Милутин Мркоњић: 24. март је дан који Србија никада неће заборавити Посланичка група

МИЛУТИН МРКОЊИЋ, народни посланик и почасни председник Социјалистичке партије Србије говорио је као овлашћени представник Посланичке групе Социјалистичка партија Србије на Четвртој седници Првог редовног заседања Народне скупштине Републике Србије у 2021. години.

Морамо се сећати људи који су радили на обнови наше земље после бомбардовања, и који су за годину и по дана успели да обнове све  оно што су са Запада рушили немилосрдно, а под називом „ Милосрдни анђео“.

            Поштовани председниче, поштовани министре са сарадницом и сарадником, поштовани народни посланици,

            Без ваздушног саобраћаја данас је свет незамислив, почев од тренутка када је конструисан први авион па до данас, авио индустрија и ваздушни саобраћај су напредовали. Захваљујући авио саобраћају од почетка 20. века свет се повезује брже. Ваздушни саобраћај је својеврсни саобраћајни интернет, јер је најбржи вид саобраћаја који се обавља на великим удаљеностима, најбрже повезује континенте. Ваздушни саобраћај обухвата цивилни и војни сектор и оба су веома важна за сваку државу, цивилни због брзог превоза путника и роба, а војни због јачања безбедносне моћи. Србија може бити поносна и на своје цивилно и на своје војно ваздухопловство.

                Наша цивилна авио компанија Ер Србија, основана још давне 1927. године, што показује да је Србија још тада била међу напредним европским државама када је у питању ваздушни саобраћај. Данас наша компанија лети на 63 дестинације широм света, како у путничком тако у теретном саобраћају, а важно је рећи да је ЈАТ, а данас ЕР Србија, члан Међународне асоцијације авио превозника. Да Србија посвећује пажњу развоју авио саобраћај, говори и чињеница да своје стандарде усклађује са стандардима ЕУ.

                Данас на дневном реду имамо измену мултилатералног Споразума између ЕУ, њених држава чланица и појединих европских држава, између осталог и Србије, као придружене државе, чији је првенствени циљ успостављање заједничког европског подручја како би се обезбедили исти услови и стандарди за одвијање на целокупном европском небу.

                Иначе, основни мултилатерални Споразум који се односи на цивилни ваздушни саобраћај између ЕУ и њених држава чланица и других држава Европе, међу којима је и Србија, ми смо је ратификовали још 2009. године. Тада је Споразум ратификован са Анексом 1. који овом данашњом ратификацијом треба да буде замењен новим Анексом 2, Споразума. Ове промене су биле нужне због промена законодавног оквира ЕУ у области ваздушног саобраћаја.

                Највећи број измењених прописа односи се на области које су непосредно повезане са цивилним ваздухопловством, тј. ваздухопловна сигурност, ваздухопловна безбедности и управљање ваздушним саобраћајем.

                Поменуте измене проузроковане су између осталог, успостављањем а и проширењем и изменом компетенција одређених тела ЕУ у области цивилног ваздухопловства.

                Све ове измене предложио је заједнички комитет у организацији који чине представници свих потписница. Србија као придружена земља потписница немултилатералног споразума, треба да потврди одлуку Заједничког комитета од 31. јула 2019. године, којим се и замењује Анекс 1 овог споразума новим Анексом 2.

                Социјалистичка партија Србије и њени посланици гласаће за овај закон.

                Још једном, сигуран сам да ће сви посланици данас говорити, барем неку реч о дану који је овде означен као значајан дан историје српског народа. Ви сте већ поменули неколико хероја који су у одбрани земље погинули за ову земљу.

                Подсећам и на људе који су радили и обнову земље и за годину и по дана обновили све оно што су људи са запада, наши тзв. пријатељи рушили, немилосрдно, под називом „Милосрдни анђео“. Двеста предузећа је радило и 150 хиљада радника, 2000 пројектаната су обновили земљу за годину и по дана. То је била штета од 30 милијарди долара, непосредна, значи, све то што је рушено и 110 милијарди укупна штета посредна. Никада ту штету нисмо надокнадили, а и данас се поставља питање шта је са том ратном штетом. Због тога овај дан памтимо и памтићемо, и добро је рекао председник државе, заборавити нећемо, али ћемо га памтити.

                Једно питање за Вас, министре. Имам права да не будем као мој друг Палма, да не држим предавања о свим темама. Инфраструктура има изузетну позицију у нашем друштву и у том делу енергија председника је фантастична. Резултати су видљиви и о то не бих да коментаришем. Имам један савет, добро је када уђемо у аранжмане са страним земљама око кредита, јер међународне банке не дају кредите за оно што није од интереса за Европу. Дакле, да идемо са нашим партнерима из Кине, Русије итд, али је важно кад се преговара да пројекат буде урађен, не да га раде они. Не може да се деси да на прузи Београд-Бар, ремонт пруге који су радили наши пројектанти, сви наши институти, раде неки странци данас, а да Руси који су главни извођачи, не узму наша предузећа.

                Сада је расписан тендер за стратегију саобраћаја 2020/30 година. Ту су у ужи избор ушле три светске стране компаније, да их не именујем сада. Само једна, израелска је узела као партнера и домаћи институт. Немојте заборавити домаће пројектанте, врло је важно за даљи живот тих инвестиција које су у току. Хвала најлепше.

Извор :Парламент

Категорије: Посланичка група