Одржана трибина у Ваљеву о аерозагађењу Локал

Трећа у низу трибина коју су у склопу својих редовних активности у овом периоду организовали ваљевски социјалисти била је посвећена аерозагађењу које је, како се том приликом могло чути, тежак и неизбежан проблем овог града. Говорници на ту тему били су др Зоран Живковић, члан ИО ГрО СПС Ваљево, председник Савета за здравље Града Ваљева и тренутно на функцији заменика градоначелника, затим Жарко Ковач, члан Градског већа и Зоран Степановић, директор ЈКП “Топлана – Ваљево”.
Поред званичних података о квалитету ваздуха, углавном прекомерно загађеног ПМ 10 честицама, који нас уназад неколико година сврстава у један од најзагађенијих градова Србије, о његовој великој штетности које има на здравље и највећим загађивачима ваздуха у граду, учесници трибине говорили су и о мерама и активностима које су већ преузете и које се очекују у наредном периоду како би се аерозагађење у нашем граду смањило. Као највећи извор загађења означена су индивидуална ложишта која користе чврста горива, а идентификовани су и највећи загађивачи, међу којима убедљиво предњачи компанија Крушик.

Основи и највећи извори загађења ваздуха су продукти сагоревања из домаћинстава са индивидуалним ложиштима која као енергент користе угаљ и дрва, а којих према последњим подацима у нашем граду има око 10.000. Члан Градског већа Жарко Ковач најавио је мере субвенција за куповину котлова на пелет и друге мање штетне енергенте.

“У плану је финансијска помоћ у висини до 50.000 динара, којом би се део становништва који испуњава одређене критеријуме субвенционисао за замену старих и куповину нових котлова који троше енергенте чије је штетност сагоревања мање штетна. Та сума није мала и већином би људи том цифром били задовољни. У плану је и израда пројекта енергетске ефикасности који се тиче субвенција за изолацију објеката и замену столарије што ће, претпостављам, бити предвиђено нашим буџетом за наредну годину”, казао је Ковач.

Како је изнето на трибини, истраживања су показала да су највећи загађивачи у нашем граду компанија Крушик, Завод за јавно здравље Ваљево, Универзитет Сингидунум и Електродистрибуција Ваљево, који као енергент користе мазут и угаљ.
Крушик, према изнетим подацима, током грејне сезоне троши између 50 и 70 тона лигнута, а ван грејне сезоне 25 тона овог штетног енергента. Стога је изузетно важно на нивоу целог града да Крушик избаци из употребе ту најштетнију врсту угља коју користи. Тренутно се ради на томе да у овој фабрици пређу на компримован природни гас, за шта треба да се изгради нова енергана, а што би у знатној мери допринело смањењу аерозагађења у Ваљеву. То је пројекат вредан 2,5 милиона евра, а чека се одговор Министарства одбране да ли ће пружити финансијску помоћ за половину тог износа. Како је речено, велики су изгледи да се тај пројекат убрзо реализује и енергана заврши до идуће године.

“За Крушик постоји начелно обећање из Београда да ће овај проблем да се реши. Имамо већ и предрачунску вредност и методологију спровођења тог пројекта преласка на мање штетан енергнет једног од највећих загађивача тренутно у граду”, истакао је др Зоран Живковић, председник Савета за здравље Града Ваљева и заменика градоначелника.
“Мислим да ћемо наићи на потпуно разумевање министарства. Тренутно радимо поступак анализе и испитивања у сарадњи са Агенцијом за заштиту животне средине, која нас подржава у свему томе. Мислим да ћемо успети то да реализујемо”, рекао је члан Градског већа Жарко Ковач говорећи о истом пројекту.

“Пратећи практично оно што је урадила Топлана у претходној години, мислим да би био огроман допринос смањењу аерозагађења да и други велики загађивачи, не само команија Крушик, пређу на компримовани природни гас”, нагласио је директор ваљевске “Топлане” Зоран Степановић.

