Најновије

Дијана Радовић: Државна управа као сервис грађана је квалитет коме тежимо Посланичка група

Дијана Радовић, народна посланица Социјалистичке партије Србије говорила је на Осмој седници Другог редовног задења Народне скупштине Републике Србије

Реформа јавне управе пут ка ефикасним и стручним службеницима и управи која је сервис грађана

Поштовани председниче, уважена министарко Обрадовић, колегинице и колеге народни посланици, као што смо имали прилику да чујемо и од министарке за државну управу и локалну самоуправу, данас је реч о изменама закона који се углавном односе на редефинисање рокова, и то из неколико разлога. Први разлог јесте ковид, година обележена ковидом и тај вакуум од годину дана који смо имали, затим сложеност и комплексност јавног сектора, али, такође и потребе за усклађивање са једним финансијским оквиром државе.

            Ми, посланици СПС, слажемо се да смо из објективних околности морали да одложимо примену ових закона, који јесу и системски и реформски и који се односе на усклађивање плата у целом јавном сектору.

            Примена ових закона односи се на велики број државних службеника. Као што знамо, то су запослени у просвети, у здравству, у правосуђу, у науци, али и свим осталим деловима јавног сектора. Управо због сложености ових делова јавног сектора које сам поменула, пре свега мислим на здравство и просвету, битна нам је суштинска реформа, битна нам је суштинска примена и квалитет примене ових законских аката, како не бисмо дошли у раскорак између примене норми, али, такође и реалности којом смо окружени.

            Сама динамика није пресудна, уколико води бољем и квалитетнијем пружању јавних услуга. Наравно да нам је битна и брзина и да што пре дођемо до жељеног квалитета, али државна управа као сервис грађана јесте тај квалитет коме тежимо, а то је једно од кључних питања на нашем путу ка ЕУ.

Ови закони ће унети један нови начин вредновања, један нови начин утврђивања критеријума и мерила успешности, а оно што је за мене посебно важно и за нас социјалисте јесте да ћемо применом ових закона достићи један праведнији стандард, један праведнији начин вредновања и награђивања запослених у јавном сектору.

            Део овог сета закона је и Закон о изменама Закона о платама запослених у органима АП и јединице локалне самоуправе, којим се такође помера рок за 2022. годину, односно рок за примену новог модела и наредне две буџетске године, када је у питању награђивање и оцењивање.

            Оно што бих ја посебно хтела да нагласим јесте значај увођења овог новог модела плата код органа локалне самоуправе и ту мислим да је вишеструко важан. Зашто? Зато што запослени у органима локалне самоуправе после увођења овог новог модела имаће прилику да имају приближно исте плате за исте или сличне послове. Односно, када се буду утврдиле основице за обрачун ових плата, нећемо имати тако велику разлику за исти посао, као што је то сада случај.

            Усклађивање плата би за државне службенике био својеврстан подстицај да остану да живе у својим местима, јер имамо неке екстремне примере девастираних и неразвијених средина, где је готово тешко наћи доброг стручњака у управи, а један од разлога јесте зато што су ниске плате.

            Плате овде имају и улогу једног инструмента уравнотеженог регионалног развоја, али ту пре свега мислим и да би ово могло да се сматра државном мером ка ублажавању миграторних кретања из мањих ка великим градовима.

            Као део система јавне управе, у свом досадашњем раду и искуству знам колико је позитивних ефеката и резултата дала реформа јавне управе, коју смо започели 2014. године усвајањем стратешког документа Владе, а односи се управо на овај период, до 2020. године.

            Нови Закон о општем управном поступку и е-управа допринели су подизању стандарда функционисања јавног сектора у целини, а ту пре свега мислим кроз интерно унапређење комуникације, било да се односи то на размену података различитих установа између себе, али такође и да се односи на унапређење комуникације државних службеника са грађанима. То се огледа, рецимо, и у бенефитима кроз смањење административних трошкова, кроз избегавање непотребне бирократије коју смо до сада имали, али такође и значајне уштеде времена, чиме се нашим грађанима олакшава свакодневни живот.

Афирмацијом и увођењем јединственог управног места, које подразумева пружање јавних услуга на једном месту, односно наши грађани више не шетају од шалтера до шалтера, већ имају прилику да све своје захтеве и обавезе остварују на обједињеном, тзв. јединственом шалтеру, сам управни поступак је доста поједностављен, а услуге нашим грађанима се пружају брже и квалитетније.

            Оно што бих још нагласила јесте да је много услуга које су заживеле у готово свим локалним срединама – виртуелни матичар, сервис е-беба, који су изузетно значајни и унели велике новине, електронска наплата административних такси, систем 48 сати и многи други.

            У свим овим новинама спроведеним у функционисању јавне управе последњих година ми имамо резултат, а тај резултат јесте управа приближена грађанима. Јавна управа јесте најближа грађанима и то је оно што је посебно значајно, зато што, због широког спектра пружања услуга нашим грађанима, остварује са њима и најнепосреднију комуникацију. Зато је наш задатак да је стално унапређујемо, да је стално модернизујемо, да би је грађани доживљавали искључиво као свој сервис.

            Имајући то у виду, савремени државни службеник мора бити награђен за свој допринос, а ту пре свега мислим сразмерно својој продуктивности, сразмерно сложености свог посла, али и такође залагању за ефикасније остваривање својих права, али и права наших грађана и њихових захтева.

            За успешну и ефикасну државну управу којој тежимо предуслов је улагање у људске ресурсе и јачање службеничких система, подмлађивање кадрова, запошљавање ИТ стручњака. Ово је посебно важно, зато што нам је потребна информатичка писменост службеника.

            На крају – стварање система за брже напредовање у служби на основу постигнутих резултата. Такви системи ће допринети нашим државним службеницима, односно мотивисаће их да уносе иновације у јавни сектор.

            Због тога сматрам да целокупна реформа зависи и од улагања у људске ресурсе, било кроз специјализацију постојећег кадра, али и подмлађивањем структуре запослених.

            Уз висок ниво дигитализације који смо до сада постигли, уз реформе које смо до сада спровели, овом реформом система плата коју ћемо спровести 2022. године у целом јавном сектору, заокружићемо систематски вишеслојни процес реформе јавне управе, чији ће циљ бити задовољни грађани и квалитетни државни службеници.

            Напомињем да ће Посланичка група Социјалистичке партије Србије у дану за гласање гласати и подржати ове измене закона. Хвала.

Извор: Парламент

Категорије: Посланичка група