Најновије

Мр Дејан Раденковић: Овај буџет обезбеђује и социјалну сигурност и развој земље Посланичка група

Мр Дејан Раденковић, говорио је као овлашћени представник Посланичке групе ИВИЦА ДАЧИЋ – СПС на Првој седници Другог редовног заседања НСРС у 2023. години. У свом излагању детаљно је анализирао Предлог закона о буџету Републике Србије за 2024. годину.

Буџет Републике Србије за 2024. годину усмерен је на развој, даље инвестиције у капиталне пројекте, политику повећања плата и пензија, као и изградњу земље и заштиту животног стандарда грађана. Сoцијалитичка партија Србије је  инсистирала на повећању плата и пензија, што је важно за побољшање животног стандарда грађана.

Даме и господо народни посланици, први потпредседниче Владе, министре финансија, уважени грађани и грађанке,

Социјалистичка партија Србије ће, без дилеме, подржати предлог државног буџета, због тога што је планирање и вођење јавних финансија један од темеља опстанка наше земље у овим немирним временима.

Овако планиран државни буџет осигурава развојну и социјалну улогу, континуитет раста и економску и социјалну стабилност.

Наставља се раст јавних инвестиција што обезбеђује дугорочну економску сигурност за нашу земљу.

Овакав буџет је одржив, јер рационалније сагледава економске проблеме Србије, планиран је нижи буџетски дефицит, ниже учешће јавног дуга у БДП-у, а јавна улагања ће премашити 600 милијарди динара.

Инвестиције у Србији премашују све рекорде и то је залог за будућност.

Овакав план трошења јавних финансија је, у односу на државе у овом региону, мора се оценити као храброст државе, посебно ако се има у виду са каквим се и политичким и међународним притисцима Србија суочава.

Овакав буџет показује снагу Србије, веру у будућност и непоколебљиви курс убрзаног развоја и држања корака са развијеним европским државама.

Ја не волим да говорим много о другима, нашим политичким неистомишљеницима, али мораћу овом приликом да искажем једну дозу резигнације.

И нема то везе са буџетом, реч је о готово свим важнијим темама где уместо да добијемо хируршки прецизну критику, идеје како да будемо бољи или барем како би они били бољи од нас, ми бивамо изнова уверавани, управо од стране наших противника, да и када би ми свој посао радили дупло горе, да би ми, листе око СПС и СНС, заједно са партнерима били и даље значајно боља опција.

Очигледно је да ћу овај говор моћи само незнатно да изменим и да га понудим овлашћеном говорнику листе око СПС када се буде анализирао буџет за 2025. годину и стратешки неће бити некакве битне разлике. Сумњам да ће бити битног пораста мудрости код наших изазивача. Али, ако ништа друго, добро је да уместо изузетно лошег концерта у скупштини, данас са моје десне стране стижу, ипак, некакви артикулисани ставови, о којима се може у неким аспектима дискутовати.

Али хајде да мало загребемо буџет на стратешком нивоу. Буџет нам је стигао у скупштину и расправа о њему је у октобру. То није нешто чиме смо се некада могли поносити.

Буџет Републике Србије за 2024. годину је усмерен на развој, што подразумева наставак високих инвестиција у капиталне пројекте, политику повећања плата и пензија, као и изградњу земље и заштиту животног стандарда грађана.

Посебно бих истакао да овај буџет у себи садржи све принципе на којима се темељи програм Социјалистичке партије Србије.

•           СПС се увек залагао за повећање инвестиција у инфраструктуру, што је кључно за економски развој земље. Буџет за 2024. годину  предвиђа значајна средства за градњу ауто-путева, брзих пруга, школа, болница и других инфраструктурних објеката.  Окосница политике СПС већ деценијама је изградња инфраструктуре. Симбол градитеља је Милутин Мрконић, који је трасирао пут великих инвестиција у Србији и очекујемо да ће један државни пројекат заслужено носити његово име. 

•           СПС такође  подржава повећање инвестиција у развој привреде и стварање нових радних места. Буџет за 2024. годину предвиђа различите програме и субвенције за подршку запошљавању младих, отварању нових предузећа и инвестицијама у опрему и технологију.

