Најновије

Увођење е – управе и повезивање база података убрзава и појефтињује издавање путних исправа Посланичка група

Др ДАНИЈЕЛА СТОЈАДИНОВИЋ, народна посланица Социјалистичке партије Србије, Петој седници Другог редовног заседања Народне скупштине, говорила је о сету закона из области унутрашњих послова и безбедности.

Предложеним изменама и допунама Закона о путним исправама и споразумима који су на дневном реду унапређује се законски оквир и проширује билатерална и међународна сарадња у секторима безбедности, полицијске сарадње и сарадње у ванредним ситуацијама… Вредно је нагласити да је увођење е-управе и повезивање свих државних органа, који грађанима издају разна документа, омогућило и убрзавање процедура за прибављање докумената типа личних карата и путних исправа

„Поштовани господине председавајући, поштовани господине министре са сарадницима, народни посланици, пакет закона и споразума о којима данас расправљамо веома су значајни за сектор унутрашњих послова, безбедности и ванредних ситуација, јер унапређују законски оквир и проширују билатералну и међународну сарадњу у овим областима, чиме полицијске, ватрогасне и безбедносне снаге Србије добијају на значају.

Ја ћу говорити о Предлогу закона о изменама и допунама Закона о путним исправама, као првом из данашње расправе, а затим о Споразуму између Владе Републике Србије и Владе Републике Бугарске.

Законом о путним исправама, који данас мењамо, побољшавају се решења која ће допринети и убрзању процедура и смањењу трошкова које ће грађани плаћати приликом издавања путних исправа.

Да подсетимо да је још у јулу месецу 2008. године Србија увела биометријски пасош и сврстала се у групу земаља које имају најсавременији облик биометријског пасоша. Значи, наш пасош је постао један од најбезбеднијих и због тога што садржи у себи радиофреквентни идентификатор, односно отисак прста, тако да га је скоро немогуће фалсификовати.

Добијање овако безбедне путне исправе већ пуних 10 година онемогућава трговање и фалсификовање српског пасоша, што је раније био случај, јер је наш пасош и раније био на цени, па је нажалост често и фалсификован. Знамо да је биометријски пасош био услов и за добијање безвизног система.

Поменула бих најважније измене закона које сматрамо напредним решењима. Дакле, добро је решење по коме ће се потребна документа за издавање пасоша и осталих путних исправа прибављати по службеној дужности, и то ће чинити орган који издаје путну исправу. Тако грађани неће ићи на разне шалтере, нити ће плаћати разне таксе за прибављање докумената.

Вредно је нагласити да је увођење е-управе и повезивање свих државних органа, који грађанима издају разна документа, омогућило и убрзавање процедура за прибављање докумената типа личних карата и путних исправа. У модернизацији управе, односно у увођењу електронске управе, велику заслугу има и Министарство за државну управу и локалну самоуправу, које је у последњих пар година створило законски оквир и увело је управо и повезало 11 различитих база података, а међу којима и полицијске. Овакав тимски рад, интерресорни рад, свакако да даје добре резултате.

Законом је такође омогућено подношење захтева за издавање нових пасоша шест месеци пре истека важења постојећег пасоша. Ово ће омогућити смањење гужви на шалтерима полицијских станица, нарочито пред сезону путовања. У том контексту похвалила бих добру организованост полицијских управа у поступку издавања и пасоша и личних карата. Ово законско решење разрешава и проблем рока важења пасоша при путовању у неке земље у којима путна исправа мора бити важећа још шест месеци. Не може се ући у ове земље ако овај услов није испуњен.

Законом се омогућава и раније подношење захтева уколико је то оправдано, али у том случају подносилац захтева мора платити накнаду за техничку израду докумената и материјалне издатке, што је такође добро решење, јер даје прилику грађанима да у одређеним ситуацијама и на овакав начин реше питање своје путне исправе.

Решења на која посебно желим да скренем пажњу и подржим јесте значајно поједностављена процедура за оглашавање неважеће путне исправе. До сада су грађани услед

губитка оштећења или крађе, своју путну исправу морали да огласе неважећом у „Службеном гласнику“ и да чекају да се тај оглас објави. Наравно, за то оглашавање требало платити и одређени износ.

По новом законском решењу неважећа исправа, било да је изгубљена, украдена или физички оштећена, оглашаваће се на интернет страници Министарства унутрашњих послова, и то одмах по пријави грађана о чијој се исправи ради.

Ово решење не само да је ефикасније, већ се на овај начин и грађани финансијски растерећују, што у крајњој линији значи да држава, тачније Министарство унутрашњих послова, преузима и овај део трошкова.

Као члан Одбора за права детета, скренула бих пажњу и на законско решење које се односи на издавање пасоша малолетним лицима. О томе је говорило више колега пре мене.

С једне стране је добро да се у одређеним ситуацијама малолетном детету издаје пасош уз сагласност само једног родитеља, родитеља који има старатељство над дететом, а са друге стране, треба веома пажљиво поступати у овим случајевима, јер се може десити да један од родитеља то право злоупотреби на рачун другог родитеља. У целини посматрано овај закон нуди квалитетнија решења.

Када је у питању међународна сарадња на пољу спречавања и ублажавања последица у области заштите од природних катастрофа, данас потврђујемо још један билатерални споразум, а то је споразум између Владе Републике Србије и Владе Републике Бугарске о сарадњи у области заштите од природних и изазваних катастрофа.

Овај споразум између влада наше две земље потписан је у Београду 25. јула 2019. године, чиме је потврђен интерес обе земље да правно уреде и унапреде све облике сарадње у области заштите од природних и изазваних катастрофа, поготову што се ради о две суседне земље које сарађују и на другим пољима, пре свега, енергетским.

Знамо да природне катастрофе, нажалост, не познају границе и да је утолико драгоценија сарадња која се ратификацијом овог споразума омогућава. Дугогодишња билатерална сарадња Владе Републике Србије и Владе Републике Бугарске резултирала је доношењем великог броја уговора.

Србија, нажалост, има велика искуства са природним непогодама, посебно са поплавама и пожарима и велико је задовољство Сектора за ванредне ситуације, као и свих запослених, укључујући ватрогасне јединице широм Србије, због добијања нових ватрогасних возила и нове опреме која дуго није обнављана. Десет година од оснивања Сектора за ванредне ситуације, где су ватрогасне јединице спасиоца у том периоду спасиле око 25.000 људи, а похвално је и то што се у последње две године примило око 260 нових ватрогасаца, а на обуци је још око 200. Значи, увелико се ради на модернизацији сектора за ванредне ситуације и спасилачких служби.

Претходних дана смо се управо суочили са великим пожаром на Старој планини, где је изгорело много хектара стогодишњих шума, и ово се, нажалост, дешава и у другим земљама, а последица је или великих суша, а доста често и људског немара. У овој ситуацији била нам је потребна сарадња наших пријатељских држава. Зато је овај облик сарадње и са нама пријатељском Републиком Бугарском обострано користан и драгоцен, како би се заједничким деловањем могле спречити или смањити последице пожара, поплава и других природних непогода.

Из свега овога реченог из данашње расправе, посланичка група СПС подржаће овај предлог закона.“

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.