Отварамо могућност да наш млад човек изуме нову технологију и емитује српску вируелну валуту Посланичка група

Дубравка Краљ, народна посланица Социјалистичке партије Србије говорила је на Седмој седници Другог редовног заседања Народне скупштине Републике Србије у 2020. години.

Морамо да будемо свесни да једна озбиљна држава, каква је наша, не може да дозволи постојање било каквог нерегулисаног тржишта, пре свега у циљу спречавања пореске евазије, прања новца и финансирања различитих нелегалних активности.

Поштована председавајућа, поштовани министре са сарадницом, даме и господо народни посланици, изузетно ми је драго да данас као најмлађи посланик Социјалистичке партије Србије имам прилику да дискутујем о једном овако модерном и прогресивном законском решењу какав је Предлог закона о дигиталној имовини.

            Иако је колегиница Пауновић рекла да је овим законом већ скоро све речено, нисам чула да је ико честитао свим оним талентованим, махом младим људима, који су се до сада бавили крипто валутама, а за које нико није знао шта они то заправо раде и шта су уопште то крипто валуте, на томе што ће њихов рад, након усвајања овог закона, бити законски препознат, дефинисан, објашњен и транспарентан свима нама кроз надзор који ће вршити Народна банка Србије и Комисија за хартије од вредности.

            Јасно ми је да има и оних који су према својим знањима, па и приходима која су од тих знања имали помало себични, па им се ова предложена регулатива нешто и не допада, али сви морамо да будемо свесни да једна озбиљна држава, каква је наша, не може да дозволи постојање било каквог нерегулисаног тржишта, пре свега у циљу спречавања пореске евазије, прања новца и финансирања различитих нелегалних активности.

            Чула сам и коментар да Закон о дигиталној имовини неће имати директан значај за обичне грађане, са чим не могу да се сложим зато што знам за пример једне адвокатске канцеларије из Новог Сада којој су хакери запленили сву документацију и све поднеске које је та канцеларија чувала на својим међусобно повезаним рачунарима, а хакери су поновно омогућавање приступа тим документима условили уплатом одређеног износа управо у крипто валути, односно у биткоину. Након што је та уплата извршена и приступ подацима поново омогућен, никада није откривено коме је та уплата отишла, односно ко је то урадио зато што тада трансакције криптовалуте нису биле под надзором државе и било је готово немогуће ући им у траг. Због тога је оваквом регулативом неопходно заштити управо обичне грађане.

            Такође, јавна је тајна да се готово целокупно црно тржиште и Европе и света финансира управо преко биткоина. Због тога сматрам да су и предложене измене и допуне Закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма изузетно важно, о чему ће моја колегиница Јустина Пупин подробније говорити.

            Да сумирам. Овим законом ће се увести ред у тржиште дигиталне имовине, знаће се ко поседује дигиталну имовину, ко може да пружа са њом повезане услуге, коме и на који начин.

            Такође, поменула бих још три ствари које сматрам да заслужују посебну пажњу. Прва је та што се приликом израде законског текста рачунало са ризицима које дигитална имовина или, конкретније, виртуелна валута са собом носе, па су из тог разлога из могућности да поседују и послују са дигиталном имовином искључене банке и сличне институције, чиме сматрам да је у великој мери предупређена могућност појаве одређених аномалија у нашем финансијском систему.

            Друга важна ствар јесте то што закон не садржи рестриктивне одредбе, односно нема таксативног набрајања шта се то сматра дигиталном имовином, већ, напротив, закон прокламује начело технолошке неутралности, што заправо значи да је могуће да сутра неки наш млад човек изуме нову технологију која ће бити призната као дигитална имовина, без потребе да се закон мења или да пак емитује нашу домаћу, српску виртуелну валуту. Ја то нисам чула да је неко поменуо.

            Трећа ствар јесте, наравно, наше домаће тржиште, односно домаћа платформа за трговину дигиталном имовином.

            Генерално, свакоме ко има неку нову, иновативну идеју, држава мора да је омогући да је реализује, а сматрам да овај закон отвара низ могућности за просперитет младих предузетника.

            Министар је поменуо могућност да млади предузетници путем дигиталних токена прикупе новац за реализацију својих пројеката, а постоји и могућност да се вредност њихових пројеката увећа кроз трговину тим токенима на нашој берзи.

            Када је председник Народне скупштине и председник СПС уводио младе кадрова СПС-а у скупштинске клупе, рекао је – мењајмо да нас не промене. Руковођена таквим ставом, СПС је уз Ивицу Дачића партија која уводи и подржава позитивне промене, па ће у том контексту и наша посланичка група подржати Предлог закона о дигиталној имовини и пратеће законе којима се уводе промене и унапређује наш финансијски систем, а спречавају злоупотребе и штите грађани Србије.

            На крају, адвокат Тома Фила, иначе такође посланик Социјалистичке партије Србије, ме је замолио да изнесем коментаре Закона о фискализацији, који су изузетно важни за положај адвоката.      

            Наиме, у члану 4. Предлога закона о фискализацији одређено је да је обвезник фискализације сваки обвезник пореза на приходе од самосталне делатности, што би заправо значило да се ова одредба односи и на адвокате, уз могућност да Влада одлучи да не морају да евидентирају промет.

            Адвокат Фила истиче, са чиме се у потпуности слажем, да би предлагач требало већ самим законом да предвиди да адвокати нису обвезници фискализације. Наиме, придружујем се његовом ставу да се ово питање не може решавати посебном одлуком Владе, јер, наиме, та одлука може и не мора да буде донета, а и ако буде, не постоји гаранција да ће наредна Влада ту одлуку задржати. Напротив, може у једноставној процедури да је промени или укине. Стога молим овлашћеног предлагача да се изјасни да ли ће Влада из обавезе фискализације изузети адвокатуру. Хвала вам.

Категорије: Посланичка група