Најновије

Здравом пореском политиком до здраве привреде уз подстицај нових запошљавања, иновација и инвестиција Посланичка група

Дејан Раденковић, народни посланик Социјалистичке партије Србије говорио је као овлашћени представник о сету финансијских и пореских закона на Седмој седници Другог редовног заседања у 2019. години.

Социјалистичка партија Србије, као једина права одговорна левица у Србији, не мења своје ставове, стојимо иза својих дела и наставићемо да без великих речи, али са одговорним понашањем и одговорним политикама стварамо велика дела. Залажемо се за принципе социјалне тржишне привреде, консензуса и вођења разумних економских политика.

 

„Даме и господо народни посланици, народне посланице, уважени министри,

СПС данас подржава буџет Републике Србије за 2020. годину, па је логично да ће подржати и измене и допуне закона које су неопходне да би се буџет извршио на прави начин на који је усвојен.

Самим тим, ова расправа није о томе да ли су нам ови закони потребни, већ о томе шта су њихови ефекти, односно у ком правцу треба да идемо у годинама које долазе. Социјалисти су за разлику од многих странака, странка са вишедеценијским искуством, и знамо колико је битно да се гледа много дуже од једног мандата, јер се тако постиже трајност у конструктивном државотворном политичком раду.

Нама је драго да имамо законе који нам омогућавају да коначно остваримо оно што јесте срж сваке странке левице, социјална правда, али не на уштрб развоја државе и привредног раста. Ми смо данас срећни што су године штедљивости довеле до тога да данас без икаквог страха можемо обнављати социјалне функције државе и из дана у дан је приметно да идемо ка бољем уређењу система.

Другим речима, одговорно социјална политика је делити оно што је створено, за разлику од многих који су волели да деле оно што није ни постојало. Никада нисмо крили да су нам људи који су поштено радили годинама и градили нашу земљу, изузетно битни и да је СПС њихов истински представник. Ми никада нисмо одустали од тога да су наши пензионери група која треба да у миру проводи своје дане, без страха од сиромаштва. Чак и када је то било непопуларно, односно када је то било врло популарно, нисмо се утркивали у давању или испуњавању нереалних захтева.

Ако је нешто била и остала наша водиља политике, то је реалност, а када сете реални онда немате проблем да имате много неиспуњених обећања. Швајцарски модел усклађивања пензија и крај привремених умањења је знак да смо изашли на средњорочно одрживи систем и да нас у годинама које следе чека још рада на праведнијем систему где ће ПИО бити, што је више могуће, самоодржив, али и где ће се слати јасна порука у деценијама које следе, да би они који су данас у напону радне снаге, могли планирати своју старост. 

Срећни смо што смо у могућности да смањимо стопе доприноса. Само привреда којој се не поткресују крила може да нам пружи социјалну државу и да имамо социјалну правду у благостању, уместо у сиромаштву. 

Здрава привреда захтева здраву пореску политику, а посебно ону која подстиче нова запошљавања, иновације и инвестиције. Сет мера које данас доносимо и ови закони који су данас на дневном реду, бар што се овог првог претреса тиче, су још један део великог буџетског реформског пакета и они нам доносе нова радна места, посебно радна места које ће доносити веће плате у приватном сектору, да би имали од чега исплатити веће плате, наравно у реалном сектору.

Логика разума тријумфује, а логика економске и социјалне демагогије је поражена у Србији. Пораст плате је известан у приватном сектору. Порашће минималац, а ми смо задовољни што имамо Србију у којој је минималац много достојанственији него што је био.

Олакшице које су део ових измена и допуна довешће до раста плата у приватном сектору, како сам већ навео. Немогуће је да се то не деси јер је кројење мера добро осмишљено и можемо да кажемо да је то нешто што се дешава већ годинама. Другим речима, нама људи верују јер стојимо иза сопствених дела, као и иза заједничког рада ове скупштинске већине и Владе коју ова већина образује.

Такође, раст плата у јавном сектору је известан. Јавни сектор није трошак. Добра држава је предуслов да имамо и добру привреду. Нема добре државе за коју раде високообразовани за плате које су незнатно веће од минималца, у условима који су недостојни. Не можете имати добро здравство, школство, одбрану, полицију, државну управу и од њих очекивати све, а давати им ништа. Наравно, можемо очекивати да ће се на добро добрим узвратити, јер су наши људи широм Србије, можемо слободно да кажемо, и вредни и радни људи.

Ако сте мислили да се нећу традиционално позивати и понављати оно што је био некада наш став, став ранијих година и ове већине, преварили сте се. Само тако можемо да покажемо да смо знали шта је прелазак са речи на дело и шта су разлози вере у ову владајућу већину.

На пример 2016. године, навешћу неколико делова из дискусија које је имала СПС – држава није тротинет који се може лако зауставити, а потом окренути у другом смеру, без да се десе икакве озбиљне последице, осим мало излизаног ђона. Ми смо успели да преокренемо брод који је ишао у погрешном смеру и уместо ка сантама леда, он иде у правцу мирног и сигурног мора. 

Признања нам стижу од институција које су веома заинтересоване за наш буџет. Не зато што неко воли Владу и не зато што неко брине о повериоцима наше земље и њиховим интересима. Када вам ММФ каже да су поставке реалне, а реализације охрабрујуће, онда та оцена долази од некога ко нема иједан политички или било какав други разлог да нам улепшава стварност.

