Најновије

Интервју Бранка Ружића за Нову: Од броја вакцинисаних зависи да ли се враћамо у школске клупе Вести

Редовној настави можемо једино да се надамо ако схватимо да нам је вакцинација у већем броју последња шанса за нормализацију свега, па и образовања


Пред ђацима и родитељима у Србији је још једна неизвесна школска година. Стигао је август, број заражених расте, а повратак у школске клупе је све ближи. У разговору за дневни лист „Нова“, министар просвете Бранко Ружић каже да се још увек не зна како ће се настава одвијати – из станова или учионица. Све зависи од вакцинације.


Знамо ли како ће изгледати нова школска година и који су све могући сценарији за 1. септембар?

То не можемо да знамо у овом моменту, али редовној настави можемо једино да се надамо ако схватимо да нам је вакцинација у већем броју последња шанса за нормализацију свега, па и образовања. Немамо још пуно времена, ушли смо у август, а број вакцинисаних ће највише утицати на то да ли ће ђаци ући у клупе и дружити се са свим својим другарима што је најбоље за њихов развој, социјализацију, па и учење.

ПЦР тестирање ђака је једна од препорука Светске здравствене организације. Да ли и како би то могло да се спроведе?

-Нисам у позицији да говорим о нечему што није моја струка. Струку смо слушали од почетка пандемије и од тога свакако нећемо одустати, јер се показало да је то био добар пут да се у што већој мери сачува здравље нације и да живот настави да тече колико-толико нормално.

Има ли неких значајнијих новина које се очекују у наредној школској години, а да се не тичу короне?

-Свеобухватни рад на дигитализацији био је пресудан да се прилагодимо изолацији и преласку на онлајн функционисање. Извлачимо лекције из наученог и важно је да наставимо са едукацијом о коришћењу информационих технологија, па æе тако сад и другаци, а не само прваци, имати предмет Дигитални свет. Кроз различите предмете, као што су Информатика и рачунарство и Техника и технологија ученици седмог и осмог разреда ће се упознавати са основама, појмовима и дефиницијама вештачке интелигенције, као и да препознају примену исте у свакодневном животу.


Корона је повећала толеранцију

Из основних школа сваке године излази све више вуковаца. Колико вам се то чини реалним?

Подаци показују да је 13,6 одсто ученика осмог разреда стекло диплому „Вук Караџић”, што је сваки седми. Веома је важно да се напредовање ученика прати континуирано, као и њихова постигнућа. У специфичним условима изазваним епидемијом водило се рачуна да се додатно не оптерете ни ученици, ни запослени. Природно је да је корона повећала толеранцију и разумевање за услове у којима деца уче и сви смо били под стресом и у неким личним биткама. Најважније је да су деца стицала знања из свих области, да су оцењивана по Правилнику и да имамо разлога да се нашом децом поносимо – итекако!


Према вашем мишљењу, какав је био утицај онлајн наставе и да ли би још једна школска година у таквом систему могла да остави последице, пре свега на знање ученика?

Деца су нам најважнија и све одлуке које доносимо имају за циљ да њима буде добро. То смо показали сви у систему, а посебно наставници који су се својски трудили да образовање не трпи и да дође до сваког детета. Шта год да буде, нико не треба да брине, све ћемо урадити да деца и њихово знање не трпе.


Као један од могућих подстицаја за вакцинацију младих поменут је и додатни испитни рок за вакцинисане студенте. Колико је то реално?

Ако буде потребе да ту тему ставимо на сто, разговараћемо о њој и са релевантним актерима у високом образовању – Конференцијом универзитета Србије, Конференцијом академија и високих школа Србије и представницима студената.


Вакцинација просветних радника се, према подацима које сте недавно изнели, креће око 50 посто. Размишља ли се о мерама које би то могле да поспеше?

То је питање, пре свега, за Кризни штаб, који једини може да изађе са таквим предлогом мера. Крајње је време да сви схвате да је вакцинација пут до решења и да сада не смемо одустати и вратити се три корака уназад.


Чему просветни радници могу да се надају када је реч о платама у наредној школској години. Да ли су предвиђене повишице у том сектору?


Паралелно са идејом да се уведу платни разреди и уведе правичнији систем, протекле године су биле обележене краткорочним повећањима плата за многе у систему, па и за просветне раднике. лако знам колико и то значи, не одустајемо од реформе система плата, али за тај сигнал спремности морамо да сачекамо ресорно министарство задужено за финансије.

Извор: Нова Фото: Танјуг