Најновије

Горан Триван: Загађење ваздуха једно је од најзначајнијих питања заштите животне Вести

Загађење ваздуха једно је од најзначајнијих питања заштите животне средине и очувања здравља грађана, због чега ће држава наставити да доноси решења и примењује системске мере како би се обезбедио бољи квалитет ваздухa који не познаје границе, рекао је министар заштите животне средине Горан Триван на међусекторском округлом столу који је организовала Зелена посланичка група на тему „Загађење ваздуха – стање и како до решења“.

Са проблемом загађења ваздуха сусрећемо се дужи низ година уназад, али је то данас постала тема о којој се гласно говори, што је добро јер подстиче на акцију и брже и ефикасније решавање, рекао је министар. Он је објаснио да, упркос бројним усвојеним законским решењима и мерама, повремено долази до повећаног загађења као што је то био случај у претходних петнаестак дана, када су расположиви мерни подаци указали на прекорачења просечних вредности. Он је додао да је чињеница да је до загађења ваздуха у градовима дошло у периоду када су биле више средње дневне температуре у односу на просек, односно када се још нису користила индивидуална ложишта и даљинско грејање, што је непосредно указало да је саобраћај највећи узрочник загађења ваздуха у Београду и другим већим урбаним срединама. На ваздух у градовима Србије у највећој мери утиче енормни увоз половних возила застарелих технологија, који непосредно емитују најопасније загађујуће честице, суспендоване честице ПМ10 и ПМ2.5. „Не постоји држава на свету која, са таквим увозом аутомобила као смећа које након употребе постаје опасни отпад, може да реши питање квалитета ваздуха“, истакао је министар. Зато ће Министарство, нагласио је, наставити да заговара забрану мотора који највише загађују ваздух, и покушати да обезбеди средства за субвенције за увоз електричних и хибридних возила. Истовремено, Министарство које је недавно упутило допис локалним самоуправама како би их опоменуло на њихову обавезу да доносе краткорочне и дугорочне планове квалитета ваздуха, у напредном периоду ће повећати контролу, не само усвајања, већ и примене тих планова у локалним заједницама.

Триван је истакао да грађани имају пуно право на благовремене и разумљиве информације о стању ваздуха у Србији. Указујући да је неопходно да се мере за побољшање квалитета ваздуха базирају на што више тачних и благовремено утврђених мерних података, Горан Триван се заложио за повећање броја мерних станица, односно за повећање оперативно-техничких капацитета и ингеренција Агенције за заштиту животне средине.

Поред примене нових законских прописа који ће допринети бољем квалитету ваздуха као што је закон о климатским променама, смањења броја застарелих половних возила на улицама и  инспекцијског надзора и подстицаја повећања броја електричних и хибридних возила, Министарство ће и наредне године наставити да додељује средства локалним самоуправама за пошумљавање, што ће све донети конкретне ефекте и побољшање квалитета ваздуха који удишемо.

„Србија ће ићи у корак са светом и забраниће увоз аутомобила са најлошијим моторима које Европа из употребе избацује да би заштитила своје становништво и животну средину. Забрана увоза половних возила са моторима ‘евро 3’ или ‘евро 4’ није само питање саобраћаја и привреде, и не сме се посматрати само као социјално питање, јер економија не може имати предност над заштитом здравља и животне средине“, казао је министар заштите животне средине Горан Триван обраћајући се учесницима округлог стола Привредне коморе Србије на тему „Утицај саобраћаја на животну средину у Републици Србији, проблеми и могућа решења“.

Министар је указао да се мора зауставити забрињавајући, стални пораст увоза половних возила са најлошијим моторима у Србији јер су загађивачи животне средине због емисије штетних гасова и јер представљају потенцијални опасни отпад, који када се више не користи мора да се преради. „ Србија у овом тренутку нема капацитете за  прераду те врсте отпада, и зато припремамо решење како би у наредној години изградили  такво постројења јер ситуацију отежава и то што ће ЕУ од 2021. године вероватно забранити извоз таквог отпада“, казао је Триван.

Триван је рекао да је аерозагађење светски проблем који највише погађа становнике градских  средина. Навео је глобалне статистичке податке да преко  90 % светске популације удише загађен ваздух, који највише  угрожава  становнике  урбаних средина и процене  да ће у градовима до 2050. године живети 70 процената светске популације. Посебно је указао да према  подацима Светске здравствене организације, у Србији годишње од последица проузрокованих  загађењем  ваздуха умре више од 6.500 људи. Министар је навео да се квалитет ваздуха  у Београду, Панчеву, Ужицу, Смедереву и Косјерићу, као и на територијама градова Ваљева, Краљева, Крагујевца, Суботице и Сремске Митровице кретао од повољног до изузетно неповољног, прекомерно загађеног ваздуха. Наводећи да се као највећи загађивачи издвајају индивидуална, кућна ложишта која користе фосилна горива, најчешће угаљ и мазут, саобраћај,  индустријска постројења и постројења за производњу топлотне и електричне енергије, Триван је указао да  се саобраћај  показао посебно великим индикатором загађења ваздуха у Београду и већим градовима у данима када није било значајног утицаја  других извора. У предходне две недеље, када није било ни грејања, ни пањења стрњике,  ни великог утицаја индустрије, поједина мерна места су показала присуство изнад дозвољених, повремено од 80 до 120 микрограма загађујућих суспендованих честица, азотних-оксида које индукује  управо саобраћај.

Министар је указао да није реч само о екологији већ и о безбедности. Подсетио је да су најстарија возила  и најмање безбедна и ако би се правила статистика која возила учествују у саобраћајним несрећама у Србији, можда би се дошло до података да су то она најлошија, а то значи најстарија.Указао је да је  Министарство заштите животне средине  неће одустати од циља да се у нашој земљи смањи загађење животне средине у којој је квалитет ваздуха један од приоритета и  партнер je свима који промишљају и налазе решења за бољу и здравију животну средину.

У раду округлог  стола који је  организовала Привредна комора Србије, Удружење за трговину, на иницијативу овлашћених увозника возила и ауто делова, поред представника привреде, учествовали су представници једног броја министарстава, као и представници медија.

 

 

Служба за комуникацију и односе с јавношћу

Министарства заштите животне средине

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.