•           СПС је инсистирала на повећању плата и пензија, што је важно за побољшање животног стандарда грађана. Буџет за 2024. годину предвиђа повећање пензија за 14,8 одсто, плате у јавном сектору за 10 одсто, а минималне зараде за 17,8 одсто.

•           СПС је инсистирала на заштити животног стандарда грађана, нарочито социјално угрожених категорија. Буџет за 2024. годину предвиђа увођење новог програма социјалне помоћи за најугроженије категорије грађана и проширење постојећих програма социјалне заштите.

Буџет предвиђа умерено смањење фискалног дефицита без крупнијих промена у фискалној политици. Буџетом за 2024. направљен је помак у добром смеру, а ми из СПС-а за разлику од Фискалног савета сматрамо да фискални дефицит није превисок за Србију. Једино питање је да ли ћемо капитал кога има у свету у изобиљу, а посебно за земље као што је Србија, успети да претворимо у квалитетне инвестиције, које ће у годинама које долазе, доносити принос који је већи од трошка камате, коју будемо плаћали.

Нисмо неурачунљива земља, па да нас дугорочно високе камате обесхрабре од дефицитарног финансирања, јер средњорочно идемо ка А рејтинзима, имамо државу која не расипа новац и капитал на упитне пројекте и изнад свега, нисмо више сиромаси, па да се плашимо тога да туђим парама изградимо своју земљу. У једном моменту, сигуран сам бићемо и ми извозници капитал.

Уколико будемо паметни, туђ новац ће бити наш адут за бржи раст, а за то је потребно да политика не буде неодговорна као што је често знала бити у нашој историји. Није био проблем туђи капитал када се срушио сваки раст и развој у СФРЈ, него што је тај капитал проћердан на колосална расипања. И друго, имали смо фазу када смо били срећни што уопште имамо послове за велики број људи у Србији. Треба да идемо ка томе да нам знање и вештине буду покретачи, а не јефтин неквалификован рад.  И то је процес који траје.

Дакле, на нама је да када водимо политику знамо да у Србију сви долазе не зато што нас воле, него што верују да је Србија кредибилна земља у којој може да се заради.

На нама је да не претерамо у широкогрудости, али и да будемо свесни да јесмо добра земља за бизнис, али и да смо замењиви ако не будемо били стално у току где су други.

Неспорно позитивна су велика издвајања државе за јавне инвестиције у 2024. години, која износе преко пет милијарди евра (6,9 одсто БДП-а). Имамо вечито питање шта су приоритети приликом селекције пројеката, а оно што је сигурно јесте да су то пројекти који људе остављају у Србији, враћају оне који су отишли и који нам брусе оштрицу за дугорочне високе стопе раста БДП. Наравно, људска димензија је битна. Оно што ми у СПС, као странци левог центра никако не волимо је када се селекција пројеката критикује паушално и без разумевања приоритета.

Сматрам да је посебно важно да се у наредном периоду усмери више пажње на реформе јавних финансија.

Ове реформе су неопходне како би се јавне финансије учиниле одрживијим и како би се створили услови за даљи економски развој Србије. Једна од најважнијих реформи јавних финансија је реформисање система социјалне заштите.

Србија има један од већих удела социјалних трансфера у БДП-у у Европи, а већина тих трансфера се додељује на нециљан начин. Ово доводи до тога да се велика средства троше на субвенционирање оних који нису најугроженији, док најугроженији слојеви становништва не добијају довољно подршке.

Није то само проблем Србије, али је проблем ако створимо групе које су навикле да буду абоненти државне помоћи, иако нису у проблему.

Реформисање система социјалне заштите треба да подразумева прелазак на више циљан систем трансфера, у којем би се средства усмеравала онима који су најугроженији. Ово би омогућило да се смање расходи, а истовремено да се побољша положај најугроженијих слојева становништва.

