Законима се обезбеђује заштита од ризика по здравље становништва и унапређују изборни услови Посланичка група

Народни посланик Неђо Јовановић, овлашћени представник Посланичке групе Социјалистичке партије Србије, на Другој седници Првог редовног заседања Нардоне скупштине у 2020. години, говорио је о изменама закона о локалним изборима и закона о избору народних посланика.

Основна порука би била да се овим законима обезбеђује превасходно заштита од ризика заражавања, отклањање последица које могу да наступе због тога и то је нешто што је у сваком случају у склопу свих мера које је Влада Републике Србије донела када је у питању заштита здравља и живота грађана Републике Србије потпуно оправдано.

Међутим, треба истаћи још неколико чињеница. Једна која се не може ни у ком случају занемарити, а не може се ни довести у сумњу јесте да се управо овом мером у смислу изборних закона побољшавају изборни услови.

Управо ова мера и управо овај Предлог закона квалитативно доприноси да се изборни услови, који су већ договорени и где се изашло у сусрет опозицији, и то се у целости изашло у сусрет опозицији, још више афирмише, још више уподоби ономе што подразумева могућност демократске политичке борбе и исказивања политичког потенцијала на демократски начин у складу са законом. 

Уважени министри,

поштоване колеге народни посланици,

посланичка група СПС ће у дану за гласање безрезервно подржати предлоге закона које сте послали Скупштини на расправу и о којима ми данас водимо дискусију. 

Ја ћу се најпре осврнути на предлоге закона које је предложило Министарство државне управе и локалне самоуправе и превасходно због грађана Републике Србије желим да истакнем једну чињеницу која је, по мени, веома важна, а то је какву ми поруку шаљемо грађанима када коментаришемо ове законе и када тако чврсто стојимо на ставу да ћемо гласати за ове законе. 

Основна порука би била да се овим законима обезбеђује превасходно заштита од ризика заражавања, отклањање последица које могу да наступе због тога и то је нешто што је у сваком случају у склопу свих мера које је Влада Републике Србије донела када је у питању заштита здравља и живота грађана Републике Србије потпуно оправдано.

Међутим, треба истаћи још неколико чињеница. Једна која се не може ни у ком случају занемарити, а не може се ни довести у сумњу јесте да се управо овом мером у смислу изборних закона побољшавају изборни услови.

Управо ова мера и управо овај Предлог закона квалитативно доприноси да се изборни услови, који су већ договорени и где се изашло у сусрет опозицији, и то се у целости изашло у сусрет опозицији, још више афирмише, још више уподоби ономе што подразумева могућност демократске политичке борбе и исказивања политичког потенцијала на демократски начин у складу са законом. 

Ако имамо у виду чињеницу да постоје јединице локалних самоуправа чије скупштине броје и већи број од 50 одборника, по закону је максималан број 90, онда долазимо у ситуацију да с обзиром на обавезност 30 потписа, то значи да је то неколико хиљада обавезних потписа да би могла да се преда одборничка листа, а тих неколико хиљада потписа подразумева неколико хиљада људи који ће флуктуирати ка месту где се технички ти потписи реализују, односно где се врши потписивање у уписник јавног бележника. То је чињеница. 

Ако имате неколико хиљада људи, то подразумева не само прекорачење оног максималног броја који је прописан, већ довођење у ситуацију једног великог ризика, великог степена ризика. Без обзира на то што вирус губи свој потенцијал, без обзира на то што се постепено излази из једне велике кризе изазване пандемијом, ми имамо још увек присутност вируса око нас или можда чак и у нама, можда смо вирусоноше. Самом том чињеницом изазивамо одговарајући степен опасности и то је, уважени министре Ружићу, једно од решења за које се може сматрати да је и хумано и морално оправдано, а у сваком случају, усвајањем овог закона и потпуно легално.

Овде се отвара питање које излази из оквира Предлога закона, а то је питање које се везује како за нас као доносиоца закона, тако и за Владу као предлагача закона – да ли Србија има довољан број јавних бележника, због чега смо принуђени да и у оваквим ситуацијама омогућујемо да се у техничком смислу речи потписивање врши у општинама, јединицама локалних самоуправа, пред надлежним органима, тамо где нема јавних бележника пред судовима, односно лицима које судови овласте за такв

у врсту посла?

Моје лично мишљење, превасходно са становишта струке, јесте да Србији треба допунски број јавних бележника, јер је очигледно да је ова ситуација показала да се није могло одговорити задатку на адекватан начин. Говорим о нотаријату у Србији, с једне стране, а с друге стране, чак и да није било пандемије, чак и да није било ове ванредне ситуације, морамо прихватити једну чињеницу која је неспорна, да велики број политичких странака није имао доступност јавним бележницима, да нису сви могли да реализују ону политичку активност која је обавезна да би могли да уђу у политичку утакмицу, а то је предаја посланичке, односно одборничке листе.

