Goran Trivan: I Srbija će doprinositi programu EK Grin dil Vesti

Srbija će usvajanjem propisa u oblasti zaštite životne sredine i njihovom primenom, moći i praktično da se pridruži evropskim ciljevima kako bi Evropa do 2050. postala prvi kontinent bez štetne emisije ugljen dioksida.

Usvajanje zakona o klimatskim promenama koji ulazi u skupštinsku proceduru, kao i za narednu godinu planirano donošenje strategije za kvalitet vazduha, doprineće tom cilju, ocenio je ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan povodom novog programa EK Grin dil.

Tim programom, kako je Trivan rekao Tanjugu, EU uspostavlja nove prioritete u pravcu još viših standarda zaštite životne sredine i borbe protiv klimatskih promena, a čiji je cilj, između ostalog, i da Evropa do 2050. godine postane prvi „CO2 neutralni kontinent“.

Trivan navodi da se pitanje kvaliteta vazduha mora rešavati na više različitih načina – kroz upotrebu energenata koje koristimo, ali i uvoz vozila koja neće zagađivati vazduh.

Evropa će nas pritiskati da odustanemo od uglja i ostalih fosilnih goriva, odnosno da koristimo druge prihvatljive i obnovljive izvore, rekao je ministar i naveo da je situacija oko zagađenja ne samo u Beogradu, Srbiji i regionu, u momentu kada ne rade toplane i individualne kotlarnice, bez sumnje ukazala na problem zagađenja koja potiču od saobraćaja.

„Pokušaćemo kao Ministarstvo da deo sredstava iz budžeta odvojimo za subvencije za kupovinu električnih ili hibridnih vozila, što će biti prava mera i put spasavanja kvaliteta vazduha“, rekao je on.

Hrvatska u subvencije za električna i hibridna vozila ulaže dva miliona evra, a Slovenija četiri, što je važno kao podatak ako želimo čist vazduh, rekao je on i podsetio da u Evropi postoji više od milion takvih vozila, a u Srbiji nekoliko stotina.

Ako se izuzmu postrojenja poput Obrenovca, imamo velika zagađenja u saobraćaju, a razlog je taj što godišnje uvozimo između 100.000 i 150.000 polovnih vozila sumnjivog kvaliteta, rekao je ministar i dodao kada se to pomnoži sa pet godina, vidimo da postoji najmanje 600.000 vozila koja stvaraju zagađenje.

„Kvalitet vazduha opada jer su to najgora vozila koja Evropa izbacuje iz upotrebe zbog činjenice da uništavaju životnu sredinu i vazduh“, rekao je Trivan i dodao da su to na prvom mestu dizel vozila i motori Euro 3 i Euro 4.

Njihov uvoz je neophodno zaustaviti na način koji bitno neće štetiti našim građanima, rekao je Trivan i dodao da je ta vrsta politike moguća ali mora postojati konsenzus u društvu.

Dodao je da se i šef delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici, sa kojim je razgovarao, a koji je i predsedniku Srbije predstavio program Grin dil, slaže sa tim namerama i da će nadležni gledati da se uvoz vozila koja najviše zagađuju vazduh zaustavi tokom sledeće godine.

Trivan kaže da je važno da se zna da svaka lokalna samouprava mora da ima planove kako da se izbori sa problemom zagađivača i kako da reaguje u takvim situacijama – kako da reguliše saobraćaj, koja vozila mogu da budu na ulicama a koja ne, šta građani da rade da zaštite zdravlje…

Takođe, naveo je da je država spremna da pomogne lokalnim samoupravama da rade na gašenju individualnih kotlarnica i da ih privezuju na sisteme.

Izvor: Tanjug

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.