Такође сматрам, да је важно да се у наредном периоду више средстава усмерава на инфраструктуру у заштити животне средине, просвети и здравству. Ово су области у којима је квалитет инфраструктуре још увек незадовољавајући, а улагања у ове области су неопходна како би се побољшао квалитет живота грађана Србије. Нису битна само улагања, него и стратешке промене у начину како се ови сектори воде. Није новац једини проблем, то знамо сада када је стандард запослених у свим поменутим секторима значајно увећан.

Улагања у инфраструктуру у заштити животне средине су неопходна како би се смањило загађење животне средине и заштитило здравље грађана. Одахнули смо на неколико година од притисака да смањујемо наше емисије угљен-диоксида, али та ће се тема вратити на дневни ред.

Објективно смо земља са већим карбонским отиском него већина земља у ЕУ, нисмо ни близу емисија по глави становника које имају земље којима се не може испостављати рачун, као што се нама покушава. Немамо ништа против тога да Србија буде еколошки много боља земља, али имамо против да нас неко тера да то радимо брзо као много богатије земље и да губимо корак у развоју да би задовољавали циљеве који нису реални.

Осврнућу се са неколико речи на Споразум о слободној трговини с Кином. Добили смо приступ на тржиште које је тек мало мање од тржишта Европске уније или САД. Приступ тржишту које расте, где ћемо моћи да будемо конкурентнији од других јер смо отворили своје тржиште.

Слободна трговина је оно што је обогатило већину земаља у свету, а не затварање и страх од тога да неко ради нешто боље од нас, а да ми не знамо да радимо ништа боље од других.

Залагање и практично конзумирање слободне трговине је пут да Србија буде још јача, да се специјализујемо тамо где смо јаки и где некада нисмо ни сањали да ћемо бити јаки.

То је пут у стварање ефикасне привреде, али је и пут у то да не морамо све да радимо како нам неко други каже. Дошла су другачија времена него она када смо мислили да се мора и оно што је очигледно не само против интереса Србије, него и против здравог разума, где смо ваљда требали заувек да гутамо горке пилуле и да трпимо иживљавања како великих, тако и малих који нам нису дорасли.

Са Кином су дубоке односе развиле многе земље ЕУ које су спремне да нама препоручују синофобичне политике, па једино можемо рећи да када је већ тако нека прво они одустану или суштински смање сарадњу са Кином.

Ми ћемо наставити да тражимо пословне партнере и пријатеље свуда у свету, нећемо никада заборавити да је наша кућа европска, али такође нећемо бити у понижавајућој позицији, да будемо у вечној чекаоници док се не „сложе коцкице“.

Да ли је важнија геополитика или стандарди у преговорима?

Да ли је битније да ли ће се моћ великих земаља разводњавати у проширеној ЕУ или је битније да Европа буде цела?

Да ли је битније да имамо одржив мир и сарадњу на Балкану или је битније да се рециклирају неке европске политике и политичари који су лепо зарађивали и правили каријере на нашој муци или можемо рећи да је 2024. година  на помолу и да нас не занима упорно понављање превазиђених прича из касних 90-их?

Ако бих у најкраћем резимирао шта нам овај буџет за 2024. годину доноси то би било:

1.         Континуитет реформи и унапређења функционисања државе на свим нивоима

2.         Солидарност као основа друштвене кохезије

3.         Одговоран државотворни приступ

4.         Адекватност буџета тренутној ситуацији која је била и остаће изазовна.

На самом крају морам да истакнем да је ово време када се широм света гомила оружје и када се, поред рата у срцу Европе, распламсава сукоб на Блиском Истоку, када тињају сукоби у Африци и буде стара непријатељства у Азији.

Србија је држава на значајној европској раскрсници, оптерећена искушењима и притисцима, покушајима да је, мимо њене воље и интереса, сврстају, да је присиле да попусти око Косова Метохије…

Незавидан политички положај, за очување земље, достојанства и доследности, захтева реалан буџет који обезбеђује социјалну сигурност и развој.

Глас Социјалистичке Партије Србије за предлог буџета је глас за стабилност и безбрижнију будућност.

Хвала на пажњи!

Категорије: Посланичка група