Најновије

Законска решења воде рачуна и о изборима и о јавном здрављу становништва Посланичка група

Проф. др Жарко Обрадовић, народни посланик Социјалистичке партије Србије, на Другој седници Првог редовног заседања у 2020. години говорио је о изменама закона локалним изборима и закона о избору народних посланика

Наиме, изменама закона се води рачуна о очувању здравља грађана, јер се изменама закона повећава број лица, односно институција које могу прикупити податке са потписима бирача који подржавају одређене изборне листе. Мислим да је то јако добро, јер се тиме даје могућност да се на лакши начин што пре заврши и овај део изборних радњи и да све оне странке које то желе уђу у изборни процес.

 

Поштовани председавајући,

поштовани министре,

колегинице и колеге народни посланици,

мислим да разматрањем закона који су на дневном реду Народне скупштине Републике Србије, ми правимо, ако могу рећи, један, у односу на актуелну ситуацију у којој се налазимо, задњи корак да још транспарентније, ако могу рећи, унапредимо изборни процес. Са усвајањем ових закона створиће се неопходни услови и да РИК у оквиру својих овлашћења уради све оне изборне радње које су потребне да би избори били одржани на време.

Наиме, до сада смо се бавили вирусом и његовим утицајем на живот грађана Републике Србије и Влада је ту положила велики испит и цео Кризни штаб, урадили су јако много.  Са укидањем ванредног стања, наравно, живот се наставља даље уз нове мере и уз понашање које захтева стање, ако могу рећи, јавно здравље грађана Републике Србије. То је један од примарних мотива зашто су измењени ови закони.

Наиме, изменама закона се води рачуна о очувању здравља грађана, јер се изменама закона повећава број лица, односно институција које могу прикупити податке са потписима бирача који подржавају одређене изборне листе. Мислим да је то јако добро, јер се тиме даје могућност да се на лакши начин што пре заврши и овај део изборних радњи и да све оне странке које то желе уђу у изборни процес.

Ово намерно говорим, оне странке које то желе, зато што по мом скромном уверењу постоје странке које од почетка не желе овај изборни процес и којима је нажалост насиље или бојкот основни вид политичког деловања. Имали смо прилику данас да се сусретнемо са једним примером насиља који нас враћа у давне тридесете године прошлог века. То јесте за мене фашизам, да се колега народни посланик на степеништу Народне скупштине нападне, да се спречи да уђе у Народну скупштину Републике Србије да обавља свој посао посланика, то је срамно и недопустиво и најбоље говори о онима који те мере примењују.

Поштоване колегинице и колеге, не треба се много чудити, нажалост, таквом понашању, јер треба се подсетити да је пре неколико месеци, јер ствари се можда заборављају због ове ситуације коју смо имали са вирусом, али не треба заборавити да су у оквиру својих протеста против актуелне власти тзв. организованих шетњи градом упали, исти ти, присталице ове и других странака које бојкотују или су најавили тада бојкот избора, да су упали у зграду РТС-а и користили моторну тестеру као средство којим су плашили присутне. То говори о њима.

Сетите се покушаја насилног упада у Народну скупштину Републике Србије или оне друге облике девијантног понашања које су поменули народни посланици. То је део њиховог понашања, то је део онога што поједине присталице опозиције нуде грађанима Републике Србије. За њих избори нису начин да се провери демократски капацитет, за њих избори нису начин да провере свој утицај, углед код грађана и то су показали у ових протеклих скоро девет или десет месеци. Кажем, девет или десет месеци, јер августа прошле године су почели разговори са представницима свих политичких странака у Србији који то желе, да би се унапредио изборни процес. Разговори су почели тада и на ФПН-у и касније у Скупштини, и показало се да ту постоје озбиљне разлике у приступу странака које учествују у разговорима. 

