Најновије

Новогодишњи интервју Бранка Ружића за Телеграф: Школе су остале место квалитетне наставе Вести

Немамо ниједну школу која ради по онлајн моделу, а број заражених ђака и наставника је минималан, поручио је министар просвете у интервјуу за Телеграф

Школе су остале место квалитетне наставе, подршке развоју наших најмлађих и дружења, без да смо дозволили вирусу да победи и уруши све то.

Овако министар просвете Бранко Ружић у интервјуу за Телеграф.рс коментарише прво полугодиште које се упркос корони завршило 30. децембра, како је школски календар и предвиђао. Питали смо га и како ће бити надокнађени часови од продуженог јесењег распуста, шта ће учинити по питању тога што је школа постала досадна младим генерацијама одраслим уз таблете и телефоне, има ли сукоба са члановима Кризног штаба….

Чињеница да смо школску годину започели 1. септембра и да смо дошли до зимског распуста, прописаног Календаром, без иједног изгубљеног дана наставе, упркос изазовима, завређује осећај задовољства и поноса, пре свега одговорним понашањем свих запослених у васпитно-образовном ланцу. Ви знате да смо одмах основали Тим за школе, који се редовно састајао и по тзв. “семафор” моделу мењао тип наставе где су показатељи указивали да за тиме постоји потреба. Такав начин промишљања и синергије довео је до тога да ми месецима немамо ниједну школу која ради по онлајн моделу, као и да је број заражених ђака и запослених минималан.

• Да ли Министарство разматра како ће бити надокнађена 3 дана од продуженог јесењег распуста у новембру? Синдикати кажу да би најједноставније било продужити школску годину. Шта Ви мислите о томе?

Постоји више модела надокнаде часова, међу којима су и продужетак трајања часова, радне суботе, продужетак школске године, могућност да се један од распуста скрати. Одлука ће бити донета у зависности од епидемиолошке ситуације, која је за сада стабилна.

• Наставници тврде да је онлајн настава оставила последице по знање ђака. Како то коментаришете?

Онлајн настава је била изнуђено решење у времену које је од нас то захтевало. Мислим да смо реаговали веома добро, брзо и да смо сви схватили шта је чији задатак, а циљ нам је био заједнички – да ниједно дете не сноси последице пандемије, када је образовање у питању. Не заборавимо, онлајн настава је захтевнији модел наставе и за ученике и за наставнике и иако је изненада успостављен, иако смо имали одређене потешкоће у почетку, све смо успешно превазишли и просветни систем је у потпуности одговорио на све околности. Пратимо постигнућа ученика континуирано и коригујемо се по потреби. За сада немамо никакве показатеље који би потврдили тезу одређених наставника. Да је било теже свима да се уклопе, јесте, слажем се, али смо реаговали најбоље могуће у датој ситуацији и ја сам изузетно захвалан и поносан.

У школе стиже 20.000 рачунара

• Често се може чути да је младим генерацијама, одраслим уз таблете и телефоне, школа досадна. Шта Ви мислите о томе? Када наставници и ђаци у Србији могу очекивати да се настава осавремени?

Више него икада у условима пандемије и рада на даљину имали смо прилику да убрзамо процес дигитализације у настави који је раније започет. Наставници су и пре пандемије имали различите обуке за унапређење дигиталних компетенција и зато су били спремни да одговоре на све изазове које је наметнула пандемија. Наравно, радимо и на опремању учионица.

Континуирано кроз различите пројекте и у сарадњи са партнерима радимо на томе да у што већем обиму дигитализујемо и унапредимо систем, али и да побољшамо процес и услове учења у нашим школама како би додатно допринели унапређењу квалитета образовања. Министарство је недавно поделило 7.000 рачунара и 480 штампача основним и средњим школама широм Србије, како би се унапредио процес наставе. Ова подршка ће бити значајна у обављању редовних активности, али и у даљем образовању о дигиталној писмености како наставника, тако и ученика. Помоћи ће даљем усавршавању наставника, пружити подршку ученицима и подстаћи дигитализацију наставних процеса. Наш план је да у 2022. години доделимо скоро 20.000 рачунара.

• На шта сте највише поносни откад сте на челу Министарства просвете, науке и технолошког развоја? Постоји ли нешто због чега жалите?

Поносан сам јер је Министарство тимским радом успело да реализује све планиране и предвиђене активности. Усвојили смо веома важна документа, попут Стратегије образовања и васпитања, Стратегије науке, Закона о високом образовању, Закона о студентском образовању, и недавно четири просветна закона за унапређење наставе и услова за учење, као и Закон о иновативној делатности. Изградили смо и доградили нове вртиће, школе, и планирамо још много инвестиција на свим нивоима образовања. Радимо на дигиталном опремању школа и наставника, као и на успостављању ЈИСПа, новог система праћења образовања ученика и усклађивања са потребама тржишта рада. Такође, темељнијим радом ближи смо успеху реализације пројекта Државна матура.

Сучељавања на седницама Кризног штаба

• Да ли се дешавало да сукобите мишљење са члановима Кризног штаба или члановима Тима за праћење и координисање примене превентивних мера у школама?

На седницама Кризног штаба се неретко износе различити предлози, који су са становишта оне струке која их износи и заступа свакако оправдани. У сваком случају после дијалога увек буде донета одлука која је у интересу очувања здравља свих наших грађана.

Корона и „замрзавање“ школарина

• Будући да и ова година протиче под пандемијским мерама, да ли ћете препоручити факултетима да не повећавају школарине и да омогуће студентима олакшице у плаћању?

Министарство просвете, науке и технолошког развоја ће, као и до сада, пратити епидемиолошку ситуацију и у складу са тим реаговати и давати препоруке које се односе на образовне институције свих нивоа, па тако и на високошколске установе.

• Нове законске измене предвиђају певање химне на почетку школске године и строге казне за оне који то не ураде. Како се дошло на ову идеју?

Основ доношења такве одлуке је намера и жеља да као грађани поштујемо своју заставу, грб и химну и тиме на најлепши могући начин чувамо свој идентитет. На овај начин ученици и студенти граде поштовање према држави у којој живе и развијају осећај заједништва и припадности друштвеној заједници.

• Шта се тачно мења у погледу учења на даљину? На који начин ће законске измене утицати на учење од куће за ђаке који су болесни и не могу да похађају наставу у школи?

Изменама и допунама закона о средњем образовања и васпитању створена је законска основа за доношење новог правилника, којим ће ближе бити уређена питања која се односе на учење на даљину, као и остале облике извођења наставе.

Извор: Телеграф.рс