Најновије

Милутин Мркоњић: Изградња метроа је развојни пројекат Србије Посланичка група

МИЛУТИН МРКОЊИЋ, народни посланик Социјалистичке партије Србије говорио је о Предлогу закона о потврђивању Споразума између Владе Републике Србије и Владе Републике Француске о сарадњи у области спровођења приоритетних пројеката у Републици Србији

Инфраструктура је подлога развоја целе привреде. Треба укључити наша предузећа да раде од пројекта, пројектантских  услуга , до грађења.

 Поштовани потпредседниче Орлићу, поштована госпођо Марија Обрадовић са сарадницима, поштовани народни посланици, једна ствар је за мене овде најинтересантнија, подршка развојним пројектима Србије

            Метро је нешто ново и почиње данас и зато генерација младих има шансу на том метроу да скине с дневног реда ове дискусије које се често овде јављају, а мене погађају, јер сам дуго година на инфраструктурним пројектима радио, па осећам одговорност када критикујете бивша времена.

            Да кажем само једну истину, за реализацију оваквих пројеката, децо, две су ствари услов. Прво, политичка стабилност у земљи и политичка воља руководства земље да уђе у реализацију таквих пројеката и друго, паре.

Да кажем још једну ствар, памтим Владе, хајде, Републике Србије, нећу да улазим у Југославију, од седамдесете године до данас, све су имале жељу да крену у реализацију метроа, све. Али, као што видите, ми данас, ево ја сам добио сада информацију из Скупштине града, ми данас имамо рокове и крећемо, сигуран сам, у реализацију метроа.

            Наравно, велика заслуга државе, ретко хвалим Вучића, јер ту је Палма да га хвали па нећу да претерујем, али наравно заслуга државе да стоји иза тих пројеката, без подршке државе и председника, нема реализације тога.

            У разним временима, немојте много критиковати бивша времена, ево, ја сам све то преживео, знате каква је реализација била деведесетих година? Тешка. Кад говоримо о метроу, ми смо деведесете године имали са Французима, и истим овим фирмама које сада долазе овде, предуговор за брзу пругу, за пругу брзина 200-250км на сат. Дошле су санкције после годину дана и пројекат је стао.

            Ево, данас се реализује. Дакле, данас је држава створила услове кроз 140.000.000.000 за идућу годину у буџету, па, то никад није било. Значи, управо то је разлог да се каснило. Наравно, било је ту и субјективне слабости и то признајем, али данас имамо изванредне услове и то треба млада генерација да користи.

Што се тиче метроа, мислим да је индикативан пример почетка реализације тог метроа, само ћу то да кажем и што каже Тома, да не одузимам време младим посланицима, 1972. или 1973. године је град дошао до милион становника. То је битна цифра за реализацију и за почетак размишљања о подземном саобраћају у једном великом граду.

            Тадашњи градоначелник, Бранко Пешић, ја увек њега спомињем као легендарног градоначелника, са руководством и са интердисциплинарним тимом  стручњака је осмислио какав треба да буде Београд у наредних 100 година. Тад су дефинисани Београд град услуга, нема индустрије, индустрија ван града.

            Да би био град услуга он мора да буде као и већина градова света повезан брзим комуникацијама са светом. Тад је дошла „Газела“, тад је дошао „Београдски чвор“, почетак радова, наравно „Газела“ је завршена. Тад је размишљано о унутрашњем саобраћају, о метроу.             О метроу, тада је прва студија урађена за четири-пет година, комплетна студија. Ја увек саветујем мојим млађим стручњацима, погледајте и ту студију мало. Нису линије исте, нећу сад да коментаришем, рећи ћу тамо ако буде неко питао од ових млађих стручњака, тада је дефинисан београдски чвор, измештање амфитеатра, данашњи „Београд на води“ тада, и, наравно, док је господин Пешић или друг Пешић био градоначелник нешто је урађено од тога.

            Данас ми завршавамо све те пројекте и будите поносни што живите у земљи која има такву стабилност политичку и такво руководство које, претерао сам у хваљењу, које зна шта ради.

            Инфраструктура је подлога развоја целе привреде, то данас сви знамо овде и млади посланици кад одете тамо у ваше место управо то афирмишите као развојни буџет. Буџет је развојни, то је развој и онај ко се бави развојем има велику одговорност и стрпљење да грађанима објасни шта је то што ми радимо. Ви имате ту шансу и користите је.

            Што се метроа тиче, немам никаквих примедби. Метро, према динамици коју имамо овде, нажалост, не знам да ли су сви посланици добили то, ја сам тражио од Весића и од Николе Никодијевића и добио сам то, апсолутно има почетак градње идуће године и то је за мене најважније.

            Једна сугестија, мени је жао што овде није министар Момировић, један млад, амбициозан човек, и добро је да је држава донела одлуку да Влада брине о метроу, метро је развојни пројекат Србије.

Зашто? То је задња реченица. Код градње путева је углавном грађевинска оператива и оно што прати мало нових иновација. Код железнице и код шинских система је велика технолошка револуција, то је већ неко говорио овде пре мене, нисам био али сам видео на телевизору горе.

            Дакле, долази нова технологија, ту су Французи прваци света и то је важна одлука била ући са Французима у реализацију тог пројекта. Ту је оно што доноси новац и младе људе, али сугеришем људима који воде у Министарству саобраћаја, вероватно, не знам како ће бити организовано, па и колегиници која води привреду, да са Французима правимо кооперацију да они доносе свој „know how“ а да раде наша предузећа колико их имамо.

            Имамо их још и да се та технологија развија, јер метро је пројекат који живи наредних 30-50 година. Он нигде у свету није стао и зато генерација ваша, ових младих људи, треба да се обучи и да наша предузећа то раде.

            Ми смо то деведесете године успели. Чак смо се Французима, унапредили фабрику у Смедереву са једном компонентом за точкове који су, до душе тада смо имали и фабрику, ово је она „Гоша“ која је радила веће возове за велике брзине, е такве кооперације су важне.             Немојте да само странци раде код нас. Наша предузећа, дакле од пројекта, од пројектантских услуга па до грађења – наша предузећа. Хвала најлепше, председниче.

Извор: Парламент

Категорије: Посланичка група