Много је и лепих очекивања. Имамо уравнотежене финансије и можемо већ сада размишљати о развојној ставци. Отвара се перспектива смањења пореских стопа и проширења пореске основице. Моћи ћемо да гледамо целокупну слику и да из тог холистичког прегледа имамо и одговарајуће стратегије, политике и мере које су нам у време изласка из стања гашења пожара деловале као далека и неизвесна будућност.

Такође, завршава се време када смо били лимитирани у подршци угроженим групама. На пример 2013. године, овај буџет има солидну основу, тако смо говорили тада, овај буџет има солидну основу у изменама системских закона. Ефекти њихове примене имаће благодатно дејство на буџет, када се у обзир узму сва смањења буџетских прилива и сва повећања која ће настати. Неке од измена за које се говори да ће створити рупу у буџету требало је да побољшају укупни привредни амбијент, број трансакција изнад свега, да увере многе фирме да се више исплати пословати легално него у сивој зони. 

За разлику од неких рецепата из прошлих времена, држава се не поставља као неко ко држи бич и изриче драконске казне за пореске прекршаје, него поставља здрав систем. Увођење реда у овој области би могло да резултира значајним увећањем буџетских прихода која нам сада измичу, јер се многи опредељују да уопште не улазе или великим делом не улазе у легално пословање. Садашња већина је решена да полако преокрене тај смер нудећи атрактиван амбијент уместо претње.

Можда је једна година кратак рок да се стекне потпуна кредибилност и да порески приходи почну да се генеришу и шире базе и кроз већи обим пословања, али то ће се десити у сваком случају, опет напомињем како се причало о буџету у 2013. години.

Ако је нешто гаранција да ће ова већина радити без лутања, да ће кредибилно спроводити сопствене политике, морамо да напоменемо и стожерну улогу СПС која је годинама истицала принципе социјалне тржишне привреде, консензуса и вођења разумних економских политика које неће ићи из једног екстрема у други.

Стабилност и свест појединца, породица или локална заједница неће запасти у беду ако се ветрови на тржишту промене, што је тренутно највећи ресурс који Србија има, а он није довољно препознат. Како смо сада на добром путу да почнемо водити разумне политике које се заснивају на тим премисама, тешко је веровати да то неће бити препознато од стране оних који пуне буџет.

Основа за наш оптимизам, опет напомињем да је то из 2013. године, у ствари је боље речено реализам, а има га и у другим областима. Оно што неки виде као ману, то је да нећемо да отпуштамо људе који стварају вредност, тражњу, на крају крајева, пуне буџет, без да сагледамо алтернативе, а посебно без сагледавања штеточинства таквог приступа показаће се као добра политика.

Нема основа за веровање да ће механичка сеча посла у јавном сектору резултирати ичим осим слабијом услугом за грађане, падом ефективне тражње и трошковима отпуштања и поновног запошљавања који су већи од уштеда. Оно што има смисла је да се у постојећој маси плата имплементирају механизми који ће стимулисати високе учинке и то ће се десити. Уместо узимања фискалне сатаре којом би се пацијент лечио тако што би се његово стање погоршало, ми предлажемо да јавни сектор узме све оно што је добро у приватном и да се на то додају специфичности сврхе сваке од институција и организација јавног сектора. Уместо да отпустимо 1.000 људи, ми се залажемо да се ти људи ефикасније користе, да онима који своје место у јавној управи не виде кроз призму задовољења интереса грађана, који у ствари тај јавни сектор и финансирају, се пошаље порука да се у јавном сектору плата зарађује и да се на минимум сведу прилике за злоупотребе. Ово залагање није мода, није новост, јер се ми за ове принципе залажемо дуги низ година.

На самом крају, могу да кажем да се нисмо и нећемо обраћати измишљеном или стварном политичком противнику, али хоћемо грађанима давати сваки пут аргументе да не мењамо своје ставове, да стојимо иза онога што јесте разлог зашто једина права одговорна левица у Србији лежи у СПС, од почетка до краја, и да ћемо наставити да без великих речи, али са одговорним понашањем, одговорним политикама стварамо велика дела.

Оно на шта бих, уважени министре, хтео само да Вам скренем пажњу, а то ћемо више када буде расправа у појединостима. Колегиница Стефана Миладиновић и ја смо поднели један амандман који је у складу са оним што мислим да ће се десити данас на седници Владе, да се усвоји Предлог закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја. Да се и овај сегмент који је остао нерешен, пошто смо са нашим неким иницијативама и питањима које смо имали када је у питању Предлог закона о изменама и допунама Закона о порезима на употребу, држање и ношење добара, где се овим данашњим предлогом решава дилема у пореској управи што је било око наплате колико комада, шта комада и тумачења једне године овако, друге онако. Ја сам и тада постављао посланичко питање и драго ми је што се то решава, идемо корак по корак и решавамо један по један проблем заједничким снагама.

Још једном вВм се захваљујем на пажњи. Моје колеге које ће говорити у наредном делу расправе имаће прилику да кажу и додатне ставове по овим другим законима који су у оквиру овог првог заједничког претреса.“

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.