Ваљевска “Топлана” има око 140 подстаница, чиме је дефинитивно смањен број загађивача у самом граду. Уложено је и урађено доста у протекле 3 године да би се емисија штетних материја у атмосферу смањила на минимум. Прво се прешло са лошијег на квалитетнији мазут, потом су уграђени уређаји са горионицима који смањују количину чађи у издувним гасовима, а прошле године је уграђено постројење на компримовани природни гас. Нажалост, то још увек није довољно да би се побољшала ситуација са аерозагађењем у нашем граду, речено је овом приликом.
Према речима директора Зорана Степановића, у наредном периоду ће се радити на томе да се омогуће услове да се и индивидуални корисници, који су апострофирани као највећи загађивачи, прикључе на даљински систем грејања.

“У плану је промена одлуке о снабдевању топлотном енергијом којом се планира да се подстанице додељују корисницима бесплатно, као и да будући корицници не плаћају прикључни топловод до својих објеката. У плану је да се задржи такса за прикључење у износу који би био нижи него што је то до сада био случај. Нама је циљ да у наредне 3 године достигнемо ниво од 450.000 квадрата који би омогућио функционисање “Топлане” много лакше него што је то случај са тренутих 388.000 квадрата”, казао је Степановић.

Поред индивидуалних домаћинстава са котловима на чврсто гориво, велики проблем праве и загађивачи из области привреде и јавни објекти који нису прикључени на “Топлану”.

“Двадесетак јавних објеката који нису прикључени се изјаснило да хоће одмах да се прикључи на централни систем грејања. Главна сметња за то им је до сада била цена прикључка, али сада ћемо радити на измени и те методологије и очекујемо напредак у том сегменту. Када је реч о привреди, ту се мора пооштрити инспекцијска контрола. Контролише се само тридесетак предузећа која су изграђена или наново реконтруисана од 2000. године наовамо. Остали се уопште не контролишу, што значи да за њих нема података ни резултата мерењиима, а зна се да доприносе загађењу ваздуха. Свако ко прави прекорачења мораће да иде на промену енергента и промену опреме”, најавио је Ковач.

“У Ваљеву је током прошле године регистровано око 40.000 возила, од тога је већина са агрегатима старим од 15 до 20 година. Велики број камиона и аутобуса који саобраћају у приградском саобраћају је просечно стар тридесетак година, а половина их је на дизел погон. Годишња емисија штетних материја само од продуката саобраћајног сагоревања је око 18.000 тона на нивоу Ваљева, што има значајно негативан утицај на квалитет ваздуха у граду”, саопштио је податке др Зоран Живковић.
“Морамо да схватимо да смо изазивачи загађења ми сами и да нико други не долази у Ваљево и доноси загађење. Ми сами изазивамо аерозагађење, не само коришћењем неквалитетних енергената, већ и вожњом својих аутомобила”, истакао је Жарко Ковач.

Мере да се смањи аерозагађење изазвано саобраћајем су јако болне и скупе, речено је на трибини СПС-а. Као краткорочне мере наведене су преусмеравање саобраћаја, нова организација паркирања, смањење протока саобраћаја кроз центар града, док су изградања обилазнице око града и стављање у функцију тунела испод Брђана истакнуте као дугорочне мере.

“То је све могуће урадити. Ужице, Чачак и Краљево су нас као градови већ превазишли у томе, већ су изградили обилазнице око града и самим тим су смањили добар део аерозагађења који настаје од саобраћаја”, нагласио је Ковач.
На трибини о аерозагађењу у организацији Градског одбора Социјалистичке партије Србије у Ваљеву издвојен је и урбанизам као један од проблема који такође доприноси овдашњој загађености ваздуха, а који се запоставља. Проблем урбанизма, као озбиљан проблем, заслужује да буде посебна тема оваквих разговора, речено је на трибини СПС-а.

Категорије: Локал

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.