Према томе, Влада Републике Србије и ми заједно са Владом Републике Србије ово питање морамо да узмемо у обзир да га добро анализирамо и да на то питање одговоримо на прави начин, а искључиво у интересу грађана.

Уважени министре Ружићу и уважени министре Лончар, дозволите ми да као овлашћени представник посланичке групе СПС заузмем један мало шири концепт дискусије у вези предлога ваших закона, због тога што то на неки начин од нас очекују и грађани. 

Хајде да пођемо од нечега што нико неће довести у сумњу. У овој ванредној ситуацији сви су радили свој посао за који су надлежни, тако и чланови Владе Републике Србије, председница Владе Републике Србије, председник државе Србије, на крају и ми народни посланици, струка, запослени, сви они који су учествовали у борби против Коронавируса и чињењем и нечињењем. 

Оно што је јако важно истаћи јесте да је резултат те борбе недвосмислено јасан када су у питању два остварена циља. Први, да је Србија сачувала свој здравствени систем, а самим тим што је сачувала свој здравствени систем је сачувала животе грађана и то оног најосетљивијег дела популације у Србији, а то су стари и болесни, јер те две чињенице су у чврстој корелацији. Да није сачуван здравствени систем, поставља се питање које би трагичне последице биле због немогућности смештаја у болнице одговарајућег броја, који сигурно не би био нимало мали, нити оволики колики је сада, када су у питању заражени. 

Велико признање у том смислу треба одати струци и то не сме ни у ком случају да буде фраза и флоскула, да их називамо херојима, јер они то уистину јесу.

Међутим, уважени министре Лончар, надам се да ћете се сагласити са мном у једном ставу који се једноставно намеће, а то је став да у овој ситуацији су се многи понели далеко од етичких принципа, од колективног и етичког кодекса, па смо као последицу свега тога имали разне теоретичаре завере, где су се буквално политичари стављали у улогу струке, а онда, узурпирајући струку и доктринарне ставове, наметали грађанима одређена размишљања, која су стварала ни мање ни више него конфузију.

Ми морамо бити искрени и у оном почетном периоду борбе против пандемије, да је било одговарајућих несналажења, да је можда и струка, не у Србији, него генерално, колизионо деловала. Кад кажем колизионо, то значи да није постојало јединство и у оценама ризика и у оценама онога што подразумева опасност од Коронавируса. 

Захваљујући томе, конфузија се повећавала. Али, шта је битно истаћи? Да је поред свега тога и поред тих колизионих ставова и поред разних замешатељстава, који су потицали од теоретичара завере, највећи број грађана Србије поступао крајње одговорно, верујући само онима којима треба веровати, а то је стручни део тима Владе Републике Србије, који је носио највећи терет и одговорности и обавезе према грађанима да износи ставове које је једино могуће износити, а то су ставови који се везују за заштиту живота грађана. 

Није социјална дистанца нешто што је флоскула и фраза, већ једна озбиљна чињеница којој су грађани Републике Србије се посветили на најбољи могући начин, тако што су је поштовали. И то је нешто што подразумева и ниво свести и одговорности и дисциплине грађана Републике Србије када је у питању начин борбе против Коронавируса.

Ми у СПС смо се веома јасно, прецизно одређивали према свему ономе што се дешавало у вези ове пандемије и у самој пандемији, односно свему ономе што подразумева борбу против Коронавируса. Нису то биле ни у ком случају приче које немају утемељење. Нису то били ставови који су изношени ради политичког маркетинга. 

Напротив, то су били ставови који су грађане још додатно учвршћивали у свему ономе што подразумева већи степен поверења према одлукама Владе Републике Србије и поштовања свега онога што је Влада Републике Србије учинила за грађане своје државе. 

Наш председник, Ивица Дачић, је у том смислу изнео неколико веома јасних ставова. Први – позивајући све релевантне факторе, како Европе, тако и шире, да одговоре на нека питања на која нико није дао одговор до сада, а та питања, када све ово прође, ће се отворити, а мораће се и затворити, а једини начин затварања јесу адекватни, чињенично утемељени и стручно утемељени одговори. 

Нико није, нити сме да буде, под теретом било каквих предрасуда, па и када су предрасуде о вакцинисању у питању. 

Ми као грађани Републике Србије морамо превасходно бити одговорни према себи и својим најближима, а то значи да очекујемо да и тај процес који долази, неминовно долази, а то је процес проналажења делотворног лека против Коронавируса, превенције против Коронавируса, подразумева нешто што ће бити искључиво безбедно за грађане Републике Србије, а то значи безбедно за наше здравље.

