Održavanje komunalnog reda je ogledalo društva jedne države Poslanička grupa

 Miletić Mihajlović, narodni poslanik Socijalističke partije Srbije, govorio je o Predlogu zakona o komunalnoj miliciji.

Uvođenje komunalne milicije na jedan nov način, kakav sepredviđa Predlogom zakona o komunalnoj miliciji, svakako će doprineti otkrivanju prekršaja u komunalnom redu, ali i u preventivnom delovanju i sprečavanju istih.

 

              „Poštovani ministre, saradnici ministra, dame i gospodo narodni poslanici,

danas raspravljamo o Predlogu zakona o komunalnoj miliciji, što je svakako izuzetno važan zakon u našem zakonodavstvu kojim treba da uredimo ono što je osnovno za funkcionisanje jednog društva, a to je komunalni red.

Komunalni red je zapravo ogledalo jednog društva i tim pitanjem moramo da se bavimo na adekvatan način. Uporedno gledano imamo različite prakse, velika i korisna iskustva u drugim društvima, odnosno zemljama i naravno da mi u tom pravcu treba dosta da uradimo. Rekao bih da dosta zaostajemo u tom pogledu po onome što je i ponašanje i način života naših građana u pojedinim sredinama koji se nisu navikli redu u dovoljnoj meri.

Jedna od osnovnih nadležnosti komunalne policije je održavanje komunalnog reda i obezbeđivanje efikasnog izvršavanja zakona, drugih propisa i opštih akata koji su u nadležnosti jedne opštine, što do sada to nije bilo na adekvatan način rešavano i na jedan ustrojen način kako je to trebalo i kako će to nadam se biti.

Pokazalo se kroz desetogodišnje iskustvo u primeni Zakona o komunalnoj policiji u gradovima da postoji potreba da se uspostavi služba koja će isto to raditi i u drugim lokalnim samoupravama, što je značajno jer postoje mnoga pitanja i mnogi problemi u funkcionisanju jedne lokalne samouprave, pre svega mislim na opštine.  Postoje određeni probleme koji nisu u neposrednoj nadležnosti već postojećih organizacija i službi, te stoji potreba da se tim pitanjima na jedan jasan način bavi posebna služba, a to je komunalna policija koja će sada to raditi po ovom zakonu i po podzakonskim aktima koji će se doneti.

Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o policiji čuli smo da je dobijeno pravo, isključivo pravo na upotrebu termina policija, samo od strane MUP-a i Ministarstva za narodnu odbranu. Iz tih razloga stajala je potreba da se usklade svi zakoni i propisi i da se u ovoj oblasti odreknemo naziva komunalna policija i komunalni policajac.

Bilo je pitanje koji je to najadekvatniji izraz, kao što smo čuli. Opredelili ste se, kao predlagač zakona, za komunalnu miliciju, odnosno komunalni milicionar. Gledajući kroz istoriju, taj izraz nije nikakva novina ili neke ideologije posebne. Milicija se pojavljuje kao izraz još u starom Rimu u antičkim gradovima i državama i etimološki, kada se taj izraz analizira, značenje reči miles je vojnik, a milicija je vojna služba, s tim što je ta vojna služba sačinjena od slobodnih ljudi, odnosno građana i podrazumeva se da ta vojna služba nije profesionalna. Dakle, to nije profesionalna vojska, već za potrebe građana i naroda i sačinjena je od predstavnika slobodnih ljudi i običnih ljudi. 

Kasnije se objašnjava da milicija pripada narodu i označava se kao narodna milicija, što je naročito korišćeno u 20. veku u komunističkoj ideologiji, u komunističkim zemljama, koje su izbegle upotrebu reči „policija“ i „policajac“ iz ideoloških razloga. Radilo se na tome da se milicija definiše kao snaga, kao služba koja uvodi red i vodi računa o javnom redu i miru, ali u korist naroda i zato je ona dobila epitet „narodna“, što naravno ima svoje uporište u onome što je značenje ove reči i ove službe, koja vuče korene još iz starog Rima i antičkog vremena. 

