питање да ли би уопште могло да дође до тога да се заинтересује било ко од потенцијалних инвеститора који би претендовали на куповину сопствених акција.

            У ситуацији када имамо две дијаметрално различите ствари, а једна је иницијатива, настојање, тежња и неопходност да се пронађу потенцијални инвеститори. Друга је поштовање закона. Очигледно је да смо у политичком смислу пронашли решење. То политичко решење јесте управо покушај да се изменама и допунама закона Телекому омогући да спаси своју имовину, а спасавање те имовине управо подразумева да се онај рок који је дефинисан као рок од три године у коме се морају отуђити акције и то све оно што прелази преко 10% од вредности капитала фирме, да се на неки начин спасе. Заиста је то и циљ и тај циљ се овим законом постиже.

            Са друге стране, као правник не могу ни у ком случају да газим по струци и да кажем да сам склон томе да се ово дефинише као неселективно поступање. Селекција је одређена, Телеком се спашава. У том смислу не можемо да игноришемо чињеницу да се овај закон усмерава само на један једини привредни субјект а то је Телеком.

            Што се тиче ретроактивности морамо имати у виду једну чињеницу и нико је овде од нас народних посланика неће довести у сумњу, а то је да смо општи интерес као разлог за ретроактивност закона, у конкретном случају, једино на овај начин уподобили са ситуацијом Телекома.

            Искрено се надам да се неће више никада десити да се општи интерес стално прилагођава и употребљава као разлог за ретроактивност закона, јер ћемо онда доћи у једну врсту правне анархије, па ће се појавити неко ново предузеће, па ће се појавити неки нови привредни субјект, па ћемо спашавати нечију имовину, која се опет везује за петог, шестог, седмог, осмог, деветог и опет ћемо позивати на општи интерес за појединачан случај. Општи интерес за појединачан случај не постоји, тако да се надам да се апсолутно разумемо, и подржавам оно што подразумева неопходност и нужност. Ми у Посланичкој групи СПС, немамо ни један једини проблем да подржимо нешто што је нужно, а нужно је спасити најпрофитабилније предузеће у Републици Србији.

            Зашто ово говорим? Подсећања ради, пре четири године је такође започет поступак приватизације Телекома. Тада је процењена вредност целе компаније негде отприлике око 2,2 милијарде евра, односно 2 милијарде и 200 милиона евра и тадашња Влада је за пакет од 51% тражила минимум 1,4 милијарде евра.

            Опет, подсећања ради, као једини купац у том периоду појавио се Телеком Аустрија, са понудом која није била прихваћена од стране тадашње Владе. Није била прихваћена због тога што је Телеком понудио у готовом 950 милиона, а разлику до 1,4 милијарде понудио у виду инвестиционих улагања. Тај тендер се завршио неуспешно. Тај тендер је остао са некаквом врстом дефицита, или ти фијаска, када је у питању Телеком.

            Ми смо данас у ситуацији да имамо 78,% акција у власништву државе, да имамо обавезу по закону да се одабере или изврши избор тзв. изабраног саветника, који ће у законом прописаној процедури дати сугестију, мишљење, савет, одлуку о томе да заједно са Владом видимо који ће се то део од ових 78,1% акција ставити у процедуру евентуалне куповине. 

            У том смислу оно што је јако важно истаћи јесте чињеница да ми сада са предложеним изменама и допунама долазимо у ситуацију да мотив предлагача прихватимо као потпуно оправдан, али, заиста потпуно оправдан, пре свега из разлога који имају искључиво финансијску димензију.

            Немојмо да заборавимо чињеницу да је члан 282. регулисао појам и суштину сопствених акција. Шта су то сопствене акције? То су оне акције које друштво стиче од својих акционара. Да би Телеком стекао те акције, у моменту стицања је морао да се задужи. То задужење је имало неколико детерминатора, неколико генератора. Ако би то задужење остало, а Телеком не би био продат, онда би тај терет задужења био далеко већи, онда би се то рефлектовало у негативном смислу и на државу, Републику Србију. Како би се плаћале дивиденде Републици Србији, на који начин? У којој мери би била оштећена Република Србија као већински власник Телекома.

            Сви ови финансијски аспекти, сви ови финансијски показатељи указују на неопходност измена и допуна које сте ви предложили, и у односу на члан 288. и у односу на члан 287. Зашто ово говорим? Због тога што је заиста 20% заштита имовине у овој ситуацији нешто што представља правну сигурност, али не само правну сигурност, него и економску сигурност.

            С друге стране, образложење које сте дали је прихватљиво и ми у Посланичкој групи СПС немамо проблем да афирмишемо такво образложење као крајње позитивно јер се ради о томе да се институт права прече куповине сада дефинише само у односу на један сегмент. Међутим, нејасноћа ове норме може да произведе у пракси озбиљне проблеме, како у погледу тумачења, тако и у погледу примене.

            Право прече куповине јесте само право. Ако је као право систематизовано, а корпус права је опет дефинисан системским законом, онда је неприхватљиво и представља нонсенс, да не употребим неку грубљу реч, да се то право обезбеђује од стране акционарског друштва. Нема нико потребе ни да каже, ако је закон и Устав дефинисао категорију титулара права, у конкретном случају права прече куповине.

            Шта то даље подразумева да је неко дужан да каже да ја то право имам? То право ја имам и овако и онако. Ја бих вас замолио да кроз амандмане заиста извршимо корекцију овог члана, барем што се тиче самог текста, како би он у практичном смислу био потпуно применљив и да не би изазивао било какво подозрење струке, а са друге стране, не би изазивао проблеме у непосредној примени.

            На крају, желим само да истакнем још једну веома важну чињеницу, а то је да је са предложеним изменама дошло до нечег што је превасходно интерес државе, а то је да се створе неопходни законски предуслови, да коначно тендерска процедура или нека друга процедура која ће бити законом дефинисана за продају Телекома, буде успешно реализована.

            Још једном у смислу подршке вама, у смислу подршке Влади Републике Србије, у смислу подршке политици коју спроводи Влада Републике Србије и превасходно у интересу грађана, СПС и посланици Посланичке групе СПС подржавају измене и допуне закона о коме расправљамо“.

Категорије: Посланичка група