Кад год би се нашло неко решење за питање које би се, да кажем, поставило као отворено, то у ствари није било решење за унапређење демократског процеса, то није било унапређење изборног процеса, то се доживљавало као наметање решења. Онда смо схватили да, у ствари, поједине странке опозиције не желе на изборе, да је бојкот средство политичке борбе коју они примењују, да једноставно нису ни на који начин заинтересовани да се изборни процес унапреди, да је главни циљ њиховог напада владајућа коалиција и председник Републике, да је основна суштина спречити председника Републике да обавља свој посао, да се спречи Влада и министри да обављају свој посао и да се обезбеди присуство у медијима по сваку цену. Наравно, задатак медија је да на најбољи могући и на професионалан начин приказују све оно што политичке странке промовишу или што носиоци јавних функција раде, али овде је реч о томе да се носиоци јавних функција спрече да обављају свој посао.

Наиме, ако се сећате, поштоване колегинице и колеге, употребљава се израз „функционерска кампања“. Иза тог израза, у ствари, стоји једна чиста намера да се забрани носиоцима јавне функције да у време када се закажу избори или у време одржавања изборне кампање да обављају свој редован посао. То је супротно логици демократије, то је супротно, ако могу рећи, послу који та изабрана лица треба да раде јер, у ствари, они су добили један демократски капацитет од грађана на претходним изборима да обављају своје послове за време док им траје мандат, а са друге стране сасвим је логично да могу у јавности да иступају и да саопште све оно што одређено министарство, или Влада, или држава има намеру да ради.

Мени је занимљиво да видимо какво ће бити понашање и ових посредника са добрим намерама који су учествовали у разговорима о унапређењу изборних услова. Јер, не желећи да сумњам у њихове добре намере, желео бих да видим да се истим степеном енергије којим траже да се неке ствари у Србији побољшају, или критикују неке ствари у Србији као недовољно добре, да се истим степеном енергије и осуде дивљање које је данас било овде у Скупштини, напад на нашег колегу народног посланика, или да осуде и друге облике понашања који се могу назвати свакојако, само не изражавање политичког мишљења.

Морам вам рећи да сам, нажалост, разочаран понашањем колега који су седели овде у Скупштини, који сад припадају опозицији, који покушавају да минимизирају у својим јавним изјавама овај напад на колегу Ристичевића и то, нажалост, говори о садашњој опозицији, о великом делу садашње опозиције и да њима није важан демократски процес, да њима није важна демократска Србија, да њих уопште не интересује било шта друго до, наравно, лична афирмација.

Мислим да, водећи рачуна, наравно, о стању јавног здравља и о препорукама које кризни штаб буде давао свим учесницима изборног процеса, да ће грађани Републике Србије бити у ситуацији да 21. јуна, пошто је најављено да је тај термин договорен на састанку председника са представницима парламентарних странака, односно свих оних странака које желе да учествују у предстојећим изборима, да ће имати прилику да искажу свој политички став. Важно је да избори буду одржани у доброј атмосфери.

Мислим да су у протеклих скоро годину дана са овим разговорима који су вођени, са предлозима који су прихваћени са тих округлих столова или овде у Народној скупштини Републике Србије, а које смо ми усвојили крајем године, створени добри услови за обављање избора и мислим да ће грађани Републике Србије 21. јуна знати кога желе као своје представнике.

Ово помињем из разлога што постојећи изборни услови су били сви одређени, до ових измена, свим законима који су донети пре 2008. године, 2012. године и сматрало се да они представљају оптималан демократски оквир за одржавање избора. Одједанпут су сви ти закони били предмет критике и према њима је заузет један негативан став. Наравно, и то говори само по себи о двоструким аршинима који постоје и начину на који се опозиција понаша. Ако је њима добро, онда је све у реду, а ако њима није добро, онда ништа не ваља.

Немојте се чудити, поштовани грађани, што доживљавамо од стране појединих посланика из Европског парламента или из неких других међународних организација одређену врсту критике. Нажалост, то није само подршка људима, неким припадницима опозиције овде у Србији, то говори о њиховом односу према Србији, зато што има кругова који једноставно не желе да Србија буде демократска држава, да Србија буде држава са пуним интегритетом, која може самостално доносити одлуке о својој спољној политици или самостално бирати своје пријатеље. 