Organizovanje komunalne milicije svakako će doprineti otkrivanju prekršaja u komunalnom redu, ali svakako i u prevenciji, u preventivnom delovanju i sprečavanju prekršaja, što je, mislim, još važnije. Građani će svakako više voditi računa o svom ponašanju i odnosu prema sredini u kojoj žive. 

Kada govorimo o ovlašćenjima, moramo reći da su ta ovlašćenja veoma široka, značajna i zahtevaju veliku odgovornost, stručnost i taktičnost. Ta ovlašćenja mogu da imaju vaspitnu ulogu i dubok značaj u onome što će biti odnos ljudi prema komunalnom redu. Međutim, ove mere nisu nimalo naivne, da tako kažem. Zahtevaju veliku odgovornost, stručnost i taktičnost i smatram da treba posvetiti veliki značaj onome što je obuka budućih komunalnih policajaca. 

Kada govorimo o organizaciji komunalne milicije, jedinica lokalne samouprave obrazuje komunalnu miliciju kao unutrašnju organizaciju u sastavu opštinske uprave ili gradske uprave. Rečeno je da najmanje tri izvršilaca, odnosno milicionera mogu da čine jednu komunalnu miliciju u jednoj opštini, u većim jedinicama lokalne samouprave mogu se formirati područne organizacione jedinice, zatim postoji mogućnost zajedničke komunalne milicije za više opština. Međutim, tu se otvaraju mnoga pitanja koliko je to opština koje mogu zajedničkim aktom, odnosno sporazumom da čine i da formiraju jednu komunalnu miliciju, da li su i tu možda potrebna određena uputstva od strane ministarstva ili ne. 

Mislim da ta otvorena pitanja daju mogućnost raznim improvizacijama i ličnom shvatanju u onome što treba da bude organizacija i rad komunalne policije, kao što je na primer i pitanje broja komunalnih milicionara u jednoj lokalnoj samoupravi u okviru zajedničkog organa opštinske uprave. Zakon o komunalnoj policiji je ovo pitanje regulisao na taj način što na 5.000 ljudi dolazi jedan. Slažem se da je to jedan kvantitativni kriterijum koji možda nema smisao svuda i da je svaka lokalna samouprava specifična i ima svoje potrebe. U svakom slučaju, mislim da će u narednom periodu proizaći potreba za određivanjem određenog kriterijuma i da se to ne prepusti proceni lokalnih samouprava koje mogu da zastrane u onom što je formiranje, uobličavanje i modeliranje funkcije komunalne policije. 

Ono što je interesantno pitanje, to je kontrola rada komunalne milicije. Kroz zakon je data odredba unutrašnje kontrole gde se formira posebna organizaciona jedinica za potrebe unutrašnje kontrole. Mislim da taj momenat u zakonu može da bude problematičan u određenim situacijama, jer se ti ljudi međusobno poznaju, komuniciraju, možda su bliski i u određenim odnosima, tako da ta unutrašnja kontrola možda ne bi imala pravu funkciju.

Sa druge strane, postoji opasnost od instrumentalizacije komunalne milicije u korist određenih interesnih grupa ili možda čak u korist ljudi koji su politički moćni u jednoj lokalnoj samoupravi usled čega može da dođe do zloupotrebe ovih funkcija pod uticajem ljudi od moći, a da unutrašnja kontrola nije u stanju da učini ispravku određenih devijacija ili određenih opasnosti u funkcionisanju komunalne milicije. Lično smatram da bi se trebalo raditi spoljašnjoj kontroli, ako se može tako nazvati.

U svakom slučaju, poslanici SPS-a će podržati ovaj zakon u danu za glasanje i smatramo da je to dobar iskorak u onome što jeste bolje uređivanje društva naših lokalnih samouprava i poštovanju reda i u onome što je sprovođenje zakona, propisa i opštih akata jedne lokalne samouprave.“

Kategorije: Poslanička grupa

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.