Продужење рока за примену закона о систему плата у јавном сектору омогућиће стручну и ефикасну администрацију Посланичка група

Звонимир Стевић, народни посланик Социјалистичке партије Србије о сету закону о платама у јавном сектору

Реформа система плата треба да омогуће ефикасну и стручну администрацију, мотивацију младих и стручних кадрова да се запошљавају у државној администрацији и јавним службама.

 

Поштовани председавајући, уважени министри са сарадницима, поштоване колеге посланици, у пакету закона из овог обједињеног претреса, налазе се измене више закона, којима се регулишу радноправни статус и плате запослених у јавном сектору. Измене се односе на померање рокова за почетак примене новог начина обрачуна плата.

Пред нама су измене кровног закона, Закона о систему плата у јавном сектору, којим се помера рок за примену закона и за усклађивање посебних закона на 2021. годину. Затим, мењају се рокови и у посебним законима на 2021. годину за утврђивање основица и на 2022. годину за примену закона и то, под један, у Закону о платама запослених у јавним агенцијама и другим организацијама које је основала Република Србија, аутономних покрајина или јединица локалне самоуправе. Под два, у Закону о платама службеника и намештеника у органима аутономних покрајина или јединица локалне самоуправе. Под три, у Закону о платама запослених у јавним службама.

Наиме, о чему се ради? Циљ доношења овог пакета закона у протекле три године од 2016. до 2018. године био је да се уведу платни разреди и разраде модели оцењивања и напредовања запослених у различитим деловима јавног сектора.

Приликом усвајања ових закона, које је и тада образлагао министар Ружић, констатовали смо да су плате у јавном сектору део реформе и модернизације јавне управе која треба да допринесе даљој професионализацији и ефикаснијем раду администрације која је по закону јавни сервис свих грађана у остваривању њихових права и регулисању њихових законских обавеза пред органима јавне власти.

Други сегмент модернизације јавне управе, што посебно желим да истакнем јесте, модернизација јавне управе увођењем електронске управе и повезивањем електронских база података, тако да се грађанима омогућава да све своје обавезе и права пред органима јавне власти добију на једном шалтеру, како је то министар Ружић, који је на челу овог ресора рекао, на једном управном месту. Овај пројекат већ се успешно реализује у једном броју општина на територији Републике Србије.

Чињеница је да реформа система плата представља неопходан процес, јер већ праведно обрачунате плате треба да омогуће ефикасну и стручну администрацију, треба мотивисати већ запослене стручне кадрове у овом сектору да ту остану да раде, али и мотивисати и младе кадрове да се запошљавају у државној администрацији и јавним службама, јер једино стручна, посвећена и ефикасна јавна управа може бити један од гаранта правне државе и то у једном осетљивом сегменту, а то је остваривање права грађана пред органима јавне власти.

Знамо, наиме, да јавна управа, како то кажемо најчешће, државна администрација, јесте важна карика у спровођењу и примени закона, а грађани су увек осетљиви јер су се до скоро сусретали са оном крилатицом – фали ти  један папир, и прикупљали потребна документа идући од шалтера до шалтера. У том смислу су стратешка определења и ове и претходне Владе и Министарства за државну управу и локалну самоуправу у чијој су надлежности ова питања, да се омогући праведни модел плата.

Тако, да је доношењем Закона о систему плата запослених у јавном сектору 2016. године установљена обавеза примене новог модела обрачуна плата, по различитим нивоима и различитим секторима јавне управе и јавних служби, с тим што су рокови за примену ових појединачних закона били померани због потребе да се израде прецизне анализе учинка за свако радно место и стручну спрему запослених, како би се с једне стране, на што праведнији начин увело оцењивање радног учинка и награђивање, а са друге стране извршило веома прецизно буџетирање средстава за плате у јавном сектору и анализа њихових утицаја на укупан буџет државе, као и учешћа ових плата у укупном бруто националном производу.

Ту пре свега мислим на делове јавног сектора који запошљавају велики број људи, као што је просвета, здравство, правосуђе и други сегменти, где није једноставно доћи до доброг модела обрачуна плата. Пројектовани модел полази од чињенице да се на јединствен начин уреде основна начела рада, да се омогући награђивање запослених у складу са постигнућима. Истовремено да законска решења буду у складу са стандардима прихваћеним и упоредном службеничком праву, односно да са стандардима развијених европских земаља, који имају ефикасне и економски функционалне администрације.

Та начела су уграђена у ове законе. Али, овај период припреме прецизних критеријума за поједине делове јавног сектора очигледно захтева много више времена управо из разлога које сам навео, а то је праведност система с једне, и укупан утицај плата јавне управе на буџет државе.

Даме и господо народни посланици, желим да подсетим да смо пре пар месеци усвојили закон којим се омогућава повећање плата у јавном сектору од 8 до 15%, што је буџетски одрживо, јер привреда Србије бележи прогресиван тренд, а тиме и раст бруто националног дохотка. Плате су повећане и то јесте једна од подстицајних мера за очување стручних и професионалних капацитета и услов ефикасне јавне управе. Чињеница је да релативно ниске плате у јавној управи нису мотив за рад.

Такође, предвиђено је да се донесу посебни закони о радно-правном статусу и платама у јавним службама у јавним агенцијама и другим органима и организацијама чији је оснивач Република Србија, АП или локална самоуправа. Све ово није једноставан процес којим се обухвата неколико стотина хиљада запослених.

Да не заборавимо јавном сектору припадају васпитачи, учитељи, професори, лекари, судије, полицијски службеници, професионална војна лица, државни службеници, намештеници, запослени у локалним самоуправама, у јавним агенцијама и многи други. Треба бити што праведнији у утврђивању висине њихових примања. Није лако утврдити плату васпитачу или учитељу, наставнику чије се радно време не мери само сатима проведеним на послу, већ и чињеницом да брину, васпитавају и образују нашу децу.

Ми социјалисти смо програмски опредељени да бринемо о социјалном и економском статусу запослених, тако да подржавамо свако решење које побољшава њихов положај. Из тих разлога подржавамо и продужење рокова за примену ових закона, јер знамо да ово није једноставан процес, јер је у питању неколико стотина хиљада запослених. Зато сматрамо да је боље продужити рокове за почетак примене ових закона него погрешити и да тако кажем, огрешити се о запослене у појединим деловима јавног сектора, што би могло да има и негативне последице по укупне односе у друштву.

На крају, посланичка група СПС ће у дану за гласање подржати предложени сет закона.

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.