СПС ЈЕ ПАРТИЈА БЕЗ РОКА ТРАЈАЊА
октобар 7, 2024
октобар 7, 2024
јун 1, 2024
У ПЕТАК ће нову школску годину почети 760.000 ђака основних и средњих школа, а међу њима су и најрањивији ученици у Србији – они који су у мају гледали како ученик Коста К. убија њихове другове из VII/2 у ОШ „Владислав Рибникар“.
Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић, у интервјуу за наш лист, каже да је у договору са стручњацима и родитељима одлучено да и они крену у школу од 1. септембра, а тај дан ће бити – дан за разговор.
Имате ли информације о здравственом стању ученика који су били сведоци масакра? Неки родитељи кажу да се њихова деца врло тешко и споро опорављају. Као писхијатар шта им препоручујете?
– Од 3. маја њима је пружана континуирана подршка. Тако је било и током лета. Међу децом највише је ученика који су савладали проблеме трауме, у другој групи су деца којима ће током године бити организован саветотовалишни рад – психо-социјална подршка. Али, има деце која ће бити упућена на лечење у здравствени систем како би решила посттрауматски стресни поремећај или другу психолошку нестабилност.
И пре трагедије у „Рибникару“, услови за наставу били су сложени. Деца су се суочила са короном и онлајн наставом, уследиле су дојаве о бомбама у школама… Како се то одражава на њихову психу, знање и образовање и да ли ћемо се тек у будућности суочити са последицама?
– Свако дете имаће јединствен емотивни и психолошки одговор на те околности. Ефекте ћемо пратити кроз психичко функционисање, ученичка постигнућа и комплетно понашање. Стручна подршка, али и ваљана подршка родитеља, наставника и другара помоћи ће ослобађању од трауматичних доживљаја. Нову школску годину ученици почињу вршњачком комуникацијом која је, сама по себи, лековита. Наша сугестија је да 1. септембар буде дан дијалога наставника и ученика, не само о школским програмима већ и о емоцијама, вредностима, људској топлини, уважавању, будућности…
Влада је недавно усвојила измене неколико просветних закона којима су предвиђене казнене мере за насиље у школама. Шта они предвиђају и када ће бити у Скупштини?
– Парламент ће их усвојити током јесењег заседања. Циљ ових законских измена је јачање васпитне функције школа, као и реализација раније утврђеног сета мера за бољу превенцију и ефикасније реаговање и поступање у случајевима насиља у школама. Осим тога, то ће допринети и повећању одговорности свих актера у школском животу, али и проширити могућности када је васпитни рад у питању.
У којим конкретним случајевима ће се то видети у пракси?
– Између осталог, ове законске измене омогућиће да од другог разреда основне школе оцена из владања ученика уђе у просек оцена на полугодишту и крају године, смањење броја ученика у одељењу на максимално 28 и могућност удаљавања ученика са наставе у трајању од минимум пет дана у случају теже повреде обавеза ученика. Новине доносе и могућност појачаног васпитног рада са ученицима који чине насиље или испољавају проблематично понашање и ван простора школе, могућност друштвено-корисног рада и ангажовања ученика у оквиру појачаног васпитног рада, скраћене рокове за покретање и вођење дисциплинског поступка у случајевима теже повреде обавеза ученика и одлагање исписивања ученика средње школе док се води дисциплински поступак, као и обавезу интензивније сарадње и комуникације свих установа које се баве насиљем – школе, МУП, Центри за социјални рад, локалне заједнице и других.
Као дугогодишњи професор универзитета, како оцењујете стање у високом образовању? Увођење државне матуре склоњено је с дневног реда, одложена је за 2026. годину. Да ли ће државна матура бити довољан услов за упис или је потребна додатна провера знања?
– Иако је државна матура померена за школску 2025/2026. годину, Министарство просвете наставља континуирани дијалог и интензивно ради са високошколским установама на имплементацији квалификационог дела државне матуре, тако да она није скрајнута. Увођење државне матуре треба да обезбеди већу праведност и једнакост свих ученика који завршавају средњу школу или планирају да се упишу на неку од високошколских установа. Положена државна матура биће услов за добијање дипломе о стеченом средњем образовању и васпитању.
Неки факултети су се, ипак, већ изјаснили да државна матура неће бити довољан критеријум за поделу индекса?
– Када је реч о упису на факултете – високошколске установе могу, због специфичности појединих области, увести и тестове склоности и способности. На пример, уметнички факултети или Факултет спорта и физичког васпитања.
Сачекало вас је и чини се нерешено питање националних уџбеника које би требало да издаје национални завод за уџбенике. Влада је недавно усвојила и измене Закон о уџбеницима, што је био услов да тај посао отпочне. Шта те измене предвиђају?
– Изменама се омогућава увођење националне читанке и утврђује начин припреме и одобравања овог наставног средства. Национална читанка је наставно средство за све ученике основног и средњег образовања који наставу похађају на српском језику. Обухвата српски језик и књижевност, свет око нас, природу и друштво, историју и географију, ликовну и музичку културу. Први и други разред основне школе добиће једну, трећи и четврти разред другу читанку. А посебне читанке биле би за ученике од петог до осмог разреда, као и за средњошколце.
Који квалитет добијамо увођењем националне читанке?
– Предвиђено је да се ту нађу додатни материјали који би утицали на развијање националног идентитета, националне свести и осећања припадности Републици Србији, али и поштовање неговања српског језика и традиције. С обзиром на то да се национални идентитет и култура не налазе у једном предмету и да је, да би се ова тема заокружила, потребно међупредметно повезивање. Мислим да је постојање националне читанке добар пут.
Шта ће Министарство предузети да се реши проблем недостатка наставног кадра? Декани осам наставничких факултета направили су план са предлозима како да се тај проблем превазиђе.
– Министарство просвете сагледава разне аспекте система образовања, укључујући и стање људских ресурса у образовању. Једна од приоритетних области за осигурање квалитета у доуниверзитетском образовању и васпитању, које предвиђа Стратегија развоја образовања и васпитања до 2030. године, јесте и опште оснаживање наставника, њиховог професионалног развоја и напредовања, као и опредељење за даље унапређивање система у овом сегменту. Недостатак наставника одређених профила је питање са којим се у већем или мањем обиму суочава велики број држава.
Неколико месеци део опозиције одржава протесте под мотом спречавања насиља у друштву, а повод су биле управо мајске трагедије. Како оцењујете те протесте?
– Део опозиције се изјашњава да је мото протеста спречавање насиља, а у ствари незадовољан чињеницом да у редовним изборним активностима не може остварити своју амбицију преузимања власти.
Да ли је СПС спреман за изборе, који би, према досадашњим најавама, могли да се одрже за неколико месеци?
– СПС је спреман за изборе и учествоваће на њима, али како је у више наврата наш председник Ивица Дачић рекао, ми сматрамо да је добро да комплетан мандатни период, на који се бирају одборнци и посланици, омогућава реализацију предизборних обећања и добре кораке у развоју друштва.
Извор: Новости
Категорије: Вести|Интервју|Министри|Председништво|Руководство