Наравно да је наше опредељење да будемо чланица Европске уније, али то не значи да треба да имамо поданички однос и према Бриселу или према било коме, док наш процес преговарања траје, а надам се и после тога, сасвим је логично да као демократска земља можемо да бирамо своје пријатеље. До пре неколико година се причало о мекој моћи Русије и њеном утицају на земље Балкана, укључујући и Србију, сада се прича о мекој моћи Русије и утицају те меке моћи на земље Балкана, а нико неће да јавно каже да је иста та Кина на првом, односно другом месту међу спољнотрговинским партнерима Европске уније, када говоримо о извозу, односно увозу робе. 

Значи, оно што је добро за неке земље Европске уније појединачно, та сарадња са Кином, лоше је ако то Србија ради. Мислим да је то једна врста лицемерја које постоји, можда и неразумевања, али мислим део лицемерја и намере да се и Србија, ако могу рећи, без интегритета увуче у једну геополитичку игру која постоји међу великим силама, јер и Европска унија себе сматра силом у настајању. Она јесте у економском смислу, али у војном и политичком је далеко од тога, а волела би да буде. 

У сваком случају, све те ствари које су нам се дешавале протеклих месеци су нам дале могућност да можда јасније него пре сагледамо и своју позицију и да, ако могу рећи, изоштримо угао у односу и на наше европске интеграције и на наше унутрашње ствари. Европске интеграције ће ићи својим путем. Потпуно сам убеђен да Србија има административне и друге капацитете да испуни постављене услове, сем оног фамозног Поглавља 35, али и ту је Србија показала да има демократски капацитет, јер је и потписала Бриселски споразум. Занимљиво је да га више скоро нико од стране Европске уније не помиње, нити помиње да друга страна, Приштина, није испунила део својих обавеза, али то говори нешто о понашању појединих челника Европске уније и о односу према Србији.

Што се тиче избора, потпуно сам убеђен да ће они протећи у демократској атмосфери. Знам да је Министарство за државну управу и локалну самоуправу урадило јако много ствари да се унапреди онај део изборног процеса за који Министарство носи непосредне обавезе. Мислим да чињеница, ево, поменућу само један пример, да је предвиђена могућност да сваки грађанин након завршених избора може проверити да није случајно неко гласао у његово име, сама по себи заслужује похвале и говори о једном добром послу који је Министарство урадило, да не помињем уређени бирачки списак, да не помињем едукацију службеника, да не помињем едукацију чланова бирачких одбора. 

Хоћу да кажем да је држава са своје стране урадила све да се унапреди изборни процес, да се повећа демократски капацитет Републике Србије и да избори у Србији буду као и у другим земљама. Али, овде је реч о једној врсти притиска који се прави према Србији, па и она питања која се у другим државама доживљавају као, ако могу рећи, редовна, овде се код нас доживљавају као ванредна.

Добро је господине министре што сте предложили ове измене закона и чувајући здравље људи да дате могућност да се још један број политичких странака, које то желе, или оне које нису успеле у роковима који су били пре увођења ванредног стања да скупе потписе, да могу то да ураде, а онда да оставимо грађанима прилику да оцене све нас по програмима и по идејама које промовишемо, а не по овим ружним стварима које неки од нас, на жалост примењују. Једноставно да се надамо да ће у складу са проценама и свим оним што је урадио наш Кризни штаб да ће Корона у међувремену нестати као врста, ако могу рећи, здравственог изазова којем смо изложени, а да ће грађани бити у ситуацији да изаберу оне које желе и да ћемо након следећих избора направити корак.

Посланичка група СПС ће у дану за гласање гласати за све ове измене, јер сматрамо да се овим решењима унапређује даљи изборни процес, а води се рачуна о здрављу грађана као најважнијој ствари на свету, јер знате џабе нам прича о демократији. Тиме ћу завршити. Џабе нам прича о демократији ако не водимо рачуна о људима, јер уколико нема људи нема ни демократије. Зато ми је драго што сте здравље људи ставили на прво место када сте образлагали доношење ових закона. Хвала.

Категорије: Посланичка група

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.