Најновије

Подстрек оздрављењу правосуђа Посланичка група

Неђо Јовановић, народни посланик Социјалистичке партије Србије о Предлозима одлука о избору судија.

Морам да истакнем велико задовољство чињеницом да Високи савет судства посвећено и одговорно ради свој посао, и у оквиру те одговорности даје најбоље предлоге за носиоце правосудних функција. Ти предлози последица су законом прописане процедуре која је врло рестриктивна када су у питању предлагања кандидата за носиоце правосудних функција. То је велика ствар за судове, јер су судови задржали оно што морају да имају, а то је независност.

 

Имајући у виду да је овлашћени представник посланичке групе СПС, проф. др. Жарко Обрадовић, истакао недвосмислен став посланичке групе СПС да ћемо подржати све предлоге који су данас предмет разматрања и дискусије народних посланика у једној јако конструктивној расправи и морам да истакнем,са великим задовољством, једној стручној расправи која није оптерећена ни деструкцијом и опструкцијом, ни острашћеношћу, већ једним приступом који подразумева посвећеност ономе што се данас ради и посвећеност ономе што треба да се одлучи кроз изгласавање ових закона.

Зато за вас, уважени министре, недвосмислена подршка за све оно што сте предложили, имајући у виду да су разлози за ове законе више него оправдани и да на тај начин доприносимо нечему што може да се каже да је боље, прогресивно и у практичном смислу речи корисно. Тако да, посланичка група СПС нема проблем са предлозима закона који су на дневном реду.

Ја ћу се осврнути, да не бих понављао оно што је рекао  наш овлашћени представник, проф. др Жарко Обрадовић, на законе о којима је било мање речи, као и на персонална решења, пре свега одлуке у виду предлога које је изнео Високи савет судства.

Када је у питању Предлог закона о оружју и муницији морамо да будемо врло јасни и прецизни због грађана Србије. Овде се не ради ни о каквом популизму, не ради се ни о каквом демагошком приступу, већ о једној буквално практичној обавези да се продужи рок за достављање молби или захтева за издавање оружних листова, односно добијање адекватних, законом прописаних, докумената на основу којих ће имаоци оружја бити потпуно легални носиоци или држаоци оружја.

На тај начин се с једне стране превенира оно што би могло да буде кривично дело, а знамо добро да је кривично дело недозвољено држање оружја, а са друге стране да се управо велики број и оружја и њихових ималаца на неки начин врати у легалне токове, односно да уђе у легалне токове и да у једној потпуно легалној процедури оствари своја законска права.

Када је у питању предлог Високог савета судства, имајући у виду да су ту уважене колеге из Високог савета судства, морам као и увек да истакнем једно са становишта струке – велико задовољство. Задовољство чињеницом да Високи савет судства, односно чланови Виског савета судства, крајње посвећено и одговорно, а ово одговорно наглашавам, раде свој посао и да у оквиру те одговорности дају најбоље предлоге. Ти предлози нису предлози због нечије жеље или нечије воље, већ су ти предлози последица једне законом прописане процедуре која је врло рестриктивна када су у питању предлагања кандидата за носиоце правосудних функција, како кроз интервју, оцењивање, затим став колегијума, судова и све оно што је законом и правилницима или правилима прописано да би неко могао уопште да се појави пред овом скупштином као кредибилан кандидат за носиоце правосудних функција.

 

Ја сам уверен да су они који су овде наведени именима и презименима и са својим биографијама управо ти који заслужују да свој судијски позив обављају, превасходно да ступе на место носиоца правосудне функције, а затим да свој судијски позив обаљају на најбољи могући начин. Због тога им указујемо поверење управо одлукама које ћемо донети овде.

Данас имамо једну јасну процедуру, имамо један јасан поступак. Имамо изузетно квалитетне предлоге. Имамо све оно што нисмо имали 2009. и 2010. године када је правосуђе буквално руинирано, када смо имали ситуацију да се неко, неко ко није овде, ко не жели да учествује у оваквој расправи, која је превасходно стручна, која је демократична и која подразумева и прихватање другачијег размишљањ. Управо они, којих нема овде, вршили су експерименте на судијама на тај начин што је прво 700 судија буквално избачено на улицу, буквално су истерани са својих радних места, међу којима је велики број јако квалитетних судија.

Где су били критеријуми на основу којих је оцењиван њихов рад? Нигде. Уставни суд Србије, можемо метафорички да кажемо, је управо тим креаторима или ауторима урушавања достојанства правосуђа, кредибилитета судства, независности судства, ударио шамар тако што је све судије вратио на своја радна места, јер поступак избора није био транспарентан.

Данас је тај поступак више него транспарентан. Тај поступак је данас видљив обичном грађанину и тај поступак данас може ко жели да препозна на најбољи могући начин, а то је кроз чињенице, свако од нас. Да ли је то могло некада? Не, није.

Веома је важно истаћи чињеницу да сте заједно са вашим колегама постигли нешто што до сада није био постулат рада правосуђа, а то је идеал независности и то апсолутне независности судства и апсолутне независности тужилаштва.

Постигли сте зато што сте радили искључиво у складу са законом и што сте мерили вредности кандидата који завређују пажњу и оправдавају улогу судије.

Да то нисте радили, онда би руинирање правосуђа било настављено, настављено тамо где је започето 2009. и 2010. године. Напротив, ви сте дали један подстрек оздрављењу правосуђа, које је још увек болесно и које још увек треба лечити.

Данас имамо други проблем. Данас немамо утицај политике на правосуђе и то је демагогија, то је хипокризија, то је лицемерје, јер нико од политичара није ослобађао криминалце, нико није доносио пресуде са ове стране, нити налагао доношење пресуда, осим самих судова и судија.

Подсећања ради само колико је политичара било незадовољно судским одлукама, али су судови остали стамени, достојанствени, принципијелни, радећи у складу са Уставом и законом. То је велика ствар, велика ствар за нас који представљамо законодавну власт, која се не меша у судску власт, велика ствар за извршну власт, која се не меша у судску власт и што је најважније и највредније, велика ствар за судове, јер су судови задржали оно што морају да имају, а то је независност и то је добро.

Колико год неко сматрао да то треба подвести под лупу сумње, може да изволи, али ће се преварити, апсолутно неће моћи ништа да пронађе у негативном смислу речи. Напротив. Постоји нешто друго што стално истичем као једну добронамерну критику, да не сме бити лажне солидарности у судовима, да не сме бити лажне солидарности међу судијама, да судије морају увек указати на оне који међу њима не раде како треба, на оне који се својим радом ругају правосуђу, који руше достојанство правосуђа, који на било који начин, како у смислу достојности, тако и у смислу струке не оправдавају свој положај. Таквима није место у правосудном систему Републике Србије.

Зашто лажна солидарност? Из једног јединог разлога – што управо судије саме међу собом то могу најбоље да препознају. Некада, те 2009. и 2010. године та лажна солидарност је била на врхунцу. Данас не, али ми морамо да наставимо поступак оздрављења правосуђа.

Због тога, још једном желим да подржим ваше одлуке, одлуке уважених министара који овде седе и да још једном истакнем да ће посланичка група СПС у дану за гласање подржати предлоге који су данас на дневном реду.

 

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.