Најновије

Јача контрола опште безбености производа као и увоза и извоза робе двоструке намене Посланичка група

Снежана Пауновић, народна посланица и овлашћени представник Социјалистичке партије Србије о Предлогу закона о изменама и допунама Закона о општој безбедности производа и Предлогу закона о извозу и увозу робе двоструке намене

Закони успостављају јак систем контроле и надзора у области извоза и увоза робе двоструке намене, ради остваривања и заштите одбрамбених, безбедносних и спољнополитичких интереса Републике Србије, и прецизније дефинишу појмове опасних и обмањујућих производа и прописују обавезе произвођачима да на тржиште могу стављати искључиво производе безбедне по здрављу потрошача. 

 

Поштовани министре са сарадницима, уважене колеге народни посланици,

данас разговарамо о два веома важна закона из области промета роба и услуга. То су Предлог закона о изменама и допунама Закона о општој безбедности производа и Предлог закона о извозу и увозу робе двоструке намене. 

Најпре, говорићу о првом закону. Дакле, важећи Закон о општој безбедности производа донет је пре тачно десет година, са циљем да обезбеди неопходну законску заштиту здравља и безбедности потрошача и других корисника производа стављених на тржиште. 

Ово се односи на производе које се користе за личне потребе или за обављање професионалних делатности.

Примена овог закона има за циљ и спречавање појављивања небезбедне по здравље потрошача и опасне робе на нашем тржишту.

Сведоци смо да су се упркос свему на светском, али и на нашем тржишту, појављивали и небезбедни обмањујући производи, чије је стављање у промет остављало негативне последице по здрављу потрошача. 

Данас када је и домаће и светско тржиште препловљено огромним количинама робе широке потрошње, када се произвођачи често на нелојалан начин такмиче за освајање тржишта, дешава се да они своју конкурентност обезбеђују лошим квалитетом својих производа, али што је можда и још опасније, небезбедним производима по здравље.

Нарочито се, пре свега радило о производима од пластичних маса, које садрже и отровне супстанце.

Имали смо безброј ситуација када су се на тржишту појавиле дечије играчке које су садржале отровне и по здравље врло опасне супстанце.

Тада се радило и о такозваним обмањујућим производима, примамљивим нарочито за децу. Том приликом су и са тржишта ЕУ повучени небезбедни производи за најмлађе. Била су у питању дечија колица и ауто-седишта за бебе и то произведене у земљама ЕУ, али и преко 700 играчака којима су се играла деца у земљама ЕУ, али их је нажалост било и на нашем тржишту.

Управо позитивна пракса пријављивања небезбедних производа доводи до повлачења ових производа у складу са директивама ЕУ о општој безбедности производа. Истовремено откривање и извештавање о небезбедним и обмањујућим производима треба да обезбеди одговорнију производњу и стављање на тржиште, искључиво безбедних производа.

То управо чини Европска комисија путем система под називом РАПЕКС, преко кога се објављују седмични извештаји о пријављеним производима који представљају озбиљан ризик по здравље потрошача. 

Ови извештаји садрже и податке о врсти ризика и мерама које се предузимају на нивоу Европске заједнице, односно, земаља из којих су произвођачи како би се спречили ти ризици.

Србија није у систему РАПЕКС, јер није чланица ЕУ, али је као кандидат за улазак у ЕУ, доносећи Закон о општој безбедности производа уградила комунитарно право у наше национално законодавство, што омогућава бољу заштиту, контролу и транспарентан однос према општој безбедности производа на нашем тржишту, било да су домаћи или увезени.

Када је у питању Закон о изменама и допунама Закона о општој безбедности производа, о коме данас расправљамо, можемо рећи да су у питању измене које су проистекле из обавезе даље хармонизација са прописима ЕУ у области безбедности производа, за личну потрошњу или обављање професионалних делатности, али и из уочених недостатака у досадашњој примени закона. 

Наиме, изменама и допунама овог закона се још прецизније дефинишу појмови опасних и обмањујућих производа и прописује законска обавеза произвођачима, али и осталим учесницима на тржишту да на тржиште могу стављати искључиво производе безбедне по здрављу потрошача. 

Такође, овим изменама закона се децидно забрањује производња, извоз, увоз  и промет обмањујућих производа.

На крају, били ми чланица ЕУ или не, ми имамо обавезу према својим грађанима да спречимо производњу и промет опасних и обмањујућих производа којима се угрожава здравље или безбедност наших грађана као потрошача.

Посебно морамо бити сензибилни када су у питању наша деца, којима купљене играчке уместо задовољства могу постати опасност по здравље и безбедност.

Ово је примарни разлог или један од разлога због ког подржавамо измене и допуне Закона о општој безбедности производа.

Када је у питању други закон, који је предложен у данашњем претресу, Закон о извозу и увозу робе двоструке намене, као што су колеге већ говориле, Србија је овај закон донела 2013. године, како би прописала услове промета ове врло осетљиве робе и како би ову врсту промета ускладила са правним систем ЕУ. 

Робом двоструке намене према закону сматра се роба која се може користити како у цивилне, тако и у војне сврхе. Роба која може бити употребљена у неексплозивне сврхе, као и роба која се на било који начин може искористити у циљу ширења или производње оружја за масовно уништење.

Дакле, у питању су веома осетљиви производи чији је увоз, односно извоз веома важно контролисати али такође и омогућити.

Оно што је значајно, закон је успоставио јак систем контроле и надзора у области извоза и увоза робе двоструке намене, ради остваривања и заштите одбрамбених, безбедносних и спољнополитичких интереса Републике Србије, њеног међународног кредибилитета, као и обезбеђења поштовања међународних обавеза које је преузела наша земља.

Важећи закон усклађен је са европским законодавством, као и са међународним стандардима, али смо у тренутку закона сматрали да не треба да укидамо контроле увоза ове робе.

Оно што су колеге већ рекле, а ја ћу поновити, када је закон био у изради учествовали су и експерти ЕУ који су и тада саветовали да се одмах ускладимо и у погледу контроле увоза, што је била обавеза из европских правних аката, под околностима да је у међувремену Република Србија практично остала једина земља у Европи која контролише, односно издаје дозволе за увоз робе двоструке намене. Било је неопходно приступити управо овим изменама закона о којима данас дискутујемо.

У досадашњој примени закона уочено је да је поступак добијања дозволе за увоз робе двоструке намене додатно оптеретио привредне субјекте компликованим административним процедурама и прикупљањем великог броја потребних докумената. То време које изискује прикупљање папира, као и таксе које се плаћају прилично су смањиле конкурентност наших предузећа.

Не треба занемарити ни позицију страних улагача који су инвестирали у производне капацитете код нас, а били су на овај начин прилично дестимулисани, јер дешавало се да пошто добију дозволе за извоз из земаља чланица ЕУ морају да се излажу додатним трошковима и чекају на дозволу надлежних српских органа за увоз те робе.

Мишљења сам да су измене и допуне Закона у многоме олакшале ову ситуацију и да ће то побољшати стање на тржишту и из тог разлога посланици посланичке групе СПС ће у дану за гласање подржати оба закона која су предложена у данашњем претресу. Хвала. 

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.