Једино у том смислу, једино кроз тај фокус, можемо и морамо посматрати ситуацију која долази, а која се везује и за вакцинисање и за проналажење ефикасних, односно делотворних лекова. 

Кад сам рекао да је свако радио свој посао крајње одговорно, а јесте, морам да укажем на нешто што подразумева изузетак од тога. И бићу врло прецизан, критичан, али крајње објективан. Не личан, јер сам као овлашћени представник посланичке групе СПС дужан да изнесем и наш политички став. 

Један део, и то само један део треће гране власти, није одговорио оном задатку који је пред њега постављен, а то је део правосудног система. Зашто ово кажем и сматрам да је чињенично утемељено?

Излазимо из кризе, улазимо у један процес који подразумева нормализацију живота у Србији, а имамо институције које нису спремне да почну да раде. То су наши судови, и то превасходно првостепени судови. 

Ми као грађани Републике Србије који имају превасходно елементарно право, Уставом гарантовано, да увек могу да остваре доступност суду, а истовремено и да од суда очекују превасходно једнакост пред законом и правну сигурност, сада смо у ситуацији да чекамо када ће доћи до почетка рада једне врло важне институције, а то је трећа грађана власти. 

Штету трпе грађани Републике Србије. Зато не може бити одговорно Министарство правде, јер није надлежно, али је надлежан Високи савет судства, који мора да да препоруке и упутства на основу ставова струке, на који начин треба приступити почетку рада након укидања ванредног стања и нормализације свих животних токова у Републици Србији.

Уважени министри, ми тога још увек немамо. Са становишта искључиво професије, морам да кажем да ту због немогућности адекватног почетка рада трпи адвокатура и трпе грађани као странке. Зашто адвокатура? Због тога што је и уз помоћ Владе Републике Србије, где су адвокати остварили бенефит да добију по 30 хиљада динара месечно, као неку врсту подршке, помоћи у ситуацији када не може да се ради, а за то време судије су на раду код куће, а остварују пуну плату, уважени министре, пуни износ зараде. Да ли је тај пуни износ зараде нешто што може да се прихвати, нећу рећи за нерад, али у сваком случају за ситуацију у којој нисмо сви у истој позицији и можемо слободно говорити о одређеним врстама дискриминације.

Ово што говорим, говорим крајње добронамерно. Јер, док су поједине институције непрекидно радиле, где сте ви даноноћно радили, други нису, а остварили су своја права из рада и по основу рада. И уместо да барем са моралног аспекта остваре право на годишњи одмор у мају месецу, како би се заказала рочишта у јуну, јулу, августу – не. И онда ћемо имати ситуацију да ће то бити тамо негде до краја године или можда у новој години. 

Да се не бих даље удаљавао од оног што подразумева тему, а рекао сам да је ово шири контекст онога што желим да прокоментаришем када је у питању рад Владе у време ванредног стања, борбе против Коронавируса, морам само да подсетим оно што је већ неколико пута истакао мој уважени колега Жарко Обрадовић приликом дискусије управо на теме које се везују за борбу против Коронавируса и све оно што је Влада предузимала у тој борби. Ја то у име посланичке групе СПС, уважени министри, безрезервно подржавам. Не постоји ниједан једини разлог да се доведе било шта у сумњу што је учињено у корист грађана.

 

Зато ћу на самом крају подржати превасходно предлог за пооштравање казни, који подразумева последицу противправног деловања због повреде одређеног дела мера заштите, с једне стране, а са друге стране афирмисати све оно што је урадило Министарство државне управе и локалне самоуправе, почев од отварања контакт центра преко кога су грађани могли да добију адекватне информације, смернице, инструкције, да поднесу пријаве, и то за разна противправна деловања разних делова државног система, као што су незаконито отпуштање запослених, незаконито повећавање цена, па до нећемо рећи баналних и тривијалних позива, али у сваком случају позива који су свакодневни живот грађана Републике Србије, а ти позиви су били од оних којима је то било најпрече – кад могу да изађу, колико времена да проведу напољу, на који начин да користе заштитну опрему, итд.

Уважени министре Ружићу, за сваку похвалу је чињеница да је ваше министарство обезбедило неопходне потребе јединицама локалних самоуправа када је у питању организација заштите здравља на нивоу или територијама јединица локалних самоуправа у виду прослеђивања или достављања заштитне опреме и свега осталог што сте учини.

Оба ваша предлога, и то је последње што ћу рећи, су за свако уважавање и поштовање. Посланичка група СПС ће за ваше предлоге гласати у дану за гласање. Хвала.

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.