Goran Trivan: Zagađenje vazduha jedno je od najznačajnijih pitanja zaštite životne Vesti

Zagađenje vazduha jedno je od najznačajnijih pitanja zaštite životne sredine i očuvanja zdravlja građana, zbog čega će država nastaviti da donosi rešenja i primenjuje sistemske mere kako bi se obezbedio bolji kvalitet vazduha koji ne poznaje granice, rekao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan na međusektorskom okruglom stolu koji je organizovala Zelena poslanička grupa na temu „Zagađenje vazduha – stanje i kako do rešenja“.

Sa problemom zagađenja vazduha susrećemo se duži niz godina unazad, ali je to danas postala tema o kojoj se glasno govori, što je dobro jer podstiče na akciju i brže i efikasnije rešavanje, rekao je ministar. On je objasnio da, uprkos brojnim usvojenim zakonskim rešenjima i merama, povremeno dolazi do povećanog zagađenja kao što je to bio slučaj u prethodnih petnaestak dana, kada su raspoloživi merni podaci ukazali na prekoračenja prosečnih vrednosti. On je dodao da je činjenica da je do zagađenja vazduha u gradovima došlo u periodu kada su bile više srednje dnevne temperature u odnosu na prosek, odnosno kada se još nisu koristila individualna ložišta i daljinsko grejanje, što je neposredno ukazalo da je saobraćaj najveći uzročnik zagađenja vazduha u Beogradu i drugim većim urbanim sredinama. Na vazduh u gradovima Srbije u najvećoj meri utiče enormni uvoz polovnih vozila zastarelih tehnologija, koji neposredno emituju najopasnije zagađujuće čestice, suspendovane čestice PM10 i PM2.5. „Ne postoji država na svetu koja, sa takvim uvozom automobila kao smeća koje nakon upotrebe postaje opasni otpad, može da reši pitanje kvaliteta vazduha“, istakao je ministar. Zato će Ministarstvo, naglasio je, nastaviti da zagovara zabranu motora koji najviše zagađuju vazduh, i pokušati da obezbedi sredstva za subvencije za uvoz električnih i hibridnih vozila. Istovremeno, Ministarstvo koje je nedavno uputilo dopis lokalnim samoupravama kako bi ih opomenulo na njihovu obavezu da donose kratkoročne i dugoročne planove kvaliteta vazduha, u naprednom periodu će povećati kontrolu, ne samo usvajanja, već i primene tih planova u lokalnim zajednicama.

Trivan je istakao da građani imaju puno pravo na blagovremene i razumljive informacije o stanju vazduha u Srbiji. Ukazujući da je neophodno da se mere za poboljšanje kvaliteta vazduha baziraju na što više tačnih i blagovremeno utvrđenih mernih podataka, Goran Trivan se založio za povećanje broja mernih stanica, odnosno za povećanje operativno-tehničkih kapaciteta i ingerencija Agencije za zaštitu životne sredine.

Pored primene novih zakonskih propisa koji će doprineti boljem kvalitetu vazduha kao što je zakon o klimatskim promenama, smanjenja broja zastarelih polovnih vozila na ulicama i  inspekcijskog nadzora i podsticaja povećanja broja električnih i hibridnih vozila, Ministarstvo će i naredne godine nastaviti da dodeljuje sredstva lokalnim samoupravama za pošumljavanje, što će sve doneti konkretne efekte i poboljšanje kvaliteta vazduha koji udišemo.

„Srbija će ići u korak sa svetom i zabraniće uvoz automobila sa najlošijim motorima koje Evropa iz upotrebe izbacuje da bi zaštitila svoje stanovništvo i životnu sredinu. Zabrana uvoza polovnih vozila sa motorima ‘evro 3’ ili ‘evro 4’ nije samo pitanje saobraćaja i privrede, i ne sme se posmatrati samo kao socijalno pitanje, jer ekonomija ne može imati prednost nad zaštitom zdravlja i životne sredine“, kazao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan obraćajući se učesnicima okruglog stola Privredne komore Srbije na temu „Uticaj saobraćaja na životnu sredinu u Republici Srbiji, problemi i moguća rešenja“.

Ministar je ukazao da se mora zaustaviti zabrinjavajući, stalni porast uvoza polovnih vozila sa najlošijim motorima u Srbiji jer su zagađivači životne sredine zbog emisije štetnih gasova i jer predstavljaju potencijalni opasni otpad, koji kada se više ne koristi mora da se preradi. „ Srbija u ovom trenutku nema kapacitete za  preradu te vrste otpada, i zato pripremamo rešenje kako bi u narednoj godini izgradili  takvo postrojenja jer situaciju otežava i to što će EU od 2021. godine verovatno zabraniti izvoz takvog otpada“, kazao je Trivan.

Trivan je rekao da je aerozagađenje svetski problem koji najviše pogađa stanovnike gradskih  sredina. Naveo je globalne statističke podatke da preko  90 % svetske populacije udiše zagađen vazduh, koji najviše  ugrožava  stanovnike  urbanih sredina i procene  da će u gradovima do 2050. godine živeti 70 procenata svetske populacije. Posebno je ukazao da prema  podacima Svetske zdravstvene organizacije, u Srbiji godišnje od posledica prouzrokovanih  zagađenjem  vazduha umre više od 6.500 ljudi. Ministar je naveo da se kvalitet vazduha  u Beogradu, Pančevu, Užicu, Smederevu i Kosjeriću, kao i na teritorijama gradova Valjeva, Kraljeva, Kragujevca, Subotice i Sremske Mitrovice kretao od povoljnog do izuzetno nepovoljnog, prekomerno zagađenog vazduha. Navodeći da se kao najveći zagađivači izdvajaju individualna, kućna ložišta koja koriste fosilna goriva, najčešće ugalj i mazut, saobraćaj,  industrijska postrojenja i postrojenja za proizvodnju toplotne i električne energije, Trivan je ukazao da  se saobraćaj  pokazao posebno velikim indikatorom zagađenja vazduha u Beogradu i većim gradovima u danima kada nije bilo značajnog uticaja  drugih izvora. U predhodne dve nedelje, kada nije bilo ni grejanja, ni panjenja strnjike,  ni velikog uticaja industrije, pojedina merna mesta su pokazala prisustvo iznad dozvoljenih, povremeno od 80 do 120 mikrograma zagađujućih suspendovanih čestica, azotnih-oksida koje indukuje  upravo saobraćaj.

Ministar je ukazao da nije reč samo o ekologiji već i o bezbednosti. Podsetio je da su najstarija vozila  i najmanje bezbedna i ako bi se pravila statistika koja vozila učestvuju u saobraćajnim nesrećama u Srbiji, možda bi se došlo do podataka da su to ona najlošija, a to znači najstarija.Ukazao je da je  Ministarstvo zaštite životne sredine  neće odustati od cilja da se u našoj zemlji smanji zagađenje životne sredine u kojoj je kvalitet vazduha jedan od prioriteta i  partner je svima koji promišljaju i nalaze rešenja za bolju i zdraviju životnu sredinu.

U radu okruglog  stola koji je  organizovala Privredna komora Srbije, Udruženje za trgovinu, na inicijativu ovlašćenih uvoznika vozila i auto delova, pored predstavnika privrede, učestvovali su predstavnici jednog broja ministarstava, kao i predstavnici medija.

 

 

Služba za komunikaciju i odnose s javnošću

Ministarstva zaštite životne sredine

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.